Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 22:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 sep 2004, 21:04 
Hej, er der nogen der kan sige mig noget om bagtøj til sierra(doch 92') mht spær? Var ude og køre med en kammerat i hans toyota ae86 og han sagde der var 60% spær, og jeg skal love for det kunne mærkes, det var noget let at få "den ud med røven". Så tænkte på hvor meget spær der er på en sierra, og om der er forskel på en gt og en standard. Og hvad med et fra en cossie...?

Mvh JBF


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2004, 15:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Alle Sierra´er kører uden spær medmindre det er en Cossie. Dvs. at hverken en Dohc´er (eller en GT´er for den sags skyld) kører med spær.

Mht. til de 60% du nævner så har jeg meget svært ved at tro på det. Jeg ved at en RST (som godt nok er en forhjulstrækker) kører med 15% spær standart. Dem kan man få lavet om til racerbrug og så har de ca. 25% spær.

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel: oki...
Indlæg: 26 sep 2004, 19:11 
Oki, det var bare hvad han sagde. Ved ikke det store om det selv, så kunne ikke vudere om det passede. Kan du sige hvor meget en cossie har så?

Mvh JF


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2004, 20:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg vil gætte på omkring de 20-30 %.
Og der er væsentlig forskel mellem for og baghjuls træk i denne forbindelse.
Da en forhjulstrækker med et meget kraftigt spærre differentiale kun vil kunne køre lige ud.
En baghjuls trækker er ikke lige så følsom, men med et 60% spær kræver det en optimering af undervognen, ellers får den forhjuls trækker tendenser når den har greb.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2004, 19:08 
jeg må hellere lige indskyde noget....

en cosworth har 40% spær, iflg hvad jeg har fået at vide.og en 4x4 har ikke spør på forhjulene.

men en sierra GT,GLX,C,CL,CLX etc kan faktisk alle fås med spær. hvis du undersøger microkat eller hvad det nu hedder. jeg har lige smadret et sierra bagtøj(igen) med spær. og jeg håber faktisk det kan renoveres. da det er det eneste jeg og mange andre har hørt om med spær...


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2004, 10:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jeg har en kammi der kører med 100% spær på hans sierra... Den drejer fint.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2004, 11:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hehe havner.Den kører kun lige ud,hvis det er LQS's.
MVH Finn.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2004, 12:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Havneren skrev:
Jeg har en kammi der kører med 100% spær på hans sierra... Den drejer fint.

100 % spær så vol jeg gætte på at det er svejset, og dermed mister min 50 % af vejgrebet når den drejer.
Dette er desværre ikke tilfældet når man kører med mindre % i spær.
egentlig er det relativt simpelt, hvorfor har vi et diffenentiale på de hjul der skal overføre motorens træk.
Det er for at kunne udligne hastigheden mellem hjulende der kører en stor, og en lille cirkelbue når der drejes.
Når vi så sætter et spær på en bil der er født uden, vil det give en ændring af køreegenskaberne, da man vil få mere greb på den drivende aksel, og må derfor kompensere for dette med en ændret undervogn hvis man ikke er tilfreds med de nye køre egenskaber.

Dette gælder når bilen bliver presse til det yderste i opnåelig svinghastighed, og ikke ved alm. møffe kørsel.
Leder stadig efter et spærre differentiale til Volvoen.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2004, 17:39 
heay hvad mener du ved alm møffe kørsel????


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2004, 17:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
møffe skrev:
heay hvad mener du ved alm møffe kørsel????

Intet personligt angreb,men kørsel som en ældre mand med blød hat. Aka trynen begravet i jorden uden opmærksomed til den øvrige trafik, og med den hastighed der passer mig.
I modsætning til brian der helst vil have dækkene til at hyle ved et hvert gadehjørne.
Jeg bekender mig til møffe kørsel hver dag. Dog uden trynen i jorden, medmindre jeg møder en brian type der ber om at blive sat på plads.
Og det er meget sjældent at brian får overtaget under de 150 Km/t.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team