Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 163 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Havneren skrev:
lqs skrev:
OPTIMA kan ikke logge hurtigere af hvad jeg ved.
det der omtales som hjulspæn, er ofte at bilens drivhjul flytter sig fra rullen med rpm sensor, over til rullen ved siden af (=halv enerti vægt i det øjeblik)... i større eller mindre omfang. ved dette kan man ikke se eller lugte hjulspæn. hvis rullerne er låst sammen er dette ikke muligt. dette gøres med tandrem eller på landet med kæde. dette sammen med riller i rullerne gør at man kan måle meget høje ydelser. mere end det dobbelte af hvad der sandsynligvis er tale om i VOLVOEN. NATMEKANIKEREN/OTTO har dette udstyr. samtidig kan han logge i både OPTIMA og DYNOMET samtidig.... og lægge bla. ladetryk og blanding ind på den samme udskrift. kontakt evt ham. MVH. søren

Joooo... Men det er nu nok ikke det der er tilfældet her. I så fald ville man nok have kunne se det sted hvor den igen fanger den anden rulle - Altså efterhånden som momentet fra motoren daler lidt igen og bilen falder ned på begge ruller igen. Tror bestemt det her bare er regulært hjulspind. Nej... Jeg mente faktisk bare hjulspind da jeg skrev det.

Det andet du beskriver der ville resultere i at momentkurven skulle blive højere og ret pludseligt i det bilen kun tager den ene rulle med op i hastighed... Det er jo noget nær det modsatte som sker her -
momentet måles ikke højere ved at drivhjulet flytter sig VÆK fra rullen med RPM sensor! MVH. søren der faktisk intet kan se på de billeder af udskrift der er lagt ind her i tråden.... andet end der er noget der ser forkert ud!

V/h Chr

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

hvordan fanden kommer det her til at se sådan ud?

Titel:
Mester Medlem

Ja... Hvis vi siger at den har kørt væk fra rullen MED sensoren... Så kunne det jo godt give et resultat i den retning. Jeg mener bare stadig det der sker for pludseligt - Havde det været en mere glidende overgang så troede jeg måske lidt mere på det - Så ville jeg måske heller ikke i samme grad afvise at det kunne være selve motoren, men den tror jeg altså heller ikke på.

Jeg har set regulær hjulspind på rullerne SÅ mange gange - Jeg bilder mig selv ind at jeg kan spotte det på 100m afstand. Jeg har lige kigget mine papire igennem efter en rulning med hjulspind, men jeg har ikke printet nogen af dem ud åbenbart.

Det bliver spændende at se den nye rulning - Ikke at den afgøre om det er regulært hjulspind eller bilen der har løftet sig fri.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Havneren skrev:
Ja... Hvis vi siger at den har kørt væk fra rullen MED sensoren... Så kunne det jo godt give et resultat i den retning.

Det har den ikke.
Jeg kender RH's felt bedre end de fleste (læs: Har været der 100 gange med egen og andre folks biler), og det er den forreste rulle der er rillet og måler. Dvs den rulle som bilen "hopper op på" når der virkelig er knald på.
Jeg tror nu ikke ovenstående er hjulspind, men "blot" en prop da momentet jo "skal" falde når hk-kurven bliver flad, især når HK kurven bliver flad så tidligt i omdrejningsområdet.

Titel:
Mester Medlem

Til reference er her en måling fra samme felt, hvor der ses 2 små hjul-slip.
Da vi rullede bilen anden gang og dækkene var ordentlig varme var disse drop væk (Også med hjælp fra Flydende snekæder)

Men vigtigst af alt, den fanger den igen, dvs kurven falder ikke bare kontinuerligt, der er små slip, men jeg tvivler på at Volvoen på de samme ruller og med noget færre HK ville bryde hjulene endnu mere.

Billede

Billede

Titel:
Moderator

Interessant at fænomentet optræder v. præcist samme moment..... :!:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:

Ja, men er er nu ret sikker på at det er tilfælde :!:

Jeg har en rullefeltsudskrift fra samme felt liggende, hvor en BMW laver 703.6NM uden at slippe rullerne.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
HenrikGM skrev:

Hvis teorien om at det er dækkene der slipper, så er slipgrænsen vel bare det samme begge gange... Det gir da mening eftersom dækkene er de samme begge steder på kurven.

efterz: er det ikke muligt at slipgrænsen var en anden på bmw´en fordi den havde dæk med højere slipgrænse

Titel:
Moderator

efterz skrev:
[
Det har den ikke.
Jeg kender RH's felt bedre end de fleste (læs: Har været der 100 gange med egen og andre folks biler), og det er den forreste rulle der er rillet og måler. Dvs den rulle som bilen "hopper op på" når der virkelig er knald på.
Jeg tror nu ikke ovenstående er hjulspind, men "blot" en prop da momentet jo "skal" falde når hk-kurven bliver flad, især når HK kurven bliver flad så tidligt i omdrejningsområdet.

1: hvis den forreste rulle er rulleteret, og bilen hopper deroverpå, så er det nok ikke den rulle det er mest nødvendigt med rulleteringen....;-)

2: Det er en meget speciel prop(hvis det er en prop!) idet proppen kommer pludseligt og forårsager et voldsomt dyk i momentkurven. Det vil nærmest føles som om bilen trækker vildt op til 4000, og derefter nærmest holder op. Slet ikke den følelse Dennis gav udtryk for i første omgang....

3: "momentet skal falde når hk kurven bliver flad".....Dels hænger de jo uløseligt sammen, dels kan du jo ikke afgøre hvad der "kom først". At proppen lige skulle dukke op der hvor knasten skulle begynde at komme "on", og så så voldsomt er noget usandsynligt. Jeg har ikke hørt om nogen der har sådan en kurve. En std. 240 der switcher på ladetrykket v. 4200rpm, hvor trykket stiger 0,2bar har en blød pukkel. Hvis det moment i omtalte kurve skal falde så drastisk skal trykket jo svinge endda meget voldsomt, og det vil være blødt at se på.
Det kan selvf. være det ER blødt, men man bare ikke kan se det på kurven, grundet opløsningen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

efterz skrev:
Havneren skrev:
Ja... Hvis vi siger at den har kørt væk fra rullen MED sensoren... Så kunne det jo godt give et resultat i den retning.

Det har den ikke.

Jooo... Nu har jeg godt nok aldrig været oppe ved RH, MEN det er vel ikke utænkeligt at de har bakket bilen på rullerne og altså kørt rullerne i den anden retning? Din ruller i vel på forhjulene? Volvoen er jo nok på baghjulene - Afhængig af de fysiske forhold der oppe kan det jo så have resulteret i at den foreste rulle er blevet den bagerste?

En pror i udstødningen er jo ikke noget der slår til og fra som en magnetventil. Der snakker vi stigende mondstend i anden potens - Ikke on/off agtige forhold som jeg tolker rulleudskriften. Ja... Det er måske heller ikke tolket rigtigt - Men jeg tror det...

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 163 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Næste

Alle tider er UTC + 1 time