Hvad angår målingen for gudved hvor mange år siden, så blev den lavet med min mors stegetermometer. Ting behøver ikke være avancerede for at virke

Præcisionen er derefter, men fingerpeget er godt nok.
Intercooler; Well Coopermini, du har jo nok ikke en masse plads at gøre godt med, så det sætter nok grænsen. I praksis kan du nok ikke komme længere ned end 30grader over udelufttemp med et luft-luft ICelement, og den skal være stor!
Er det til dragracing, så kan du kigge på luft-vand enheder.
Coopermini; Hvorfor er det du smadrer toppakninger?
Jeg gider ikke pisse en diskussion ud af dette der IKKE er saglig, så skal vi den vej een gang til, så er jeg offline på denne tråd, så er det sagt.
Toppakninger går næsten altid fordi skidtet tændingsbanker, eller fordi pakfladerne er syge/bolte for dårlige.
Lad os antage dine flader er ok. Du har altså tændingsbanken. Her deler vi op i to typer; tændingbanken pga for tidlig tænding, eller pre-ignition(dieseling) hvor feks et alt for vamt rør tænder blandingen uafhængigt af gnisten. Begge dele er direkte dræbende for din motor, som du ved, men de to fænomener er milevidt fra hinanden.
Tændrør; I en motor som din skal et NGK rør næppe være koldere end 7, måske 8 hvis du har dårlig vandpassage omkring tændrøret. Koldere endnu er en indikation af at noget andet er galt. Der er folk herinde der laver 300hk/liter på 8er rør og 95oktan, på gamle motorer.
Blandingsforhold og tændingsvinkler:
Har du helt styr på hvilket AFR forhold du egentligt har under last, og om fordelingen mellem de enkelte cylindre er iorden? Hvilket AFR forhold har du egentligt?
Kan du kontrollere tændingsvinklen, så du med sikkerhed kan afgøre at det ikke er motorjusteringen der er en stor del af problemet her?
Oktantal; der er ikke forskel på hvor tændvillig 95 er ifht feks 98oktan. Først når vi snakker mere eksotiske brændstoffer bliver der forskel. På gadebensin er der ingen som helst forskel i tændvillighed.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!