Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 apr 2025, 05:42

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Wildert skrev:
NSU'en .......

:shock: ...........Hvis du hentyder til den gule er det altså en Renault! :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
LOL - det er sgu' da rigtigt - kan da egentligt godt huske at have set sådan en før på billeder. Nu jeg tænker over det, så kan det såmænd hænde at jeg kender ejerens søn :-) (omend det er perifært :-)) - og de er Renault-tosser.

Anyway - det gik efterfølgende op for mig at den med ønskepladen jo da må være en Porsche, men jeg gad ikke lige redigere :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
[dert"] ..må være en Porsche...[/ququote="Wilote]
Jep og endda et rimelige sjælden racer siger wiki, en 906 lavet i hele 65 eksemplarer.

Billedene var bare de først og de bedste jeg lige fandt, bare som et visuelt bevis på at jeg havde set flere racere med nummerplader i Århus. Det var forøvrigt også 2 helt gamle MG'er på dk plader med kompressor skruet på veteranmotoren og med en liter effekt på godt 100hk/l. Rimeligt godt gået med en motorkonstruktion fra 30'erne! :rock:

Titel:
Mester Medlem

Slavteren skrev:
nu kan jeg selvfølgelig ikke påvise at du tager 100% fejl når jeg ikke selv har været der eller på anden måde holdt øje med det, men det er intet problem som sådan at få rallysynet en bil, og kunne sagtens forestille mig at der har været en del af de klassiske rallybiler som er meget aktive der har været et smut forbi..
hvad er reelt sådan en reallysynet bil kan og må bruges til?
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
Slavteren skrev:
nu kan jeg selvfølgelig ikke påvise at du tager 100% fejl når jeg ikke selv har været der eller på anden måde holdt øje med det, men det er intet problem som sådan at få rallysynet en bil, og kunne sagtens forestille mig at der har været en del af de klassiske rallybiler som er meget aktive der har været et smut forbi..
hvad er reelt sådan en reallysynet bil kan og må bruges til?
MVH søren

http://www.dasu.dk/web/rally/rallysyn_a ... r_rallysyn

Meeen, jeg har en eller anden fornemmelse af at du allerede godt ved det.

Men altså, i bund og grund er det ikke en badebillet til ombyggede biler. Et af problemerne er at ovenstående formulering er generel, og omhandler at en motorsportsorganisation tager ansvar for ombygningen, og at bilerne så kun må bruges til løb arrangeret af den organisation. I praksis er den dispensation kun givet til en organisation herhjemme, og det er ikke overraskende DASU.
Derfor er det i praksis sådan at det godkendes hos DASU, og det er kun løb i DASU-regi der kan deltages i.
Ydermere er det - som jeg har forstået det (de er lidt kryptiske til tider) - sådan at bilen skal være en reel rallybil. Sådan at forstå at et rally gruppereglement skal overholdes (grp. DK, E, A, tidligere H, etc.).
Det stiller visse begrænsninger på hvilke ombygninger der kan godkendes.

Ydermere så har Trafikstyrelsen (som de jo hedder nu) så også nogle ting der skal opfyldes. Primært at der SKAL være bur i bilen. Tidligere har man kunnet få rallysynet biler uden bur, men det var åbenbart en misforståelse mellem DASU og Trafikstyrelsen (i følge en email jeg fik fra Færdselsstyrelsen - nu Trafikstyrelsen).
Årsagen er simpelthen at man med bur besværliggør adgang til bilen så meget at man skulle være mindre tilbøjelig at køre i bilen til daglig - den holder så næppe, så go figure - men det er altså argumenterne...

Bur er i øvrigt også et krav for at få visse af dispensationerne, men da buret er et grundlæggende krav, så er det lige som lidt ligegyldigt at nævne i kapitel 18 af Foreskrifter for motorkøretøjer - men ikke desto mindre så står det der (eller det gjorde det sidst jeg kiggede).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Dansk Automobil Sports Union - DASU - Motorsport i Danmark
FORSIDEDASUNYHEDERLØBSKALENDERMESTERSKABSSTILLINGERKONTAKT
Rally

Hvad er rally?
Udvalgsmedlemmer
Meddelelser fra udvalget
Rallyreglementer
Mesterskaber
Referater
Rallydiscipliner
Rallydokumenter
Officials
Rallysyn af bil
Hvad er rallysyn?
Hvordan gør man?
Anmeldelse til rallysyn
Antisplintfilm og bur
Gruppe FS attest
Spørgsmål
Afgiftsfri rallybil
National homologering
Homologeringer og godkendelser
Lister over godkendte officialsBilorientering
Banesport
Karting
MRC
Dragracing
Historisk

Hvordan gør man?

Bilejeren skal anmelde sin bil til rallysyn, der er en udvidet teknisk kontrol, hvor det kontrolleres om bilen lever op til kravene for godkendelse af konkurrencebil hos et godkendt synssted.
Godkendelsen gælder to år fra kontroldato.

Efter to år er der to muligheder for godkendelse:
1. Ny kontrol eller
2. Administrativ godkendelse

Den administrative godkendelse kan opnås såfremt der ikke er foretaget ændringer på bilen siden det sidste rallysyn.

Ved ejer-/brugerskift skal der udarbejdes et nyt dokument/godkendelsesblad med den nye ejers navn og adresse. Den nye ejer har selv pligt til at sikre sig at bilen er i overensstemmelse med dens godkendelsesblad.

Når gebyr er indbetalt til DASU, og bilen er godkendt ved rallysynet, udstedes et dokument som bevis på at bilen er opbygget efter forskrifter i homologeringsattest og det tekniske reglement.

Hvordan foregår rallysyn?
Når du møder til rallysyn, bliver bilens papirer først kontrolleret og registreret. Derefter vil en til to kontrollører gennemgå bilen efter en checkliste, og bilens opbygning vil i en vis udstrækning blive registreret.
Fejl og mangler som ikke har betydning i forhold til myndighederne, vil blive noteret i vognbogen, så du inden næste arrangement kan få det bragt i orden.
Bestemte punkter på bilen bliver fotograferet. Disse fotos anvender vi som intern dokumentation for hvordan bilen var, da den blev fremstillet for os. De vil ikke indgå i det dokument, som du senere modtager.
Du vil ved afslutning af rallysynet få at vide, om de tekniske kontrollanter finder din bil i orden på de punkter, som har betydning for myndighederne.

Bestilling af tid til almindeligt syn
De indsamlede data skal behandles, inden der kan udfærdiges det dokument, vi kalder for ”godkendelsesblad for konkurrencebil”.
Dette dokument skal fremvises, når bilen skal synes.
Du kan tidligst forvente at modtage dette dokument en uge efter, at du har været til rallysyn, så lad være med at bestille syn ugen efter.
Når bilen skal synes, må der ikke gøres brug af eller bestilles en tid til almindelig periodisk syn.
Når du bestiller tid, skal du gøre opmærksom på, at det drejer sig om et såkaldt "registreringssyn af en konkurrencebil”. Bilerne kan kun synes (herunder periodesynes) hos en synsvirksomhed, der må foretage registreringssyn.
På Færdselsstyrelsens hjemmeside kan du se en liste over godkendte synsvirksomheder. Klik her for at se listen.
Det kan være en fordel at medbringe "Vejledning om syn af køretøjer", Kapitel 18 - Reparation, ombygning m.v.
Vejledningen finder du på Færdselsstyrelsens hjemmeside - klik her.

DANSK AUTOMOBIL SPORTS UNION IDRÆTTENS HUS 2605 BRØNDBY TLF: 43262880 FAX: 43262881 DASU@DASU.DK

jeg hæfter mig ved det der står om homologeringsattest og "det tekniske reglement" er det rallyreglement? er en homologeringsattest gældende evigt? eller løber den ud efter en årrække?
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

En homologeringsattest er en teknisk beskrivelse af en bil. Ting som materialer, dimensioner, etc. på nærmere bestemte komponenter og områder på bilen. Derudover er det en beskrivelse af de ting der er tilladt som ombygninger og med hvilke dele, til den givne bil, når den skal deltage i en given gruppe i rally.
Jeg har eksempelvis to homologeringsattester til min Golf - en til grp. N, og en til grp. A.
Homologeringsattester udstedes enten nationalt, eller internationalt. Nationalt er relativt nyt i Danmark, hvor man "altid" har brugt internationalt.
De internationale attester udstedes af FIA, og de oprettes på given foranledning af en producent der ønsker at en model/variant kan deltage i motorsport. Dvs. ikke alle biler er homologeret under FIA.
Homologeringsattesten er i princippet evigt gyldig som sådan - i hvert fald i DK - men gyldigheden i en given klasse er typisk tidsbestemt. Eksempelvis holder homologering i grp. N og grp. A kun i en vis årrække, men fabrikanten kan så anmode om at få den forlænget, eller FIA kan vedtage at holde en model i grp. A i yderligere en årrække.

Beskrivelserne af hvad der må ombygges kommer via en række tillæg som fabrikanten ansøger FIA om, og på den måde taler man om en "god" homologeringsattest, vs. en "dårlig" homologeringsattest.
En Golf 2 GTI 8V har f.eks. en lidt medium attest, med nogle enkelte muligheder for ændringer, mens det er tydeligt at 16V'eren ret hurtigt blev den man satsede på, da der er masser af tillægshomologeringer - f.eks. større og større bremser, 6-trins gearkasse, masser af varianter af bærearme, etc.

Problemet for den lowly amateur er at homologeringsattesten skal tages ret bogstavligt. Det der står i den er lov, og det betyder i praksis at det f.eks. kun er lige præcis de homologerede spjældhuse fra den og den fabrikant der kan bruges i den gruppe som attesten hører til. Efterhånden forsvinder disse meget specielle dele jo fra markedet, og det bliver efter relativt få år enten umuligt, eller endnu mere bekosteligt at holde en bil up to date ift. f.eks. grp. A-homologeringen.
En Golf 2 16V grp. A er f.eks. stort set umulig at bygge fra bunden i dag, og samtidig bruge homologeringsattesten fuldt ud - der er nemlig masser af dele man simpelthen ikke kan skaffe.

Der tillades så i nogen grad man kopierer eller eftergør delene - det er f.eks. set med rørbærearme. Men det er aldeles vanskeligt med sådan nogle ting som f.eks. gearkasser.

Til det formål har man så de nationale reglementer. I Danmark har det tidligere været grp. H der har været fremherskende. Her var bestemmelsen at man brugte grp. A homologeringen som udgangspunkt, og reglementet gav så nogle mere generelle beskrivelser af hvad der måtte gøres. Eksempelvis at indsugningssystemet var frit - så uanset at et givent mærke karburatorer eller spjældhuse var homologeret i grp. A, så var det tilladt at skifte det til hvad man nu havde lyst til.
Hensigten er - som det står i starten af reglementet - at tilgodese anvendelse af de forhåndenværende biler og reservedele.

Nu er grp. H så blevet faset ud, og man har erstattet med grp. DK og grp. E.
Hensigten er forsåvidt fortsat den samme, nemlig at man skal kunne sammensætte noget lidt efter de forhåndenværende søms princip.
Men nu bruges ikke længere en FIA homologering, men en national homologering + eventuelle nationale tillægshomologeringer.
Principperne er sådan set de samme - men alle med licens kan ansøge om en national homologering af snart sagt en hvilken som helst bil (der er nogle bestemmelser om at den skal have været i handel i Europa og produceret i et vist antal eksemplarer, etc.).

Herefter kan bilen umiddelbart bruges i grp. E, med visse begrænsninger.
Visse tilladte ombygninger i grp. E kræver tillægshomologering som følger den enkelte bil (stelnummer), mens samtlige ombygninger i grp. DK kræver tillægshomologeringer som ligeledes følger den enkelte bil.

Ang. reglementerne, så er det de her gruppereglementer som jeg har nævnt flere gange. Det er simpelthen regler for modificeringsgraden af bilen - ikke ulig det nye streetracereglement der har været diskuteret herinde.

Grunden til at der netop menes rallyreglementer, er at det jo er DASU selv der "taler" her. Der skal skelnes mellem DASU's godkendelse, og at Trafikstyrelsen giver DASU LOV til at udføre en sådan godkendelse, mod at der er begrænsninger for brugen af bilen.
DASU tilbyder udelukkende dette til rallybiler, og derfor skal et rallyreglement overholdes. Om du så kører andet med den er sådan set underordnet - bare det er DASU-godkendt.

Men Trafikstyrelsens formulering er jo generelt set bred, og der er derfor som sådan ikke noget til hinder for at en streetrace union får en lignende aftale med Trafikstyrelsen (udover bureaukrati, politik og mange andre "sjove" ting). Det gør så at "DSU" (Dansk Streetrace Union - lige opfundet til lejligheden :-)), kan godkende efter DERES reglement, og tager ansvar for de ombygninger der foretages efter dette.
I praksis er det nok mega svært at få en sådan aftale, da man sikkert vil henvise til DASU, men altså... i princippet...

Der er også den "lille" hage, at kapitel 18 i Foreskrifter for motorkøretøjer (det er det kapitel der bl.a. omhandler syn af biler til konkurrencebrug - aka rallysyn), faktisk indeholder en formulering om at biler til "accelerationskonkurrence (dragrace)" IKKE kan godkendes under disse bestemmelser.... hvorfor kan jeg ikke rigtigt forstå - men regler er jo til for at kunne ændres :-).

Eksempler på FIA-attester: http://www.vwmotorsport.com/vwtech/vwhomologation.asp
Eksempler på nationale attester: http://www.dasu.dk/web/rally/homologeri ... dkendelser

Phew.... lang forklaring - håber det giver mening :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

K-FINN skrev:
lqs skrev:
K-FINN skrev:
lqs skrev:
K-FINN skrev:
"Hvis man har en turbobil, montere større lader, intercooler, åben filter osv på original blok og top.. "

Lige netop det, har told skat lavet bindende svar på, at det IKKE udløser ny afgift, altså ikke identitetskifte..

Med hensyn til forsikring, fortælle du selvfølgelig dem hvad du har lavet ved bilen, og betaler der efter...

Min celica med turbo var forsikret med eftermonteret turbo, dog kun op til 180hk, på min starlet stod der under bemærkninger, at bilen var med turbo.....

Skal dog ikke udtale mig om lige netop din forsikring vil det...
er det muligt at skanne det "bindende" svar ind? eller linke til et sted det er vist?
MVH søren der kæmper med listeloft

Ja finder den lige, jeg har ikke fået min egen kopi endnu, men mener han har lagt det på nettet...
noget nyt om papir med det bindende svar? dvs skanne ind/smide link...
i weekenden blev det så US folkenes tur til lidt opmærksomhed fra skat. detskal der nok komme lidt skriverier ud af!
MVH søren

Det var vel egentlig også på tide.

Får ham lige til og scanne den, og sende den til mig...
kom papiret?
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

http://www.smallblock.dk/modules/newbb_ ... 67&forum=2

Titel:
Mester Medlem

prøv at læg mætrke til at VEGA ejeren spørger til hvordan man lovligt kan lægge den V8 motor i..... tror seriøst det er umuligt at lave lovligt i dk.
forøgelsen af vægten, særligt over forakselen er et problem.
ydelsen på den nye V8 motor ligeså. den kan i følge min hurtige hovedregning max yde 100hk. ellers er det jo GM dk der skal sige god for den komplette ombygning. held og lykke med den opgave!
MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time