Finn Tolstrup Pedersen skrev:
[
Du skriver ikke nævneværdigt, har du prøvet at køre 12-1, hvis ja, hvor mange hk er der forskel.
Syntes godtnok 10-1 er meget fed, utroligt at den kan æde det.
Ja, 10:1 er virkeligt meget fedt, og der er udelukkende gjort fordi jeg ved at skidtet er meget varmt de sidste 1000rpm.
Motoren har en "for lille" varmside, håbløs udstødningsmanifold, og læg så 380.000km til på en original oliekølet turbo, så er det for mit vedkommende ikke et spørgsmål om at hente max effekt, men max pålidelighed.
Forskellem mellem 11.8:1 og de nuværende 10:1 er under 5hk iflg Gtech, men dertil hører at jeg har en del mere tændingsavancering på den fede opsætning, end jeg har på den magre, og det er kun de sidste 1200rpm inden begrænseren at den når helt på 10:1. Den ligger 11,8 indtil 4200 hvor trykket skifter, så falder den til 11:1 og ender så på 10:1 de sidste rpm inden gearskift.
Ikke alle biler har noget ud af dette, og det skal ses som et forsøg fra min side. Jeg sidder ikke og skriver at 10:1 er optimalt for det mener jeg ikke det er, men jeg mener det er et godt kompromis i lige præcist dette tilfælde.
Iøvrigt VÆLDIGT interessant at motoren har lidt problemer med at holde sig helt fri af tændingsbanken på alm 95 oktan, men på Vpower så er der ikke en lyd, tværtimod kan jeg endda skrue trykket lidt mere op uden problemer.(hvor det indtræffer kører jeg ca. 11,6AFR, har ikke gidet at forsøge at trimme det væk....)
Lasses AFR ur kan jeg næsten ikke tro viser rigtigt. Se Sørens Sierra; den skal holdes "i aktion" ellers sviner den jo tændrørerne kulsorte, og lasse kører angiveligt en hel del federe end det. Jeg har aldrigt set Unoen smide en megasort sky. Men omvendt kunne en veteranbil nærmest ikke køre hvis ikke AFR var fedt som bare pokker. 8AFR er bare rigtigt meget for en relativt moderne motor som Lasses.
Møffe; Ned, det holder ikke en meter at skrue dysetrykket ned. Det går hårdt ud over forstøvningen. Eksempel; En hardi sprøjte har et systemtryk omkring de 3bar SVJH. Prøv at sætte det ned til 2bar og se hvordan forstøvningen bliver. Samme med dyserne. Op kan lidt bedre gå, men max 20-25% op i tryk, mere bliver lidt usikkert. Derfor kan du ikke bare købe 4 monsterdyser og skrue ned for trykket.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!