Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 jul 2025, 18:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Syd Fyn
1. Du starter med et for dig simpelt spørgsmål om hvor stor en ic du behøver.
2. Og kommer med meget lidt data om motoren.
3. Der sker ingen implusion. Det der sker er at forbrændingen starter for tidligt. Og kan skabe nogle gigantiske trykstigninger i cylinderen, da stemplet er på vej op, men forbrændingen gerne vil tvinge det ned, forbrændings trykket bliver den lille.
Men trykket finder altid det svageste led i kæden. I dit tilfælde toppakningen.
4. Fejl aktige, eller misledende oplysninger vil der altid blive slået ned på.
Og nogen gange med meget ironi såddan er det bare.
Morten[/quote]

1. ja, og det fandt jeg ud af at, min ic er stor nok. så det er okay. men der var et tilægs spørsmål og jeg havde drejet på tæningen. og JA og det gav dårligere resultater. me man kørte stadig på det uden at spørge om tændrør.
2. hvis man havde brug for mere info om motoren. var det bare at spørge og specefik data.
3. det var det jeg prøvede at sige : dit sitat men vidste ikke lige hvordan man formuleret det. dit sitat : Det der sker er at forbrændingen starter for tidligt. Og kan skabe nogle gigantiske trykstigninger i cylinderen, da stemplet er på vej op, men forbrændingen gerne vil tvinge det ned, forbrændings trykket bliver den lille.
4. det er en dårlig moral i stedet for at forklare sammen hænget og finde ud af hvordan det hænger samme i praksis. ( det er jo der man hjælper hinanden ).

Jeg blev ikke støt af dit inlæg. det var tilgengæld en god ting at få af vide da jeg stadig er ny her. det er anden gang jeg er her. første gang jeg var her inde blev jeg svinet til fordi en troede jeg var en anden.
så jeg har bare et at sige TAG DEN MED RO. og lær os nye det før i rasser af på os.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

cooper mini skrev:
styr dit syre trip. vi er alle mennerskker der kan tane fejl eller få forkerte oplysninger/beskrivelser/skemaer. så fald ned. jeg fatter ikke hvorfor du ikke forklare dig bedere i stedet for at svine andre til især mig. hvis din adfær ikke ændres vi jeg undlade at svar dig frem over. men vil dog unskylde hvis jeg har skrevet noget krænkende over for dig.

Coopermini; Jeg er normalt ikke kendt for syretrip.

Alle kan tage fejl, men vi er et par stykker herinde der forsøgte at forklare dig at du tog fejl, på en måde der er meget almindeligt brugt i dette forum, og generelt ses som værende venligt. Du vælger så at opfatte det som et direkte angreb mod dig, og trækker straks en meget aggressiv tone frem.

Så tidligt som 10/01 kl 23.26 opfatter du stemningen som negativ. Det undres alle skribenter over, og ingen forstår hvad der foregår her. Herefter bider du efter alt og alle, og så skal du altså ikke forvente at de folk der svarer dig har fløjshandsker på.

I midt første indlæg i denne tråd gav jeg dig en god, og velformuleret forklaring, og gjorde dig opmærksom på at oktantal/varmetal sammenhængen ikke var korrekt. På intet tidspunkt er jeg usaglig i det svar du modtager.Du farer fluks i blækhuset og, ja, alle kan jo se hvad du skriver, og ingen er i tvivl om at du overhovedet ikke vil høre tale om at din opfattelse måske ikke er helt rigtig.

Lige herover retter du direkte kritik af min adfærd, at jeg sviner andre til(især dig), og at min forklaring er for dårlig.

Ingen af disse punkter er jeg kendt for i dette forum, nærmere de stik modsatte. Du er ihvertfald den første der har reageret således, og jeg har trods alt skrevet et indlæg eller to før denne tråd opstod.

Jeg tager derfor total afstand fra din udtalelse.

Egentligt undres jeg en del og din holdning til et nyt forum. Det er noget af en måde at præsentere sig selv på, men det hører hjemme i en helt anden diskussion, som ikke hører hjemme her.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
cooper mini skrev:
1. Du starter med et for dig simpelt spørgsmål om hvor stor en ic du behøver.
2. Og kommer med meget lidt data om motoren.
3. Der sker ingen implusion. Det der sker er at forbrændingen starter for tidligt. Og kan skabe nogle gigantiske trykstigninger i cylinderen, da stemplet er på vej op, men forbrændingen gerne vil tvinge det ned, forbrændings trykket bliver den lille.
4. Fejl aktige, eller misledende oplysninger vil der altid blive slået ned på.
Og nogen gange med meget ironi såddan er det bare.
Morten

1. ja, og det fandt jeg ud af at, min ic er stor nok. så det er okay. men der var et tilægs spørsmål og jeg havde drejet på tæningen. og JA og det gav dårligere resultater. me man kørte stadig på det uden at spørge om tændrør.
2. hvis man havde brug for mere info om motoren. var det bare at spørge og specefik data.
3. det var det jeg prøvede at sige : dit sitat men vidste ikke lige hvordan man formuleret det. dit sitat : Det der sker er at forbrændingen starter for tidligt. Og kan skabe nogle gigantiske trykstigninger i cylinderen, da stemplet er på vej op, men forbrændingen gerne vil tvinge det ned, forbrændings trykket bliver den lille.
4. det er en dårlig moral i stedet for at forklare sammen hænget og finde ud af hvordan det hænger samme i praksis. ( det er jo der man hjælper hinanden ).

Jeg blev ikke støt af dit inlæg. det var tilgengæld en god ting at få af vide da jeg stadig er ny her. det er anden gang jeg er her. første gang jeg var her inde blev jeg svinet til fordi en troede jeg var en anden.
så jeg har bare et at sige TAG DEN MED RO. og lær os nye det før i rasser af på os.[/quote]

1 overskriften lyder intercooler, og spørgsmålet er den stor nok.
2 hvis man havde fulgt med i dit tidligere indlæg, så kunne man godt tro at du stadig kørte med samme opsætning.
Men på side 3 eller 4 kommer oplysningen at det er en karb. med meget elektronisk hjælp.
4 både ja og nej mange af de oplysninger som man ligger inde med er ikke hentet fra nettet, og kræver utroligt mange ord for at forklare.
Da de fleste har et liv ved siden af, så bliver man tilbøjelig til at skrive et kort svar.
Og du er på ingen måde særligt udsat bare fordi du er ny.
Og vi gamle brugere bør vel også stramme os lidt op.
Men det er svært da der er så mange brian typer der stiller mange håbløse spørgsmål, der kunne besvares ved at søge lidt selv.

PS jeg er stadig af den overbevisning at din turbo er for lille på udstødnings siden, og at den giver flere problemer end den løser.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel: ???.
Junior Medlem

til Morten VJ og HenrikGM
Ja. okay, der er så delte meninger om opfattelsen af texten. men lad det nu lægge og lad og komme videre.

jeg vil så sige her at alle de oplysninger i og andre har givet mig har jeg undersøgt det. så vidt det har været mig muligt.

jeg er nået frem til at det ikke kun er gået ud over min toppakning her sidste gang. men også olie ringene på stemplerne 2. 3. ( ses på tændrøret. )

jeg har fået ic på og skiftet tændrør til 3 nr koldere og det hjalp. jeg er kommet op på oktan 98. ( uden forbrænings fejl ) istædet for oktan 92.

Så har jeg et spørgs mål ang LUFT og IC. hvor meget kan en IC sænke luft temp i forhold til Litter mål på IC. hvis den er monteret så den kun får luft under kørsel.

Vi snakker om en motor 1000 cc 99h fra 1977 lav komprimeret org 7,9 til 1 der er en top på der heder 12G295 med meget store Indsugning og udstødnings kanaler samt forbrænings kammeret i toppen. Som så gør et komparationen er på 6,9 til 1. tændingen er elektronisk med ladetryks føler på. Som også er tilkoblet til karburatorens Gasspjælds føler og to ekstra dyser. Kender ikke størrelsen på dyserne. Knasten er en 286 graders. Der er andre fjederen oppe ved ventilerne Race udgave. Som kan klare op til 10000 omd. Turbo er fra en JTD 1,9 disel det er hvad jeg ved om motoren

Senest rettet af cooper mini 13 jan 2006, 20:58, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Igen et spørgsmål der er umuligt at besvare.
Her er den bedste information jeg har set om intercoolere.
http://www.are.com.au/
Men der er intet specefikt.
Men mange timers læsning, og noget der kan sætte de grå hår i svingninger.

Her er lidt info på en standart volvo IC kontra en costum made.

http://personal.linkline.com/dbarton/Sp ... ntercooler
Målingen af standart IC blev faktisk lavet af Henrik for mange år siden, så målusikkerheden er nok stor :wink:

MHt. oktantal, så er jo højere oktan sværere at få sat igang med at brænde, og derfor kørere man typisk højere oktan når man har med højt ydende motorer at gøre. med højt kompressionstryk målt dynamisk
Det optimale tænd rør vælges efter at man har fundet maks effekt på et feldt, og ser på farven af tændrøreret.
Og levetiden.+ en del andre ting jeg ikke lige kan huske.
Ked af at høre at der har været følgeskader, men såddan går det når man eksperimentere, det kaldes desværre udviklings omkostninger.

MVH

Morten

MVH

Morten

Senest rettet af Morten VJ 13 jan 2006, 21:04, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Morten VJ skrev:

MVh

Morten

Morten.. Jeg er noget nysgerrig og klar på læsning, men mangler der ikke et link? :lol:

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel: Re: ???.
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
cooper mini skrev:
til Morten VJ og HenrikGM
Ja. okay, der er så delte meninger om opfattelsen af texten....

Det var da en venlig og diplomatisk udtalelse :wink:
Men den ene lejr er godt nok betydeligt større end den anden.... (Indsæt selv fløjtesmiley..)
VH Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Junior Medlem

Morten VJ skrev:

MVh

Morten

det vil sige at der ikke er nogen tabel eller nogen tommelfinger regler for det.

der er kun grænser for hvor meget man kan få plads til.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

hYe skrev:
Morten VJ skrev:

MVh

Morten

Morten.. Jeg er noget nysgerrig og klar på læsning, men mangler der ikke et link? :lol:

Jeg glemte det i skyndingen.
Her er det igen, det oprindelige indlæg er rettet.
http://www.are.com.au/

MVH

Morten

Titel:
Junior Medlem

MHt. oktantal, så er jo højere oktan sværere at få sat igang med at brænde, og derfor kørere man typisk højere oktan når man har med højt ydende motorer at gøre. med højt kompressionstryk målt dynamisk
Det optimale tænd rør vælges efter at man har fundet maks effekt på et feldt, og ser på farven af tændrøreret.

MVH

Morten[/quote]

Kan du uddybe det lidt bedre jeg er ikke helt med. er det svære at få bilen startet. for hvis det er det du siger har jeg lagt mærke til at min bil plotter lidt når den skal starte med de nye rør.

???? Gør det noget ( mit tændrør er aske grå )

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time