Westmus skrev:
Slavteren skrev:
MEN lige netop us bilerne er i forvejen forfordelt ved en utrolig velvilje generelt i systemet, samt undtagelser der gør at de kan få firkantede plader i begge ender (en mulighed jeg som gammel japaner entuast godt ku være lidt midsundelig på)
At de hos gadens betjente, i synshallen og lignende steder hvor det er mand til mand måske møder en smule mere velvilje bunder måske i at en stor del af de her bilejere er voksne og fornuftige folk (gennemsnits alderen er faktisk forholdsvis høj) og forstår at optræde som sådan når det kræves. Modsat får de absolut ikke bedre behandling at systemet end andre. Meget det de har opnået med forskellige særregler er noget der har krævet en lang og hård kamp mod systemet. Tit hvor enkelt personer nogle gange har kæmpet i flere år for at få ret/tilladelse. Har før hørt en af dem der var blandt de første herhjemme der fik synet og godkendt en Hotrod fortælle. Det krævede blod sved og tåre og lykkedes kun fordi han til sidst nærmest kunne synsreglerne bedre end de ansatte hos statensbilinspektion. Hver gang de kom med pegefingeren kunne han nærmest ordret hvad reglerne precist sagde og kunne vise at bilen overholdt kravene. Til sidst opgav de og måtte modvilligt finde "godkendt" stemplet frem.

Det gælder f.eks også den med høj nr. plade både for og bag. Hvilket er noget alle og enhver kan søge om, uanset køretøj!! ,,,selv om det er en stædig Corvette ejer (hvis jeg husker rigtigt) der er skyld i at det i dag er muligt. Det kræver bare du har en acceptabel begrundelse, så får du en fin dispensation på et stykke papir og kan få ombyttet den aflange nr plade.

At gamle US vogne på mange områder har det lettere til syn er ikke fordi de er fra Amerika, men fordi de er gamle. Hvorfor der fra myndighedernes side ikke stilles nær de samme krav som til nyere biler. Det gælder også alle andre gamle biler. Men forvent ikke at synsmanden har styr på særregler og undtagelser. Samtidigt har de sjældent megen viden om hvad der egenligt er originalt på de gamle køretøjer og endnu mindre mulighed for at kontrollere det. Så køb dig en GAMMEL japaner hvis du vil lege.

jeg har masser af gamle japanere, alt efter 87 er rumskibsmodeller i mine øjne

og de modeller jeg går op i ville jeg i praksis kunne slippe afsted med MEGET i en synshal hvis det ikke skal være 100% efter reglerne, også pga de måske ser max 10 af de biler igennem hele deres kariere og at de har samme kvaliteter som us og opelbiler: det er pisse nemt at bygge et gadekryds
næste syns "problem" er jo så at hvis en synsmand er det midnste i tvivl om en detalje på min bil, er det mig der skal stille bevis for at det forholder sig sådan, hvor det mere er praksis at man bruger den omvendte- man er USKYLDIG til andet er bevist pågamnle us biler..
vi er som sådanm også enige om at de på papiret ikke har mange ekstra previlegier end andre, men det ændrer bare ikke på at det ikke er sådan i virkeligheden.. uden at slå det op, mente jeg at de firkantede plader SKAL ANSØGES om, og skal vi væde en kølig på at en ældre mustang mere eller mindre automatisk vil få stemplet, og at en af mine crx'ere eller civicer fra 86 vil være et sted under 50-50? jeg mener også uden at jeg stødte på en ordlyd i retning af at ordningen er tiltænkt ældre amerikaner-biler i lovteksten.
endnu et eksempel fra den virkelige verden for en del år siden: det værksted jeg låner (læs en gammel lade med masser af plads og en enkelt lift) havde besøg af kommunens miljø-mand. min dengang nyindkøbte og køreklare tyske crx som skat ville ha 25500,- i afgift for var skrot og skulle omgående smides ud!! min kammerats gamle ascona b han var ved at gøre klar til at lakere var kun skrot, for man skilte jo ikke sådan en gammel bil ad bare for at reparere den. de gamle traktorer gælder så ikke som forurenene selv om de står og drypper direkte på jorden pga andre regler. ejeren havde så købt en gammel ranchero fra 74 og adskildt det meste. nøøøj den var fin, og det gjorde da absolut intet at han ville bruge værkstedet til at istandsætte den, men skule de andre biler skrues på skulle han altså støbe 200kvm gulv med en 10cm kant på så der ikke ku slippe olie ud!
beklager den længere forklaring, har fået nogle gode piller efter en knæopperation

men det jeg vil frem til er at regler ikke er en skid bedre end dem der udøver dem, på godt og ondt.