Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 apr 2025, 08:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Westmus skrev:
[.... så "uvidenhed" er en væsenlig faktor! :)

Lige præcist. Men man skal bare være opmærksom på at blot fordi synsmanden ikke er klog nok til at opdage det, så er den helt enkelt ikke gangbar at droppe en 500+cui V8 i en bil født med en 260cui.
Men bilen bliver synet fordi synsmanden ikke ved bedre.

Det gør den egentligt ikke forskellig fra ham der tager en KadetC og udstyrer den med en moderne turboladet motor med 6-8x den originale motoreffekt.

Begge biler kan synes med en "tilstrækkelig uvidende" synsmand, men ingen af de to er reelt lovlige. De er bare ikke opdaget.

Hvis man ser på hvor mange amerikanere der idag kører som muskelbiler (de dyre special udgaver med ekstra meget power!), og ser hvor få der er at samme model i mainstream udgaven med meget mindre power, så kan man få de tanke at langt størsteparten af dem er bygget om med MEGET større motorer end den de faktisk var født med.

Jeg har som sådan ikke ondt af det, det er op til folk selv hvad de vil, men jeg kan ikke se det kan påberåbes at være lovligt. At synsmanden er uvidende ændrer ikke på et ulovligt forhold omkring ombygningen. Det er til enhver tid ejerens ansvar.

Når man snakker om at etaten er efter de stakkels US biler, så vil jeg dertil sige, at de udnytter overhovedet ikke de muligheder de faktisk har.
Jeg vil nok mene det er ret så billigt sluppet at der ikke bliver slået hårdere ned.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
Westmus skrev:
Slavteren skrev:
MEN lige netop us bilerne er i forvejen forfordelt ved en utrolig velvilje generelt i systemet, samt undtagelser der gør at de kan få firkantede plader i begge ender (en mulighed jeg som gammel japaner entuast godt ku være lidt midsundelig på)

At de hos gadens betjente, i synshallen og lignende steder hvor det er mand til mand måske møder en smule mere velvilje bunder måske i at en stor del af de her bilejere er voksne og fornuftige folk (gennemsnits alderen er faktisk forholdsvis høj) og forstår at optræde som sådan når det kræves. Modsat får de absolut ikke bedre behandling at systemet end andre. Meget det de har opnået med forskellige særregler er noget der har krævet en lang og hård kamp mod systemet. Tit hvor enkelt personer nogle gange har kæmpet i flere år for at få ret/tilladelse. Har før hørt en af dem der var blandt de første herhjemme der fik synet og godkendt en Hotrod fortælle. Det krævede blod sved og tåre og lykkedes kun fordi han til sidst nærmest kunne synsreglerne bedre end de ansatte hos statensbilinspektion. Hver gang de kom med pegefingeren kunne han nærmest ordret hvad reglerne precist sagde og kunne vise at bilen overholdt kravene. Til sidst opgav de og måtte modvilligt finde "godkendt" stemplet frem. :D

Det gælder f.eks også den med høj nr. plade både for og bag. Hvilket er noget alle og enhver kan søge om, uanset køretøj!! ,,,selv om det er en stædig Corvette ejer (hvis jeg husker rigtigt) der er skyld i at det i dag er muligt. Det kræver bare du har en acceptabel begrundelse, så får du en fin dispensation på et stykke papir og kan få ombyttet den aflange nr plade. :)

At gamle US vogne på mange områder har det lettere til syn er ikke fordi de er fra Amerika, men fordi de er gamle. Hvorfor der fra myndighedernes side ikke stilles nær de samme krav som til nyere biler. Det gælder også alle andre gamle biler. Men forvent ikke at synsmanden har styr på særregler og undtagelser. Samtidigt har de sjældent megen viden om hvad der egenligt er originalt på de gamle køretøjer og endnu mindre mulighed for at kontrollere det. Så køb dig en GAMMEL japaner hvis du vil lege. :gnaek:

jeg har masser af gamle japanere, alt efter 87 er rumskibsmodeller i mine øjne :wink: og de modeller jeg går op i ville jeg i praksis kunne slippe afsted med MEGET i en synshal hvis det ikke skal være 100% efter reglerne, også pga de måske ser max 10 af de biler igennem hele deres kariere og at de har samme kvaliteter som us og opelbiler: det er pisse nemt at bygge et gadekryds :grin:

næste syns "problem" er jo så at hvis en synsmand er det midnste i tvivl om en detalje på min bil, er det mig der skal stille bevis for at det forholder sig sådan, hvor det mere er praksis at man bruger den omvendte- man er USKYLDIG til andet er bevist pågamnle us biler..

vi er som sådanm også enige om at de på papiret ikke har mange ekstra previlegier end andre, men det ændrer bare ikke på at det ikke er sådan i virkeligheden.. uden at slå det op, mente jeg at de firkantede plader SKAL ANSØGES om, og skal vi væde en kølig på at en ældre mustang mere eller mindre automatisk vil få stemplet, og at en af mine crx'ere eller civicer fra 86 vil være et sted under 50-50? jeg mener også uden at jeg stødte på en ordlyd i retning af at ordningen er tiltænkt ældre amerikaner-biler i lovteksten.

endnu et eksempel fra den virkelige verden for en del år siden: det værksted jeg låner (læs en gammel lade med masser af plads og en enkelt lift) havde besøg af kommunens miljø-mand. min dengang nyindkøbte og køreklare tyske crx som skat ville ha 25500,- i afgift for var skrot og skulle omgående smides ud!! min kammerats gamle ascona b han var ved at gøre klar til at lakere var kun skrot, for man skilte jo ikke sådan en gammel bil ad bare for at reparere den. de gamle traktorer gælder så ikke som forurenene selv om de står og drypper direkte på jorden pga andre regler. ejeren havde så købt en gammel ranchero fra 74 og adskildt det meste. nøøøj den var fin, og det gjorde da absolut intet at han ville bruge værkstedet til at istandsætte den, men skule de andre biler skrues på skulle han altså støbe 200kvm gulv med en 10cm kant på så der ikke ku slippe olie ud!

beklager den længere forklaring, har fået nogle gode piller efter en knæopperation :lusket: men det jeg vil frem til er at regler ikke er en skid bedre end dem der udøver dem, på godt og ondt.

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Hvis man ser på hvor mange amerikanere der idag kører som muskelbiler (de dyre special udgaver med ekstra meget power!), og ser hvor få der er at samme model i mainstream udgaven med meget mindre power, så kan man få de tanke at langt størsteparten af dem er bygget om med MEGET større motorer end den de faktisk var født med.

Det er sikkert stærkt medvirkende at vist langt langt hovedparten af de biler du ser i dag er importerede i nyere tid. Ingen ved deres fulde fem importere en flad standard udgave, så skal der da være en speciel grund. Det er de mere sjove eksemplarer der hentes hjem. Nogle af de importerede er så ombyggede i USA, men så har de jo været forbi både syn og Skat i ombygget udgave. De flade udgaver som blev solgt nye i Dk er for langt hovedpartens vedkommende for længst skrottede. De få sjove danske er der for det meste holdt liv i.

Den med at putte en moderne turbo motor i en Kadett C. Det er jo ikke ligefrem det 90% af dem der tuner på US biler gør, de bygger videre på de gamle originale motortyper. Gerne i den største original type. Så i Kadettens tilfælde svare det til at rode med en 2.0 OHC motor. :)

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
[
Det er sikkert stærkt medvirkende at vist langt langt hovedparten af de biler du ser i dag er importerede i nyere tid. Ingen ved deres fulde fem importere en flad standard udgave, så skal der da være en speciel grund. Det er de mere sjove eksemplarer der hentes hjem. Nogle af de importerede er så ombyggede i USA, men så har de jo været forbi både syn og Skat i ombygget udgave. De flade udgaver som blev solgt nye i Dk er for langt hovedpartens vedkommende for længst skrottede. De få sjove danske er der for det meste holdt liv i.

Den med at putte en moderne turbo motor i en Kadett C. Det er jo ikke ligefrem det 90% af dem der tuner på US biler gør, de bygger videre på de gamle originale motortyper. Gerne i den største original type. Så i Kadettens tilfælde svare det til at rode med en 2.0 OHC motor. :)

Hehe, Skat er det mindste problem, det kan man betale sig ud af, uanset om den kan synes eller ej.

Syn kan gå igennem, men går den helt reelt igennem som det de fleste er: heftigt ombyggede køretøjer med langt mere power end det stelnummeret antyder?

Eller nøjagtigt ens situation som en turboladet kadet der også kan synes.

Det er tvivlsomt i bedste fald om begge eksempler reelt kan bære synet, US bilerne har bare en "uvidenhedsfordel".

Det ville være interessant at lave lidt statistik på hvor mange high performance US modeller der er i DK, og hvor mange der er af dem.

Jeg tror "I"(underforstået US bilejere) slipper ufatteligt nådigt generelt, så piveriet om at blive stoppet på ulovligt anvendte prøvenummerplader er jeg lidt uforstående overfor. Der burde holdes fest over at det ikke går værre.

Ser man på hotrod delen af US biler, så bliver det rigtigt spændende med den egnethedserklæring :wink:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Ser man på hotrod delen af US biler, så bliver det rigtigt spændende med den egnethedserklæring :wink:

Tja kender ikke så meget til den slags, men ved at nogle af dem på Dk plader har været forbi Teknologisk for at bliver testet. En del andre udnytter så de allerede lavede godkendelser fra Teknologisk ved mekanik mæssigt at kopier de testede biler, således at resultaterne fra disse tests kan genbruges i synshallen. Man kan vel næsten sige der allerede ligger nogle færdige "typegodkendelser".
Alder er den store joker her, jo ældre bilen/stumper er jo færre paragraffer er der at overholde. Til at finde kraftigt ombyggede bilers alder har myndighederne opfundet et regnestykke der hedder "teknisk årgangsfastsættelse". Den beregnede årgang bruges så til både afgiftberegning og i synshallen.

I øvrigt gik de amerikanske bil fabrikker jo ikke i små sko når det drejede sig om HK opgivelser. Samt at de specielt i sidste halvdel af 60'erne kom med nogle vilde special udgaver af mange modeller. Med tit nogle pænt friske motorer ....uden at der var ændret specielt meget på resten af bilen. Så brochuren fra den gang viser måske at modellen fandtes originalt med en 400hk motor. En brochure er vist tit det nærmeste man kommer noget officiel dokumentation på så gamle biler. Hverken bilfabrikkerne eller evt officielle importørere er normalt behjælpelige. Færselsstyrelsen har vist heller ikke ret meget selv i arkiverne på disse biler, da kun et lille meget begrænset udvalg af modeller blev importeret fra ny.

Der står bl.a lidt om det med teknisk årgangsfastsættelse her:

www.v8jern.dk/articles.php?lng=da&pg=75&mnu_modecol=L

Titel:
Mester Medlem

uvidernhed blandt synsfolk eller usbilsejere?
ud fra stelnummeret BURDE det ikke være noget stort problem, at finde ud af hvilken motor en US bil er født med. det ved de fleste sikkert godt...ang duk. der er heller ikke nogen tvivl om, at det er bilejeren derhar pligten til at skaffe duk.
for egnethed. så er det mig bekendt kun fabrikantens repræsentant i dk der kan udstede en sådan. dvs FORD eller GM i dk. hvis der er tale om et af de store mærker. ret mig gerne hvis nogen kan finde noget på skrift der fortæller andet.
min påstand vil være at rigtig mange usbiler ikke overholder div. regler. måske fordi ejerne ikke kender reglerne? men det vil samtidig være umuligt for dem at skaffe den fornødne duk.
hvilke krav er det man ikke mener at skulle overholde, blot fordi bilen er gammel?
er det egnethedsattest?
er det regler om sporviddeændring?
er det regler om ændring af akseltryk?
er det regler om ændring af bremsesystem?
er det regler om ændring af undervogn?
alt det her er sådan set et spørgsmål om egnethedsattest... dvs hvem siger god for de fire skiver, i stedet for de to eller fire bremsetromler?
eller bremseforstærkeren?
hvem siger god for skruefjedrene og fourlink i stedet for bladfjedrene?
det her er naturligvis problemer mht syn. skat er måske ikke så vanskelige i den sammenhæng.
men hvis man lægger en tallblok bb, i en alm bigblok bil er man nok på dybt vand overfor skat også. det samme med at lægge en bb i en 50-60 gm der aldrig har kunnet fåsmed bb.
helt galt går det da når bilen er taget ind som veteran og forsikret som samme.
det er så bare min mening. fint nok med at man vælger at omgå div regler. men at jamre, eller påpege andre gør noget værre, det holder jo ikke. ideen med at henlægge paradekørsel og medfølgenge dækrøg til VOLDSMOSE er sikkert god. men hvem skal tilkaldes når de første sten er kastet? altså kastet på de der kørende symboler på store fjende USA...
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
hvilke krav er det man ikke mener at skulle overholde, blot fordi bilen er gammel?

F.eks er der et MEGET simpelt regelsæt omkring miliø. Modsat til de moderne biler hvor miliøkravene næsten er en uigennemtrængelig jungle for en alm. garagetuner. Omkring støj er der kun en ren gummiparagraf uden dB tal. osv osv. Prøv så selv at kikke i synsreglerne når vi snakker forholdsvis nye biler. Der er efterhånden ikke den lille dims hvor der ikke er en stribe krav til godkendelser i hoved og røv. Det er efterhånden røget i den helt modsatte grøft.

I øvrigt forsvarer jeg ikke div. 'kanerbils ejere, men prøver bare at forklarer hvorfor visse ting der efter bogen måske nok er ude i en gråzone alligevel i praksis går godt i langt de fleste tilælde, når vi snakker rigtigt gamle biler. :)

Forøvrigt var jeg til historisk race i Århus (det var super fedt) og lagde mærke til at flere af de hårdpumpede racere faktisk havde dk plader på. Så det er næppe forbeholdt V8'er folket ikke at være helt så hårdt ramt af regelryttere.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
nu kan jeg selvfølgelig ikke påvise at du tager 100% fejl når jeg ikke selv har været der eller på anden måde holdt øje med det, men det er intet problem som sådan at få rallysynet en bil, og kunne sagtens forestille mig at der har været en del af de klassiske rallybiler som er meget aktive der har været et smut forbi..

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

Slavteren skrev:
.... rallysynet ..

Den kan det sagtens tænkes du har ret i. Fandt lige hurtigt et par billeder på nettet.

Det her er f.eks da vist en brandlovlig hjemmelavet i krumpet mål:
http://picasaweb.google.com/kgudiksen/2 ... 5948396962

Det her ligner en ønskeplade:
http://picasaweb.google.com/kgudiksen/2 ... 2495112018

Og ham her har brugt tid på at tape pladen over:
http://picasaweb.google.com/kgudiksen/2 ... 9273224226

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
NSU'en kan være rallysynet hvis jeg skal skyde på noget - men tvivler på de to andre. Særligt den mellemste sportsvogn tror jeg sådan set ikke at der er meget fusk ved, endsige Bimmeren - hvad skulle det fuskede være ved dem rent synsmæssigt?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time