HenrikGM skrev:
for det lykkedes helt tydeligt for mange gamle US biler at få opgraderet motoreffekten med +3x den effekt bilen var født med.
Uvidenhed hjælper voldsomt! Bilerne er fra før alt var systematiseret og nedskrevet og før typegodkendelserne nærmest var opfundet. Så de fleste synsfolk er næsten på bare bund når der holder en gammel V8'er foran dem. Det er jo ikke ligesom en gammel golf 2 som de alle har set i hundredevis af. Samtidigt er reglerne omkring miliø, støj osv jo rimeligt rummelige så det er nærmest svært at få problemer omkring motoren.
Synsmanden ved intet om dem (andet end at det er en stor V8'er) og tit ved ejeren faktisk helt reelt heller ikke så meget om det (han har bare købt bilen så'n). Selv nørder/eksperter kan have svært ved at aflure hvad det precist er for noget, uden måske at skulle skille motoren ad. Bl.a fordi skidtet tit kan samles på kryds og tværs af udgaver og årgange og også er det + suppleret op med en række uoriginale stumper. Meget få så gamle biler har jo stadigt den originale urørte motor. Der findes heller ingen officielle godkendte målinger på hvad den bilens originale motor havde af HK. Samme model fandtes også tit originalt med V8'ere fra model bovlam til en der sparkede pænt røv. Så det skal nærmest være noget bukket i neon, en turbo, kompressor osv før synsmanden føler han på fornuftigt grundlag kan sige hov hov.
Samtidigt står der jo det her på Skats side: "Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder. " Hvordan skal synsmand/Skat så med 100% sikkerhed kunne afgøre at det ovenævnte er overtrådt?
På de gamle amerikanere er der heller ikke nødvendigtvis nogen sammenhæng med mellem f.eks motortype/kraft og bremser. Større bremser hvis muligt var nogle gange bare et separat tilvalg folk kunne gøre uafhængigt af andet. Eller man kunne tilvælge en "heavy duty" suspension, med kraftigere fjedre, støddæmpere, bremser osv. Kun en del af disse tilvalg kan afkodes på bilen. Resten kræver man stadigt har nogle papirer fra da bilen blev bestilt/købt.... så "uvidenhed" er en væsenlig faktor!
