Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 apr 2025, 08:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2010, 22:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Westmus skrev:
Wildert skrev:
- altså hva' fa'en tænker hatten på?

Sådan nogen findes der jo i alle befolknings og interessegrupper. Hvilket jo ikke betyder at alle med samme interesse så kan smides i samme bås. Men generelt der er jo nok en lidt større andel af "vild ungdom" hos de motorinteresserende.


Det er heller ikke min hensigt. Synes bare det er en god historie fra "den anden side af hegnet".


Citat:
I øvrigt høre, det at man har prøvepladerne med, men ikke korrekt synligt på bilen, til alvorlige forbrydelser? Hvem lider egentlig skade? I min verden må det næsten være en forbrydelse på niveau med at cykle på en cykel med defekt ringeklokke.


Ingen der lider skade direkte, så længe man ikke laver ulykker. Men hvem ved om man gør det? Det kan sågar være helt uforsætligt at han laver en bule eller lignende, som han ikke opdager og får kørt fra uden at vide det. Så kan pladerne bruges til at finde folk. Det er bl.a. Derfor at vi har dem...

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 02:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Westmus skrev:
Nogle af dem der har en importeret US bil vælger at lade f.eks 1 af de originale US plader blive siddende på bilen, fordi man i mange lande incl USA har den samme nummerplade på bilen hele dens levetid, uanset ejere og om den køre på gaderne eller står 20 år på en græsmark. Dvs de gamle US plader har siddet på bilen siden den var fabriksny for måske 50 år siden.


Ahh, den med pladerne holder ikke altid...
Jeg har lige købt 2 biler i USA, begge gange har der skulle nye plader til, f.eks. hvis bilen skifter ejer og stat samtidigt...
Man kan så ansøge om antikke plader igen, hvilket så naturligvis hiver lidt historie frem igen.
Det er altså ikke sort hvid, men det er klart, der kan fint være tilfælde hvor de amerikanske plader er de originale.
/Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 12:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
skal med det samme sige at jeg absolut ikke er en engel, og også har mødt mim del af spassere med medaljer på skulderen hvor broren fik gården, MEN lige netop us bilerne er i forvejen forfordelt ved en utrolig velvilje generelt i systemet, samt undtagelser der gør at de kan få firkantede plader i begge ender (en mulighed jeg som gammel japaner entuast godt ku være lidt midsundelig på) og så forstår de ikke at hammeren falder når de vifter rundt med plader der ikke poasser til bilen??

hvis man gerne vil udstille sin bil med de originale plader, er problemet vel ikke større end at de kan magnet monteres, evt udover de danske i det bilen bliver stillet til udstilling.. ikke 200% lovligt heller, men mon ikke det er en løsning også myndighjedderne kan se det fornuftige i.. at pive over at de ikke kan få lov til alt det de gerne vil MED de previlegier de har er sq lige flabet nok. naturligvis er min kommentar ikke gældene dem der allene klager over en ubehagelig tiltaleform, der er vi såmænd rivende enige: alt for mange danske betjente tror at de er dommer og jury samtidig og glemmer at de grundlæggende er et service organ :damn:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 16:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er egentlig utroligt, så lidt selv garvede USbilejere, har sat sig ind i reglerne om ombygning af biler i DK. altså biler med plader, der bliver brugt på offentlig vej. både mth til synsregler og skat er der mange der er helt blanke. måske fordi de har kørt på frihjul så længe?
hade SKAT og et par SYNSFOLK gået amok, som de får skudt i skoene til ODIN træf, så hade der været brug for rigtig mange autotrailere til hjemrejsen. argumenter som jeg kender en anden der gør det samme, eller noget jeg synes er værre.... holder jo ikke rigtigt i virkeligheden.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 17:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Slavteren skrev:
MEN lige netop us bilerne er i forvejen forfordelt ved en utrolig velvilje generelt i systemet, samt undtagelser der gør at de kan få firkantede plader i begge ender (en mulighed jeg som gammel japaner entuast godt ku være lidt midsundelig på)

At de hos gadens betjente, i synshallen og lignende steder hvor det er mand til mand måske møder en smule mere velvilje bunder måske i at en stor del af de her bilejere er voksne og fornuftige folk (gennemsnits alderen er faktisk forholdsvis høj) og forstår at optræde som sådan når det kræves. Modsat får de absolut ikke bedre behandling at systemet end andre. Meget det de har opnået med forskellige særregler er noget der har krævet en lang og hård kamp mod systemet. Tit hvor enkelt personer nogle gange har kæmpet i flere år for at få ret/tilladelse. Har før hørt en af dem der var blandt de første herhjemme der fik synet og godkendt en Hotrod fortælle. Det krævede blod sved og tåre og lykkedes kun fordi han til sidst nærmest kunne synsreglerne bedre end de ansatte hos statensbilinspektion. Hver gang de kom med pegefingeren kunne han nærmest ordret hvad reglerne precist sagde og kunne vise at bilen overholdt kravene. Til sidst opgav de og måtte modvilligt finde "godkendt" stemplet frem. :D

Det gælder f.eks også den med høj nr. plade både for og bag. Hvilket er noget alle og enhver kan søge om, uanset køretøj!! ,,,selv om det er en stædig Corvette ejer (hvis jeg husker rigtigt) der er skyld i at det i dag er muligt. Det kræver bare du har en acceptabel begrundelse, så får du en fin dispensation på et stykke papir og kan få ombyttet den aflange nr plade. :)

At gamle US vogne på mange områder har det lettere til syn er ikke fordi de er fra Amerika, men fordi de er gamle. Hvorfor der fra myndighedernes side ikke stilles nær de samme krav som til nyere biler. Det gælder også alle andre gamle biler. Men forvent ikke at synsmanden har styr på særregler og undtagelser. Samtidigt har de sjældent megen viden om hvad der egenligt er originalt på de gamle køretøjer og endnu mindre mulighed for at kontrollere det. Så køb dig en GAMMEL japaner hvis du vil lege. :gnaek:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 18:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
hade SKAT og et par SYNSFOLK gået amok, som de får skudt i skoene til ODIN træf, så hade der været brug for rigtig mange autotrailere til hjemrejsen.

En af de lokale derovre har da ellers demonstret at det fint kan køres korrekt gennem systemet med at ombygge div, monterer store hjul og ligge større motor i en "veteran", også uden at Skat går amok i afgift. Synsmæssigt er nærmest halvdelen af reglerne ude af kraft når det er en veteran. Den største kamp var vist næsten af få Skat til at beslutte hvad det skulle koste. De blev vist nærmest overrumplet af opgaven. I øvrigt betød det at afgiften blev godt 50.000,- i stedet for 20.000,-. Næppe afskrækkende, når slutresultatet er at man har en 100% lovlig ombygget/tunet bil. Havde det været en moderne bil havde det derimod være en helt anden historie ...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 19:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Westmus skrev:
[Næppe afskrækkende, når slutresultatet er at man har en 100% lovlig ombygget/tunet bil. Havde det været en moderne bil havde det derimod være en helt anden historie ...



Problemet med de nye biler er bilens egnethed til den nye større motor, eller den meget større motoreffekt. Da den ofte ikke kan skaffes, kan køretøjet ikke lovliggøres(hellerikke selvom synsmanden får lidt penge for at se den anden vej, og stempler den godkendt alligevel)

Visse nyere "ikke veteraner" har egnethedsærkæringen på plads til næsten den dobbelte motoreffekt, men jeg har kun set det ske i praksis på gamle volvoer, hvor fabrikanten siger god for mereffekten.

Prøv at fortælle lidt om hvordan det problem bliver løst på "veteranbilerne", for det lykkedes helt tydeligt for mange gamle US biler at få opgraderet motoreffekten med +3x den effekt bilen var født med.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 19:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Visse nyere "ikke veteraner" har egnethedsærkæringen på plads til næsten den dobbelte motoreffekt, men jeg har kun set det ske i praksis på gamle volvoer, hvor fabrikanten siger god for mereffekten


Der er også en del Opel'er hvor de papirer angiveligt kan fremskaffes. F.eks. Kadett C'ere der godkendes med 2.0 16V "Red tops".
Men historien er den samme.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 22:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
for det lykkedes helt tydeligt for mange gamle US biler at få opgraderet motoreffekten med +3x den effekt bilen var født med.

Uvidenhed hjælper voldsomt! Bilerne er fra før alt var systematiseret og nedskrevet og før typegodkendelserne nærmest var opfundet. Så de fleste synsfolk er næsten på bare bund når der holder en gammel V8'er foran dem. Det er jo ikke ligesom en gammel golf 2 som de alle har set i hundredevis af. Samtidigt er reglerne omkring miliø, støj osv jo rimeligt rummelige så det er nærmest svært at få problemer omkring motoren.
Synsmanden ved intet om dem (andet end at det er en stor V8'er) og tit ved ejeren faktisk helt reelt heller ikke så meget om det (han har bare købt bilen så'n). Selv nørder/eksperter kan have svært ved at aflure hvad det precist er for noget, uden måske at skulle skille motoren ad. Bl.a fordi skidtet tit kan samles på kryds og tværs af udgaver og årgange og også er det + suppleret op med en række uoriginale stumper. Meget få så gamle biler har jo stadigt den originale urørte motor. Der findes heller ingen officielle godkendte målinger på hvad den bilens originale motor havde af HK. Samme model fandtes også tit originalt med V8'ere fra model bovlam til en der sparkede pænt røv. Så det skal nærmest være noget bukket i neon, en turbo, kompressor osv før synsmanden føler han på fornuftigt grundlag kan sige hov hov.

Samtidigt står der jo det her på Skats side: "Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder. " Hvordan skal synsmand/Skat så med 100% sikkerhed kunne afgøre at det ovenævnte er overtrådt?

På de gamle amerikanere er der heller ikke nødvendigtvis nogen sammenhæng med mellem f.eks motortype/kraft og bremser. Større bremser hvis muligt var nogle gange bare et separat tilvalg folk kunne gøre uafhængigt af andet. Eller man kunne tilvælge en "heavy duty" suspension, med kraftigere fjedre, støddæmpere, bremser osv. Kun en del af disse tilvalg kan afkodes på bilen. Resten kræver man stadigt har nogle papirer fra da bilen blev bestilt/købt.... så "uvidenhed" er en væsenlig faktor! :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 sep 2010, 09:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Westmus skrev:
K-FINN skrev:
Mener de seriøst at der er ok og køre rundt på hjemmelavede plader, og gamle us plader, når det bare er til træf, fordi de ikke har betalt afgift..

Har du noget imod V8 gutterne? Synes du lidt tit kommer med noget "negativt" om dem. :?

Det har ikke en skid at gøre med at ville snyde nogen eller noget.......

Den med de "hjemmelavede" nrplader er IKKE fordi der ikke er betalt afgift af bilerne. Men gamle amerikanske biler er bare ikke bygget til nummerplader i moderne Dk mål og det løser nogle så ved at lave en kopi (af den danske) i mindre størrelse (de kan endda købes færdige fra udlandet). Andre bukker og bøjer, eller klipper i den originale dk plade hvilket også er STRENGT forbudt.

Nogle af dem der har en importeret US bil vælger at lade f.eks 1 af de originale US plader blive siddende på bilen, fordi man i mange lande incl USA har den samme nummerplade på bilen hele dens levetid, uanset ejere og om den køre på gaderne eller står 20 år på en græsmark. Dvs de gamle US plader har siddet på bilen siden den var fabriksny for måske 50 år siden. Derfor er de i manges hoveder en del af bilens historie ... og lige præcis bilens/modellens histore er noget af det mange der pusler med de her gamle biler går meget op i. Men sådan noget må man absolut ikk', for så er man i politiets øjne er meget slem forbryder der skal have stor straf!!! :roll:

Hvis nu de mødte på til et træf for f.eks Jaguar E-type kunne de da vist også tage en stor del af deltagerne for at have ikke lovlig nr plade foran. :wink:


Har intet imod V8, og ved ikke hvor du får dette indtryk fra.
Men syntes de mange år har kørt frihjul, med hensyn til motor/bremser.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team