Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 22:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 jan 2011, 23:04 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
K-FINN skrev:
Det er vel teknik der er på vej retur?, mon ikke VNT teknologi vinder frem, porsche kører med det på deres nye benzin turbo'er.


Der er ikke noget anderledes nyt eller gammelt i VNT. Prøv at lav lidt tankevirksomhed og heraf en sammenligning på:

Modtryk
Pulsenergi

henover cylinderne på f.eks. en 4 cylinderet motor på et TS vs VNT setup....

Du vil med VNT komme til kort overfor TS. Twin Scroll har modtrykket højest når du ønsker det (i bunden for spoolup) og lavest på knastoverlabbet hvor du frabeder dig det (i toppen for effekt)...ikke blot samlet, men af den alt afgørende betydning PR. CYLINDER OG PR: PULS. Tænk cylindertakterne og pulserne igennem under et TS setup på f.eks. 4 cylinderet vs. enkelt scroll. Herunder hvad tror du sker med pulsenergien henover de 4 cylindre i de to setup sammenlignet...??


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2011, 23:38 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
VNT arbejder med A/R fordelen nøjagtig som TS (TS halvere bredden på turbinehjulet).
MEN VNT kan ikke aflevere 100% pulsenergi til turbo da systemet (i form af åbne nabocylindre på knastoverlab og volume) er piv utæt.
Den kan samtidig heller ikke lukke modtrykket af (4 cylinder) til nabocylinderne.

Porsche har aldrig været kendt for høj cylinderydelse eller høje omdrejninger (trods voldsomt overkvadratiske) i OEM regi.
6 cylindre (i tændingsrækkefølge hos porsche) kan ikke lukkes så effektivt af som en 4 cylinderet. Dertil er der lidt Salgs-"bling" og mere reservedels- og renoveringssalg i VNT. Kig på porsches 930 RSR, 964, 993 osv i deres bane-/racerversion eller nyere turbo racerbiler hvor der ikke anvendes bi-turbo på 2x3 cyldindre. Tror du de kørte eller kører med VNT eller Twin Scroll på enkelt turbo opsætninger når der skal hentes høje cylinderydelser under hurtigst muligt spoolup? De kørte og kører STORE Twin Scroll opsætninger.

Årsag Twin Scroll = hurtigere spoolup og lavt modtryk på store ladere for høj effekt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 13:52 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
JakobM skrev:
VNT arbejder med A/R fordelen nøjagtig som TS (TS halvere bredden på turbinehjulet).
MEN VNT kan ikke aflevere 100% pulsenergi til turbo da systemet (i form af åbne nabocylindre på knastoverlab og volume) er piv utæt.
Den kan samtidig heller ikke lukke modtrykket af (4 cylinder) til nabocylinderne.

Porsche har aldrig været kendt for høj cylinderydelse eller høje omdrejninger (trods voldsomt overkvadratiske) i OEM regi.
6 cylindre (i tændingsrækkefølge hos porsche) kan ikke lukkes så effektivt af som en 4 cylinderet. Dertil er der lidt Salgs-"bling" og mere reservedels- og renoveringssalg i VNT. Kig på porsches 930 RSR, 964, 993 osv i deres bane-/racerversion eller nyere turbo racerbiler hvor der ikke anvendes bi-turbo på 2x3 cyldindre. Tror du de kørte eller kører med VNT eller Twin Scroll på enkelt turbo opsætninger når der skal hentes høje cylinderydelser under hurtigst muligt spoolup? De kørte og kører STORE Twin Scroll opsætninger.

Årsag Twin Scroll = hurtigere spoolup og lavt modtryk på store ladere for høj effekt


kigger vi ud i fremtiden, så er der vidt ingen tvivl om at VNT er vejen frem. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 14:50 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
TB206HDI skrev:
kigger vi ud i fremtiden, så er der vidt ingen tvivl om at VNT er vejen frem. :)

Er det lommeuldsprofiti ( :wink: )eller kan vi få lidt holdninger og argumentation bag den påstand?

Hvad snakker du om når du generaliserer om fremtiden? - snakker du så familieslæder, diesel eller TUNING? Store eller små motorer?

Prøv først at argumenter for hvor du får en "gammel" teknologi som VNT til at være i fremtiden...og af hvilke grunde. Hvornår har det ene ret frem for det andet...og under hvilke formål...? Hvordan passer det ind i målgruppen her og det vi arbejder med på 402m, drift, banerace, alm. garagefuskeri...ifht. tidligst mulig spoolup og høj effekt??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 17:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Vil da mene, hvis et bilmærke som porsche, mente at TS ville have bedre spol/effekt, havde de nok brugt det istedet for deres vnt, især når man ved at VNT kan give problemmer, når de soder til...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 18:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Foe en bilfabrikant er det langt flere, og ligeså viktige parametre.
End blot effekt og turboens evne til at lave tryk hurtigt.
En VNT er mere alsidig til dette formål.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 18:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Vil da mene, at et mærke som porsche går en del op i hurtig ladetryk og effekt...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 19:02 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
K-FINN skrev:
Vil da mene, at et mærke som porsche går en del op i hurtig ladetryk og effekt...


Du overser formålet og forskellen mellem standard og tuning/race. Hvorfor tror du porsche altid har brugt Twin Scroll og stadig bruger det på deres racebiler der kører flere end 3 cylindre til turbo??...prøv at tyg lidt spoolup og effekt på den...

Hverken dig eller TB206HDI har jo kommet med argumentation andet end at i har set en STANDARD OEM porsche med biturbo....mange andre STANDARD biler har kørt med det i mange år førhen

Prøv at argumenter for HVORFOR....
og fortæl så bagefter hvorfor i mener standard produktion i bilindustrien nu kan generaliseres som "fremtiden" inden for banerace og performance


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 mar 2011, 20:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 maj 2008, 15:44
Indlæg: 155
JakobM skrev:
Ups... havde ikke set der var forudgående svar i denne tråd.

Jeg kan lige oplyse til MTECH at der i gennem lang tid har været helt nye lejer i turboerne, dertil helt nye hjuldesign (også tidligere annonceret på deres blog), i såvel valgfrit forced, machined i alu og titanium. Den turbo du har haft fat i og sammenligner på subjektiv basis er højst sandsynlig levn fra tidligere leveringer og lagre. Jeg har helt fat i hvem som har 70mm inducer turboer fra det nye produktprogram og du og den turbo er helt sikkerr ikke en af dem.

Mht. til effektivitet. Tag f.eks. "lille" twin scroll 550hk turbo på volvo 8v med fuld ladetryk på 2900rpm (twin scroll) - det er noget af en mundfuld for hvilken som helst andet kugleleje-fabrikat. Bemærk 8v. Twin Scroll er fysik, og MP har, blandt meget andet, det absolut største Twin Scroll program, og den eneste som har Twin Scroll helt ned under GT28XXR niveau (når vi nu skal snakke Garrett) på performance turboer. Garrett starter først TS orginalt på GT37 nivaeu og stadigvæk med nogle helt andre trim sammensætninger end MP turboerne i samme størrelse.

Jeg stiller til en hver tid op med et eksempel som f.eks. denne her http://powerpage.dk/node/63 mod en f.eks. GT2871R eller GT2876R eller for den sags skyld GTX3071R eller hvilken som helst anden størrelsesmæssig sammenlignelig kugleleje turbo (uanset fabrikat) når det gælder spoolup og topeffekt. I nævnte tilfælde garanterer jeg fuld returret på laaangt hurtigere spoolup, langt lavere modtryk og højere topeffekt i Twin Scroll opsætning. Og vel at mærke ved samme eller lavere ladetryk.

Kig evt. hvad WOLF3D skriver om deres erfaringer med mp turboerne på deres hjemmeside... http://www.wolf3d.dk/

@Mads, nej mapsene er ikke fuldtallig endnu. Dette skyldes et udvidet produktprogram og navnedøbning er undervejs som har udskudt processen. Turboerne ændres ikke markant, men der sammensættes anderledes (hybrider). Herunder andet "guf" på andre områder som er i udvikling. Det er et stort hus og der er gået "ekstra opgaver" i den. Jeg har fået datoer, men jeg vil helst ikke annoncere dem (lessons learnt).

Jeg hjælper til enhver tid gerne hvem som helst som skulle have behov for dimensionering af turbo til motor under ønsker eller forslag. Ring gerne 30745515

Mvh Jakob


jamen så lad os da gerne se en effekt måling på denne mp turbo http://powerpage.dk/node/55 og den matcher jo meget godt en precision 6765 billet(900hk) i størrelse på hjul .Denne PT fåes med kugleleje og devided hus ..jeg er 100 på at mp ikke slår den på noget område udover prisen.. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Bb6T12yhDv0
dette er ikke med devided hus..

_________________
R36-GT45R-AWD

1/4mile- 9.7@233km/h


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 mar 2011, 14:13 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
MTECH skrev:
JakobM skrev:
Ups... havde ikke set der var forudgående svar i denne tråd.

Jeg kan lige oplyse til MTECH at der i gennem lang tid har været helt nye lejer i turboerne, dertil helt nye hjuldesign (også tidligere annonceret på deres blog), i såvel valgfrit forced, machined i alu og titanium. Den turbo du har haft fat i og sammenligner på subjektiv basis er højst sandsynlig levn fra tidligere leveringer og lagre. Jeg har helt fat i hvem som har 70mm inducer turboer fra det nye produktprogram og du og den turbo er helt sikkerr ikke en af dem.

Mht. til effektivitet. Tag f.eks. "lille" twin scroll 550hk turbo på volvo 8v med fuld ladetryk på 2900rpm (twin scroll) - det er noget af en mundfuld for hvilken som helst andet kugleleje-fabrikat. Bemærk 8v. Twin Scroll er fysik, og MP har, blandt meget andet, det absolut største Twin Scroll program, og den eneste som har Twin Scroll helt ned under GT28XXR niveau (når vi nu skal snakke Garrett) på performance turboer. Garrett starter først TS orginalt på GT37 nivaeu og stadigvæk med nogle helt andre trim sammensætninger end MP turboerne i samme størrelse.

Jeg stiller til en hver tid op med et eksempel som f.eks. denne her http://powerpage.dk/node/63 mod en f.eks. GT2871R eller GT2876R eller for den sags skyld GTX3071R eller hvilken som helst anden størrelsesmæssig sammenlignelig kugleleje turbo (uanset fabrikat) når det gælder spoolup og topeffekt. I nævnte tilfælde garanterer jeg fuld returret på laaangt hurtigere spoolup, langt lavere modtryk og højere topeffekt i Twin Scroll opsætning. Og vel at mærke ved samme eller lavere ladetryk.

Kig evt. hvad WOLF3D skriver om deres erfaringer med mp turboerne på deres hjemmeside... http://www.wolf3d.dk/

@Mads, nej mapsene er ikke fuldtallig endnu. Dette skyldes et udvidet produktprogram og navnedøbning er undervejs som har udskudt processen. Turboerne ændres ikke markant, men der sammensættes anderledes (hybrider). Herunder andet "guf" på andre områder som er i udvikling. Det er et stort hus og der er gået "ekstra opgaver" i den. Jeg har fået datoer, men jeg vil helst ikke annoncere dem (lessons learnt).

Jeg hjælper til enhver tid gerne hvem som helst som skulle have behov for dimensionering af turbo til motor under ønsker eller forslag. Ring gerne 30745515

Mvh Jakob


jamen så lad os da gerne se en effekt måling på denne mp turbo http://powerpage.dk/node/55 og den matcher jo meget godt en precision 6765 billet(900hk) i størrelse på hjul .Denne PT fåes med kugleleje og devided hus ..jeg er 100 på at mp ikke slår den på noget område udover prisen.. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Bb6T12yhDv0
dette er ikke med devided hus..


Gerne... Husk lige juicen E85 !! :wink:

Sammenligninger kræver samme bil, samme sted. Folk har det med at kaste med "BT-overskrifter".

Der planlægges i 2011 på spændende forskellige bænk/dyno test. Alle erfaringer og tilbagemeldinger fra bane-test (drift mv.) på spoolup siger gns. +1000 omdr. tidligere med TS, samt heraf højere effekt grundet lavere "nabo-modtryk" i toppen. TS vs. TS er mere ligeværdig. Når de dyno-test er klar så kan du se målinger på effekt, spoolup, modtryk mv. Det er fysikkens verden med TS der æder SS bling bling kuglelejer og de fine overskrifter. Sammen med hjuldesignet er der ikke så meget hokus pokus i det. MP har TS i hele registeret, hvor andre producenter har fokuseret på kuglelejer.

Du skal også huske på om vi skal fluekneppe eller se på opgaven. Opgaven er for de fleste at de ønsker hurtigst muligt ladetryk til mest mulig effekt. Og her flytter TS gerne 800-1700 omdr. og genbrug af de sjove sugeknaster. MP har TS selv ned i 300 hk turboer.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team