Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:34

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2010, 18:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det kunne være rat hvis man kunne finde ECE 1503
Google giver utroligt mange hits, og UNECE siden skriver at den er erstattet af en nyere norm.
Og man kan ikke se hvad den gamle norm er!

Egentlig tror jeg ikke den er særlig restriktiv.
Med datidens primitive motorstyringer, kan det højest være nogle uden oms krav til feks støj fra bilen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 29 jan 2010, 09:40 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 feb 2006, 08:14
Indlæg: 69
Nu fik jeg kontaktet spjældproducenten og de (mod klækkelig betaling) sender mig papirer på det til C20XE :)

Hvis så synsmanden ikke godtager det.. så konfrorterer jeg ham med ..hvorfor han kræver papir og spørger om han vil betale regningen ;)

Dette stykke papir er ok til tysk syn, så det regner jeg med holder også i dk (de har jo samme normer mht forurening blah blah)

Har tolket det fra fstyr (efter lang telefonsamtale) at alt skal dokumenteres, hvilket er fair nok.

Det jeg så frygter er, at grundet manglende tyskevner, jeg kan få problem ved syn..selvom jeg har fremskaffet dokumentation (som så er gangbar i andet EU land)
Har jo ligesom prøvet få noget kasseret pga manglende tyskevner GRR


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2010, 10:46 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Nu ved jeg ikke, hvilken attest du har købt, men jeg har været udsat for, at hverken synshal ell. færdselsstyrelsen har haft den fornødne viden til, at kunne tyde et Merkblatt 751 dokuments punkter. Så før du møder op i synshallen, så sørg for, at du er 100% inde i, hvad de enkelte punkter betyder (forurening, støjmålinger etc.).


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 feb 2010, 18:43 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 feb 2006, 08:14
Indlæg: 69
Lindahl skrev:
Nu ved jeg ikke, hvilken attest du har købt, men jeg har været udsat for, at hverken synshal ell. færdselsstyrelsen har haft den fornødne viden til, at kunne tyde et Merkblatt 751 dokuments punkter. Så før du møder op i synshallen, så sørg for, at du er 100% inde i, hvad de enkelte punkter betyder (forurening, støjmålinger etc.).



Ja tak..det fandt jeg ud af med mit rat :) den attest er kommet og der står at den overholder diverse miljøtamtam + der er støjmålinger..det er netop det synmanden efterlyste :)

Der er listet alle dele der svarer til et sæt.. så det er alletiders..hvis han brokker sig over det, så hører I nok om vold mod tjenestemand i funktion (der bliver slået ud af funktion :D )

Men ok..det var ikke gratis få fat i det..så billigst var nok bare afmontere det til syn.. det er bare dårlig karma


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2010, 12:14 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 feb 2006, 08:14
Indlæg: 69
opdatering:

Har to steder til undersøge det for mig mht den godkendelse..

Det første sted fik jeg udmelding 'dokumentationen er fin, da den henviser til samme EU regler og bilen overholder både støj og mijlø MEN testen er lavet af en 'alm synshal' uden KBA nummer så derfor kan ikke anvendes i dk'

øhh.. testen er lavet af statsejet / anderkendt sted i tyskland

prøver lige spørge fdm jurister, da dette lugter langt væk

Udrag fra VGS mail vedr KBA nummer:
"Sehr geehrter Herr Möller!

Wenn die Teile eine KBA-Nummer hätten, wäre die im Bauteil eingeschlagen!
Dann bräuchten Sie aber auch kein Gutachten! Dann besteht eine EG-Zulassung!"

Jeg tror seriøst nogle folk herhjemme blander tingene sammen!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2010, 23:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2003, 20:48
Indlæg: 290
Geografisk sted: Midtjylland
Det tror jeg nu ikke de gør

Men det er blevet indskærbet fra Fstyr at der SKAL være et KBA nummer før man må bruge en dokumentation


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2010, 15:25 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Det er rigtigt, at FSTYR som udgangspunkt kræver at dokumentation kommer fra et KBA-P akkrederet prøvningslaboratorium. I visse tilfælde kan man dog komme uden om dette krav, hvis dokumentationen verificeres af nogen med et KBA-P nummer, eller hvis man vurderer, at udsteder af dokumentationen har et KBA-P akkrederet prøvningslaboratorium bag sig.
Jeg er selv i gang med noget lignende for tiden.
Ring eller send en mail til Peter Jessen Lundorf, han sidder i færdselsstyrelsen og vejleder folk i lignende situationer.
Han kan kontaktes på 33928740 ell. pjl@fstyr.dk
Ham har jeg talt meget frem og tilbage med, og det ser ud til, at vi, forhåbentlig, snart når en løsning!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2010, 00:01 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 feb 2006, 08:14
Indlæg: 69
Er der nogen der ved hvad det er det KBA-p ? Jeg har fåer 3 afslag..uden en eneste yderligere forklaring.

Den ene siger..det skal være på DELEN..den anden siger det skal være (som dig) noget på det laboratorie der udfører testen.

Jeg giver mig ikke på nogen måde.. ikke uden kamp da. Det er da noget sært noget, da der står swårt på hvidt, hvad det kan og ikke kan. Men når man har det..så er det ikke fint nok (det gælder bare i andre EU lande)

Og når der kommer KBA-p nummer på det, så vil de nok afvise pga farven på delen..det lyder i mine ører at det er bare en dårlig undskyldning?

Jeg ville egentligt gerne skrive det til producenten af delen.. og høre hans mening om det hele (han vil nok ryste på hovedet).

Jeg kan prøve ham i færdselsstyrelsen, men må indrømme at jeg kender svaret på forhånd. (det er altså ikke en privat fusker TüV stelle fra en Flenburg's baggård jeg har dok fra)

Mit dillema indtil videre:
Jeg syntes jeg er dårligt stillet, da jeg intet har på skrift. Så kan jeg intet stille op mht videre forløb.





Lindahl skrev:
Det er rigtigt, at FSTYR som udgangspunkt kræver at dokumentation kommer fra et KBA-P akkrederet prøvningslaboratorium. I visse tilfælde kan man dog komme uden om dette krav, hvis dokumentationen verificeres af nogen med et KBA-P nummer, eller hvis man vurderer, at udsteder af dokumentationen har et KBA-P akkrederet prøvningslaboratorium bag sig.
Jeg er selv i gang med noget lignende for tiden.
Ring eller send en mail til Peter Jessen Lundorf, han sidder i færdselsstyrelsen og vejleder folk i lignende situationer.
Han kan kontaktes på 33928740 ell. pjl@fstyr.dk
Ham har jeg talt meget frem og tilbage med, og det ser ud til, at vi, forhåbentlig, snart når en løsning!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2010, 12:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Proxie skrev:
Er der nogen der ved hvad det er det KBA-p ? Jeg har fåer 3 afslag..uden en eneste yderligere forklaring.

Den ene siger..det skal være på DELEN..den anden siger det skal være (som dig) noget på det laboratorie der udfører testen.

Jeg giver mig ikke på nogen måde.. ikke uden kamp da. Det er da noget sært noget, da der står swårt på hvidt, hvad det kan og ikke kan. Men når man har det..så er det ikke fint nok (det gælder bare i andre EU lande)

Og når der kommer KBA-p nummer på det, så vil de nok afvise pga farven på delen..det lyder i mine ører at det er bare en dårlig undskyldning?

Jeg ville egentligt gerne skrive det til producenten af delen.. og høre hans mening om det hele (han vil nok ryste på hovedet).

Jeg kan prøve ham i færdselsstyrelsen, men må indrømme at jeg kender svaret på forhånd. (det er altså ikke en privat fusker TüV stelle fra en Flenburg's baggård jeg har dok fra)

Mit dillema indtil videre:
Jeg syntes jeg er dårligt stillet, da jeg intet har på skrift. Så kan jeg intet stille op mht videre forløb.

KBA står for kraftfahrt bundesamt. KBA betyder noget i stil med, at det prøvningslaboratorium som har udstedt dokumentationen er godkendt af den tyske stat. Det er dokumentationen som skal have et KBA-p nummer påtrykt. Som jeg forstår det, så er KBA-p lidt i stil med ISO, da det angiver at virksomheden opfylder specifikke krav, så man er sikret ensartethed.
http://www.kba.de/EN/Home__en/homepage_ ... __nnn=true
Her kan du se et eksempel på, hvordan sådan en testreport bør se ud ifølge fstyr:
http://www.kba.de/nn_221770/DE/Fahrzeug ... 69_pdf.pdf
Problemet som jeg ser det er, at mange synsmænd ikke er særlig godt inde i reglerne (som også mange gange kan fortolkes forskelligt), og efter fstyr har indskærpet reglerne, så er det så bange for, at træde ved siden af, at de hellere afviser dokumentation som de er i tvivl om, fremfor at undersøge sagen nærmere. Det underlige er, at man som sådan ikke bruger KBA-p nummeret til noget i Tyskland, og Dekra og Tüv er derfor noget uforstående overfor, at fstyr nu pludselig efterlyser KBA-p på dokumentationen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2010, 19:24 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 feb 2006, 08:14
Indlæg: 69
Okay..det giver jo lidt mening.. Dog fidner jeg det problematisk.. da både bilen og delen er altså gammel (ligeledes godkendelsen)..dvs man kræver en form for nyere standard med TILBAGEVIRKENDE kraft??

Jeg har påstemplet følgende alle sider på godkendelsen:

Rundt stempel ca 40mm

Midt i står med stort 'TP 9'
Og rundt om står ' Techn. Prüfstelle f. d. Kraftfahrzeugverkehr / TÜV Rhld. - 900-1'

Er 900-1 ikke ISO standard? Godkendelsen er fra 1994 mener jeg




Lindahl skrev:
Proxie skrev:
Er der nogen der ved hvad det er det KBA-p ? Jeg har fåer 3 afslag..uden en eneste yderligere forklaring.

Den ene siger..det skal være på DELEN..den anden siger det skal være (som dig) noget på det laboratorie der udfører testen.

Jeg giver mig ikke på nogen måde.. ikke uden kamp da. Det er da noget sært noget, da der står swårt på hvidt, hvad det kan og ikke kan. Men når man har det..så er det ikke fint nok (det gælder bare i andre EU lande)

Og når der kommer KBA-p nummer på det, så vil de nok afvise pga farven på delen..det lyder i mine ører at det er bare en dårlig undskyldning?

Jeg ville egentligt gerne skrive det til producenten af delen.. og høre hans mening om det hele (han vil nok ryste på hovedet).

Jeg kan prøve ham i færdselsstyrelsen, men må indrømme at jeg kender svaret på forhånd. (det er altså ikke en privat fusker TüV stelle fra en Flenburg's baggård jeg har dok fra)

Mit dillema indtil videre:
Jeg syntes jeg er dårligt stillet, da jeg intet har på skrift. Så kan jeg intet stille op mht videre forløb.

KBA står for kraftfahrt bundesamt. KBA betyder noget i stil med, at det prøvningslaboratorium som har udstedt dokumentationen er godkendt af den tyske stat. Det er dokumentationen som skal have et KBA-p nummer påtrykt. Som jeg forstår det, så er KBA-p lidt i stil med ISO, da det angiver at virksomheden opfylder specifikke krav, så man er sikret ensartethed.
http://www.kba.de/EN/Home__en/homepage_ ... __nnn=true
Her kan du se et eksempel på, hvordan sådan en testreport bør se ud ifølge fstyr:
http://www.kba.de/nn_221770/DE/Fahrzeug ... 69_pdf.pdf
Problemet som jeg ser det er, at mange synsmænd ikke er særlig godt inde i reglerne (som også mange gange kan fortolkes forskelligt), og efter fstyr har indskærpet reglerne, så er det så bange for, at træde ved siden af, at de hellere afviser dokumentation som de er i tvivl om, fremfor at undersøge sagen nærmere. Det underlige er, at man som sådan ikke bruger KBA-p nummeret til noget i Tyskland, og Dekra og Tüv er derfor noget uforstående overfor, at fstyr nu pludselig efterlyser KBA-p på dokumentationen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team