ae86 skrev:
Gammel bil før e mærkning synet og lovligt godkendt til gadebrug med H sele (6 pt sparco) og bur.. krav fra synsmyndighed orginal 3pkt sele bibeholdt... dette lød på daværende tidspunkt dumt men når man har prøvet at spænde sig op til lir for 3die uge i træk begynder ideen med 3 pkt selen at dæmre.. krav for bur (8-pkt bur) var at sidebøjle/skråstiver kunne skrues/boltes ud... dette krav fatter jeg stadigt ikke en meter af .. og det hjælper ik at ringe til peter.... men han fik det som han ønskede... mener han ævlede noget om at hvis jeg solgte bilen til fru hansen på 80 år så skulle hun kunne komme ind og ud af bilen... hvad hun skulle med en bil uden lydisolering og med skålsæder og hård undervogn ved jeg ikke... og det havde heller ikke taget lang tid at skære bjælkerne ud med en vinkel sliber hvis de skulle ud
OMP Bur var boltet i isvejste metal befæstelser ala DASU forskrifter.. det var iøvrigt et fia godkendt med papire ..
I TS' erklæring står der noget om at adgangsforhold ikke må forringes "væsentligt" (hvad det så end er) - måske man tænker noget ifm. at komme hurtigt ud af bilen ved brand eller hvis den ryger i vandet... dunno... jeg har også hørt den der mange gange, men har aldrig helt hørt argumentationen bag.
Til rallysyn er buret sjovt nok et krav ud fra en betragtning om at det SKAL være besværligt at komme ind og ud af bilen. Argumentet er at rallysynede biler jo ikke må bruges til hverdag, men det kan i princippet ikke ses på en bil om den er rallysynet (den kan jo sagtens "forklædes" så det ikke lige ses), og derfor ønsker man at gøre det mere usandsynligt at en rallysynet bil "sniges ud" og bruges til "søndagskørsel" - at gøre det mere bøvlet at kravle ind og ud skulle simpelthen være midlet... godt så... det kan man synes om hvad man vil, men det er Trafikstyrelsens ord i en email til mig
.
Ellers kan jeg kun give dig ret - H-seler, bur og skålsæder - og særligt FIA-H-seler med "edderkoppelås" - det tager en krig at komme ind og ud af en bil der er udstyret på den måde.
Er blevet i tvivl om ikke bilen var e-godkendt.. men synet til gadebrug var den... angående seler så går der kun et par gange hvor man syntes det er sjovt at bruge de 2 skridt remme, at bruge dem dagligt er fint hvis ens dag job er sopran i den lokale kirke ...
Angående rallysyn med krav om dårlige adgangs forhold.. jeg kom til at tænke på lotus elise .. den er satme ikke nem at skue sig ind i når kluden er oppe eller taget er på.. og i exige udgave med fast tag og bur må det være endnu værre ... egentligt underligt de lægger vægt på besværlige adgangsforhold ved rallysyn når man samtidigt i motorsport regi ofte sætter en max tid man må være om at forlade køretøjet i en nød situation...