Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 jul 2025, 23:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: køpenhavn
møffe skrev:
cossiemanden tag en snak med NaaK han har nok erfaring med de fleste styringer og han burde kunne lede dig i lige den retning du vil med dine krav til en god ECU.

Det har jeg gjort møfdreng, men han har selv lige kriticeret den jeg ville have først så det er afslået

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Morten VJ: for at gøre det kort selvom jeg sagde jeg ikke ville svare mere.
Jeg har et par eksempler på at motorstyringen rent faktisk havde noget at gøre med den maksimale effekt man fik ud af den pågældende motor, hvor man gik fra en prisbillig og lokal kendt styring, til en nyere og noget mere avanceret styring istedet for og hentede 35hk 40nm og noget bedre motorgang samt en større sikkerhedsmargen.
Alt dette var opnået på samme rullefeldt med samme mapper på samme bil/motor.
MEN hvis jeg skal forstå dig ret så er en ms styring til hvad 3-4k MINDST lige så god som en f.eks autronic styring til 20k?
Det er blot et spørgsmål om den som mapper den?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
cossiemanden skrev:
Jeg har et par eksempler på at motorstyringen rent faktisk havde noget at gøre med den maksimale effekt man fik ud af den pågældende motor, hvor man gik fra en prisbillig og lokal kendt styring, til en nyere og noget mere avanceret styring istedet for og hentede 35hk 40nm og noget bedre motorgang samt en større sikkerhedsmargen.
MEN hvis jeg skal forstå dig ret så er en ms styring til hvad 3-4k MINDST lige så god som en f.eks autronic styring til 20k?

En mereffekt på kun udskiftning af styring, hvorfor ikke.
større sikkerheds margin, hvordan?
Hvad var makseffekten?
Var den gamle ikke stabil ved maks. effekt og omdrejninger.
Det er relativt enkelt den rette mængde benzin til luft, og det rette tændingstidspunkt, så får du maks effekt.
At en Ms styring skal være lige så god som en autronic der kan koste 10 gange mere, nej det tror jeg ikke jeg har påstået.
Det jeg gerne vil påstå er at for de ekstra 16.000 kr får man ikke så forfærdeligt meget mere for pengene.
Og at autronic hardwaren ikke koster de mange tusinde kr mere ift. MS hardwaren.
Det du betaler for er firmware, software, og navnet
Men igen det kommer helt an på ens pengepung Hvilket system man vælger

Og ja det afhænger 100% af den som monterer og mapper den.
Lort ind er lort ud og så er det lige meget om styringen koster 1 kr eller 1 million kr.

Men hvis du føler at en omex styring passer til din pengepung, og har meget lokal support på denne styring, så er det vel et oplagt valg :)

Hoved forskellen som jeg læser det imellem grund og top modellen
Er sekventiel styring af dyser og tænding. lidt flere udgange, Og måske et bedre udviklet print.
Men intet om de har ændret processoren, lavet firmwaren hurtigere, eller ændret grundlæggende på softwaren.

MVh

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

Morten VJ skrev:
cossiemanden skrev:

En mereffekt på kun udskiftning af styring, hvorfor ikke.
større sikkerheds margin, hvordan?
Hvad var makseffekten?
Var den gamle ikke stabil ved maks. effekt og omdrejninger.
Det er relativt enkelt den rette mængde benzin til luft, og det rette tændingstidspunkt, så får du maks effekt.
At en Ms styring skal være lige så god som en autronic der kan koste 10 gange mere, nej det tror jeg ikke jeg har påstået.
Det jeg gerne vil påstå er at for de ekstra 16.000 kr får man ikke så forfærdeligt meget mere for pengene.
Og at autronic hardwaren ikke koster de mange tusinde kr mere ift. MS hardwaren.
Det du betaler for er firmware, software, og navnet
Men igen det kommer helt an på ens pengepung Hvilket system man vælger

Og ja det afhænger 100% af den som monterer og mapper den.
Lort ind er lort ud og så er det lige meget om styringen koster 1 kr eller 1 million kr.

Men hvis du føler at en omex styring passer til din pengepung, og har meget lokal support på denne styring, så er det vel et oplagt valg :)

Hoved forskellen som jeg læser det imellem grund og top modellen
Er sekventiel styring af dyser og tænding. lidt flere udgange, Og måske et bedre udviklet print.
Men intet om de har ændret processoren, lavet firmwaren hurtigere, eller ændret grundlæggende på softwaren.

MVh

Morten

Hmmmm, tror du er den eneste jeg kender som kan se SÅ positivt på en ms-styring.
Og SAMTIDIG påstå at f.eks autronic styringen ikke har bedre komponenter i ecu end ms?
Den gamle var ikke stabil ved maks effekt, den reagerede ikke hurtigt nok, flagrede rundt nogle gange på rullefeldtet i tændingsmappet og var absolut ikke ligefrem stabil, dette gjorde at den nye kunne man nemmere finde grænserne og holde sig lige under dem og samtidig få lagt større sikkerhed ind i mappet samtidig med den større effekt.
Motoren vi snakker om er sjovt nok en cosworth motor på 2L 8600omdr og gt-42 turbo, den gamle styring var en HESTECH styring og gen nye er en NIRA styring, effekten er nu 746hk/760nm

Titel:
Moderator

cossiemanden skrev:
[Den gamle var ikke stabil ved maks effekt, den reagerede ikke hurtigt nok, flagrede rundt nogle gange på rullefeldtet i tændingsmappet og var absolut ikke ligefrem stabil, dette gjorde at den nye kunne man nemmere finde grænserne og holde sig lige under dem og samtidig få lagt større sikkerhed ind i mappet samtidig med den større effekt.
Motoren vi snakker om er sjovt nok en cosworth motor på 2L 8600omdr og gt-42 turbo, den gamle styring var en HESTECH styring og gen nye er en NIRA styring, effekten er nu 746hk/760nm

Ligegyldigt hvilken motorstyring du monterer gælder dette: Er der lavet en hick-up under vejs, det være sig i ledninger, sensorer, eller whatever, så du har ustabile signaler ind, så medfører det meget typisk at styringen flagrer rundt i mappet. Et pis-signal ind i en hestec gør præcist det samme som et pis-signal ind i en nira, en autronic, eller en MS styring.
Shit in = Shit out. Meget simpelt!

Din kritik af Hestec styringen tillader jeg mig at stille mig en del undrende overfor. Hestec er generelt ikke noget pis, slet ikke.

Jeg vil tippe der er sket det at de mennesker der er blevet sadt til at montere NIRAen har haft mere erfaring med det, og deraf givet et bedre resultat.

1.gangs problemer med motorstyringer kan nok tilskrives 90% monteringsfejl, og/eller sjusk, 10% manglende viden til at udføre jobbet.
(her ser vi bort fra den lidt specielle situation hvor motorstyringen skal monteres på noget eksisterende OEM sensorudstyr!)

Problemer undervejs, kan nok tilskrives 80% manglende viden om programmet og virkemåde/funktion, og resten deles mellem mekaniske problemer i ledningsføring, motor i sig selv, og kun meget sjældent har boksen en defekt(der ikke skyldes fejl40).
Det er dog alligevel næsten en std. kommentar: "Det er nok boksen den er gal med"...

Det reelle antal eksempler der kan findes hvor et skift fra een type motorstyring til en anden har medført mere topeffekt er ekstremt lille. Jeg har endnu til gode at se/høre om eet eneste troværdigt eksempel på at den ene motorstyring overgår den anden på max effekt. Vi forudsætter selvf. at begge motorstyringer har fået samme mulighed for at performe det bedste de kan !

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Du læser forkert.
Jeg har ikke påstået at Autronic boksen har samme komponenter som en MS boks, selvom de mere simple har samme data og egenskaber.
Det jeg påstår er at autronic ikke har for 16.000 kr bedre komponenter.
Men at vi snakker i størrelses ordnen 500-1000 kr i prisforskel på indkøbsprisen i komponenter, og så en lønning til en kineser der samler autronicen.
De resterende penge betaler du til producenten for hans udviklings arbejde, og eventuelle garenti krav, og hans evne til at kunne tjene penge.
Det er 2 helt forskellige systemer der bliver solgt og udviklet på meget forskellige måder, og er under ingen omstændigheder sammenlignelige.
Hverken i montering support, eller måden de virker på.
Mit spørgsmål er stadig får du for 17.000 kr mere i effekt og kørbarhed, og sikkerhed hvis du vælger den dyre løsning?
Glemte lige support og monterings vejledning.

Hvis man mener det så køber man ikke et ms men noget andet.
Længere er den ikke.

Det er omkring 5% mere i effekt, hvilket ikke er særligt meget, og kan have med andre faktorer at gøre.
Men hvis Niraen er mere stabil i tænding, og kan give den korrekte mængde benzin, så er det sandsyndligvis dens skyld at effekten er hævet.

Det er bare meget dyre 35 hk i mine øjne, men stillet op imod en død motor er det nok billigt.
Overvejelser man igen bør gøre.
Der er intet sort hvidt, desværre kun gråt inden for dette område.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
cossiemanden skrev:
[Den gamle var ikke stabil ved maks effekt, den reagerede ikke hurtigt nok, flagrede rundt nogle gange på rullefeldtet i tændingsmappet og var absolut ikke ligefrem stabil, dette gjorde at den nye kunne man nemmere finde grænserne og holde sig lige under dem og samtidig få lagt større sikkerhed ind i mappet samtidig med den større effekt.

Ligegyldigt hvilken motorstyring du monterer gælder dette: Er der lavet en hick-up under vejs, det være sig i ledninger, sensorer, eller whatever, så du har ustabile signaler ind, så medfører det meget typisk at styringen flagrer rundt i mappet. Et pis-signal ind i en hestec gør præcist det samme som et pis-signal ind i en nira, en autronic, eller en MS styring.
Shit in = Shit out. Meget simpelt!

Din kritik af Hestec styringen tillader jeg mig at stille mig en del undrende overfor. Hestec er generelt ikke noget pis, slet ikke.

Jeg vil tippe der er sket det at de mennesker der er blevet sadt til at montere NIRAen har haft mere erfaring med det, og deraf givet et bedre resultat.

1.gangs problemer med motorstyringer kan nok tilskrives 90% monteringsfejl, og/eller sjusk, 10% manglende viden til at udføre jobbet.
(her ser vi bort fra den lidt specielle situation hvor motorstyringen skal monteres på noget eksisterende OEM sensorudstyr!)

Problemer undervejs, kan nok tilskrives 80% manglende viden om programmet og virkemåde/funktion, og resten deles mellem mekaniske problemer i ledningsføring, motor i sig selv, og kun meget sjældent har boksen en defekt(der ikke skyldes fejl40).
Det er dog alligevel næsten en std. kommentar: "Det er nok boksen den er gal med"...

Det reelle antal eksempler der kan findes hvor et skift fra een type motorstyring til en anden har medført mere topeffekt er ekstremt lille. Jeg har endnu til gode at se/høre om eet eneste troværdigt eksempel på at den ene motorstyring overgår den anden på max effekt. Vi forudsætter selvf. at begge motorstyringer har fået samme mulighed for at performe det bedste de kan !

Behøver ikke bevise noget, kan kun sige at signalerne ind i boxen fejlede intet, dette kunne enda ses på loggen som de lavede, og det var ikke derfor man skiftede styringen.
Styringen blev skiftet til NIRA pga det var det som tuneren selv brugte som system så man fik NIRA i sverige til at "sponsere" et system til ham af den årsag at han skulle til at køre som officiel bil for dem.
Bilen kører noget bedre nu, enda hurtigere end tidligere og noget mere stabilt.

Titel:
Mester Medlem

cossiemanden skrev:
Behøver ikke bevise noget, kan kun sige at signalerne ind i boxen fejlede intet, dette kunne enda ses på loggen som de lavede, og det var ikke derfor man skiftede styringen.
Styringen blev skiftet til NIRA pga det var det som tuneren selv brugte som system så man fik NIRA i sverige til at "sponsere" et system til ham af den årsag at han skulle til at køre som officiel bil for dem.

Hvor "HELDIGT" at den så lavede flere hk med denne styring på!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem

Havneren skrev:
cossiemanden skrev:

Hvor "HELDIGT" at den så lavede flere hk med denne styring på!

Ventede faktisk på den kommentar :roll:

Titel:
Mester Medlem

Så var det godt jeg ikke lod dig vente for længe hehe... :tooth:

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time