Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 18:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

klyfax skrev:
Hvem har påstået at der er rulle lejer i en turbo?
Hvorfor kan sporkuglelejer lige pludslig holde til meget aksial tryk, når den har mange rpm, i forhold til få rpm?
Og jo henrik banen er også med til at bestemme hastigheden på kuglerne, selv en teoretiker som dig burde vide det.
Hvis en 360 glideleje turbo fjerne oliefilmen ved høje omdr, hvorfor kan en 360 grades så holde til mega tryk i forhold til en kugleleje turbo? Fakta er at traktortrækker, med 16 bars tryk ikke køre med kugleleje turboer, men 360 glidelejeturboer, fordi de bare holder bedre. Og er billigere at renovere.

Men en ting er teori, som du altid bruger henrik, en anden er det fakta at der går flere kugleleje turboer i stykker end glideleje turboer. Om det så er en fejl 40 eller hvad, det skal jeg da ikke kunne sige, men fakta er fakta.

Der er ingen der har påstået at der er rullelejer i en turbo, men rullelejer er nævnt i diskussionen, derfor kommenterer jeg dem.

Teoretiker min bare...Hvorfor er det den altid skal ud af skabet? For at slæbe diskussionen ud på et sidespor?
Har du overhovedet nogen som helst baggrundsviden der gør dig istand til at vurdere min teoretiske viden kontra min praktiske erfaring?

Traktortrækkere bruger glidelejeturboer fordi de er mindre sarte, kan æde noget mere lort i olien uden at gå i smadder, og generelt en hel del nemmere at få fat i til de størrelser de bruger. Det har ikke en pind at gøre med at man ikke kan få lejer der kan bruges til formålet.

"teori som du altid bruger henrik"...så var den der igen hva??

Selvf. går der flere kuglelejeladere i stykker, da konstruktionen er helvedes meget mere sart end en tilsvarende glidelejekonstruktion, det bliver vi aldrigt uenige om. Men styrkemæssigt har den ene ingen fordel ifht den anden.

Godt eksempel fra spindler i værktøjsmaskiner. Der sælges spindler der kan rotere +100.000rpm og tage imponerende laster der kan køre uden problemer. Men så snart nogen sætter den i en langt lavere belastning i en turbo, så står de af..hvorfor mon?
Eneste reelle forskel i de to anvendelser er olien. Vurder selv om det er praktik eller teori. :?

Kuglelejeturboer er fine, men sarte overfor olieforsyning og renhed. Spooler tilgengæld hurtigere.
Glidelejeturboer kan køre selv med en rusten aksel, og lort i olien. Til gengæld går det ikke så stærkt op i fart.

360graders lejer er gode, men bæreevnen på oliefilmen er omvendt proportional med rpm (når vi kommer rigtigt højt op i rpm, og kun der!)
Kan tilgengæld tåle at køre grænsesmøring i lang tid inden det går galt.
Sporkuglelejer og vinkelkontaktlejer kan tåle fantastiske hastigheder og høje belastninger med meget lille friktion. Tåler ikke oversmøring. Tåler ikke grænsesmøring ret længe, tåler ikke urenheder.

begge er fine løsninger, men stiller forskellige krav til montering, anvendelse osv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
klyfax skrev:
Hvem har påstået at der er rulle lejer i en turbo? .

Du kom selv ind på denne teori tidligere, da du påstod at et konventionelt kugleleje ikke kunne tåle sidebelastningen og omdrejningerne.

klyfax skrev:
Hvis en 360 glideleje turbo fjerne oliefilmen ved høje omdr, hvorfor kan en 360 grades så holde til mega tryk i forhold til en kugleleje turbo? Fakta er at traktortrækker, med 16 bars tryk ikke køre med kugleleje turboer, men 360 glidelejeturboer, fordi de bare holder bedre. Og er billigere at renovere. .

Nok nærmest det sidste billige i indkøb, og billige at renovere

klyfax skrev:
Men en ting er teori, som du altid bruger henrik, en anden er det fakta at der går flere kugleleje turboer i stykker end glideleje turboer. Om det så er en fejl 40 eller hvad, det skal jeg da ikke kunne sige, men fakta er fakta.

Hvis jeg nu citere en anden misbruger af en kuglelejeturbo.

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Ja nu er det ikke nødvendig, da restrikter sider nede i tilførsel, der hvor du skruer banjobolt ned..
MVh Finn

Og derefter citere hvad der står på Garrets hjemmeside

Citat Garret
Ball-bearing turbochargers can benefit from the addition of an oil restrictor, as most engines deliver more pressure than a ball bearing turbo requires. The benefit is seen in improved boost response due to less windage of oil in the bearing. In addition, lower oil flow further reduces the risk of oil leakage compared to journal-bearing turbochargers. Oil pressure entering a ball-bearing turbocharger needs to be between 40 psi and 45 psi at the maximum engine operating speed. For many common passenger vehicle engines, this generally translates into a restrictor with a minimum of 0.040" diameter orifice upstream of the oil inlet on the turbocharger center section. Again, it is imperative that the restrictor be sized according to the oil pressure characteristics of the engine to which the turbo is attached. Always verify that the appropriate oil pressure is reaching the turbo.

The use of an oil restrictor can (but not always) help ensure that you have the proper oil flow/pressure entering the turbocharger, as well as extract the maximum performance.
Citat slut

Så er der nogle uoverensstemmelser imellem turboens olie tilførsel.

Vi snakker maks 3 bars olietryk til turboen ved maks motoromdrejninger,
Det tryk har jeg allerede ved 2000 omdrejninger.
Og der anbefales en restriktor på 1 mm inden turboen.

Så at kugleleje turboer stryger af til højre og venstre ift. Glideleje turboer er nok grundet Fejl 40, eller manglende læsning af manualen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Ja folk kan kalde hvad de vil, faktum er at dem der har rodet med turbo'er i 20-30 år siger at kuglelejer turbo'er ikke kan klare samme tryk, som en almindelig med 360 graders lejer...
Hvis jeres erfaring siger noget andet, så fred med jer, og giv jeres kuglelejer turbo 2-2,5 bar..
Har set en GT35R der måske har kørt 20*402m.
Som skrevet tidligere kan man trække aksel frem og tilbage..
Der er også forskel på hvordan de 360 graders lejer er udført, altså hvordan olien kommer ud..
Har set og fået det forklaret 1 gang, men kan ikke huske det.
Noget med hvor olietrykket trykker på aksel..
Heller ikke helt uden betydning..
MVh Finn

Senest rettet af K-FINN 20 feb 2007, 17:26, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

Med hensyn til spoletid.
Der var ingen forskel at se, men vil ikke afvise der måske er 100rpm senere ladetryk.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Teoretiker min bare...Hvorfor er det den altid skal ud af skabet? For at slæbe diskussionen ud på et sidespor?
Har du overhovedet nogen som helst baggrundsviden der gør dig istand til at vurdere min teoretiske viden kontra min praktiske erfaring?

Har intet at sammenligne med, ud over PP. Men her svare du, morten og havneren rigtigt tit kun i rent teori. Hvilken jeg ikke kan bruge til noget, da jeg heller vil have erfaring til at være bag de svar jeg evt. for på et spørgsmål, men sådan er jeg jo.
Har nævnt det et par gange i nogle andre tråde for dig Henrik.

Men hvorfor er det at der er flere på PP der nævner det for dig Henrik, tit og ofte? Måske stof til eftertanke. Du har sikkert stor faglig viden, men hvis du kun svare i rent teori, så virker du som en teoretiker. Svar med det du har viden til, kombineret med teori, så ville du være dyd respekteret af mig.
Det var lidt Off topic.

On Topic.

Gider jeg slet ikke at svare på, dels fordi der er mange af tingene jeg kan give jer ret i, andre kan jeg ikke modbevise. Så jeg står faktisk på herrens mark, bortset fra de fakta jeg har fra div. forums. Og jeg forholder mig til fakta, fejl 40 eller ej. Men de er mest holdbar for mig. Hvis jeg vil have teknisk viden ned til mindste detajle, findes Bib., og internettet.

Men som sagt, sådan er jeg. Og andre er på andre måder. Fred være med det.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

Men syntes tråden har taget en skæv retning.
Det handler om effektivitet på de 2 forskellige turbo'er, og at lige netop T70 har fået mange hug, men aldrig nogen der har sammenlignet den med anden turbo.
Det er nu gjort, kunne jo være der var nogen der kunne bruge informationen til noget...
MVh Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Det er der helt sikkert Finn...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
std kuglelejekatalog rækker til +150.000rpm, i størrelser der er "turborelevante"
Men det er ikke dem man bruger i rulleskøjter eller langhjulet på bondemandjensens plov.

Ved høje RPM er sporkuglelejer fantastiske til aksiallast iøvrigt. Værd at tænke over. Frygteligt ævl at sporkuglelejer ikke kan tåle aksiallast.

Rullelejer er derimod fuldstændigt uegnede til turbobrug, og findes af samme grund ikke i højhastighedsudgaver

Også værd at tænke over er:
Olietilførslen er kritisk på kuglelejeladere. For meget er værre end for lidt!
Renheden på olien er hysterisk. Levetiden styrtdykker med partikler i olien over 0,4my.

Flere facts:

Det er ikke banen der bestemmer hvad max rpm er, men derimod kugleholderen.

T70 laderen i kinaudførslen er ikke produceret med 360graders leje.

Garrett bruger vinkelkontakt lejer og sporkuglelejer. Ofte sammensat i et cartrigde.

360graders glidelejer (aksiale) er temmeligt langt ude over deres design. Ikke nogen superløsning. Slet ikke. Jo flere omdrejninger på laderen, jo større problemer med at holde oliefilm. Samtidigt stiger aksialtrykket med rpm, så jo højere fart, jo dårligere bliver lejet.

Tilgengæld er glidelejer rullelet suverænt overleget når det gælder modstandsdygtighed overfor partikler.

Når man læser et indlæg som dette, må jeg nok tilstå, at jeg vil give Klyfax ret.
Jeg undre mig lidt, om det er noget du har læst på en gang samt om du også fik kaffen galt i halsen samtidig med.

SKF siger således om deres sporkuglelejer:
Single row deep groove ball bearings

Axial load carrying capacity

If deep groove ball bearings are subjected to purely axial load, this axial load should generally not exceed the value of 0,5 C0. Small bearings (bore diameter up to approx. 12 mm) and light series bearings (Diameter Series 8, 9, 0, and 1) should not be subjected to an axial load greater than 0,25 C0. Excessive axial loads can lead to a considerable reduction in bearing service life.

Uanset hvordan du vender og drejer det, vil for lidt smøreolie medføre at lejet brænder af.

Det cartridge som du omtaler, er det noget du kan/vil forklare os lidt mere om eller stod der ikke noget om det?

ON TROPIC:
Set med Garretts øjne holder deres kugleleje turboladere noget bedre end deres glideleje modeller og de kan holde til mere tryk.

Increased Boost Capacity
Our performance turbochargers feature compressor wheels that can handle a higher boost pressure. So go ahead – increase the PSI. Your Garrett® turbocharger can handle it.

True Ball-Bearing Turbochargers
Thanks to our single-cartridge, dual ball-bearing technology, Garrett® turbochargers generate far less frictional drag and are 10 times more durable than traditional journal-bearing turbochargers. While first developed for racing, over 100,000 ball-bearing turbos have been produced for OE applications, and are now available in a range of sizes for the street.

Ti gange så holdbar.
Måske det er værd at overveje, om ikke det er en fejl 40
Morten har svaret: læs manualen.

Der er nogen, som har fortalt mig, at den turbo, som sidder på en BMW320D 150hk, er en kugleleje turbo, er det sandt, så har jeg kørt mange tusinde km med 2,4 bar på en kugleleje turbo.

Bemmer

Titel:
Moderator

bemmer skrev:
[
Når man læser et indlæg som dette, må jeg nok tilstå, at jeg vil give Klyfax ret.
Jeg undre mig lidt, om det er noget du har læst på en gang samt om du også fik kaffen galt i halsen samtidig med.

SKF siger således om deres sporkuglelejer:
Single row deep groove ball bearings

Axial load carrying capacity

If deep groove ball bearings are subjected to purely axial load, this axial load should generally not exceed the value of 0,5 C0. Small bearings (bore diameter up to approx. 12 mm) and light series bearings (Diameter Series 8, 9, 0, and 1) should not be subjected to an axial load greater than 0,25 C0. Excessive axial loads can lead to a considerable reduction in bearing service life.

Uanset hvordan du vender og drejer det, vil for lidt smøreolie medføre at lejet brænder af.

Det cartridge som du omtaler, er det noget du kan/vil forklare os lidt mere om eller stod der ikke noget om det?

Du har jo selv fundet lidt info om det cartridge på Garrets hjemmeside.
Det er i essensen "bare" 2/3 kuglelejer i samme hus.

Ja, for lidt smøreolie brænder lejet af, men du kan BEDRE slippe afsted med for lidt end for meget. Med de hastigheder der er tale om vil rulleholderen blive smadret hvis det skal pløje igennem et tykt lag olie.

Så længe du har med std. lejer at gøre, så har i da ret i at de ikke tåler meget aksiallast. De tåler hellerikke rpm tal i nærheden af det en alm kuglelejeturbo kan tage. Ikke engang 30% af det rpm tal kan std lejer håndtere.
Nu er det så hellerikke tale om std lejer(jeg antager diskussionen går på relevante lejer, ikke std lejer!)

Dit citat om deepgrove lejer gælder udelukkende for rene aksiale belastninger, og std lejer. SKFs katalog i stor udgave har jeg ikke ved hånden, med FAG har stort set præcist samme pasus i deres katalog. Bestiller man så lidt yderligere info ved dem, dukker de op med en lejeserie der er langt mere hårdfør(og til en anden pris!), deriblandt findes bla lejer til turboladere, højhastighedsspindler, osv.

Så bliv i bare enige om at kuglelejer ikke kan tåle aksiallaster, men i bør nok kigge lidt ud over hvad der gælder for std lejer.
I kan tage mit indspark alvorligt eller bestemme jer for at det ikke passer. Det er helt op til den enkelte læser.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

En lille note :reading:

Ifølge Garrett var Mazda først med OEM monteret (Garrett) ballbering turbo

jeg går udfra at det er i 6 serien, men kender ikke så meget til Mazda

Nu køre Mazda nok ikke med 2 bars (relativ til atm) ladetryk standard, men nok snarre omkring de 0,8 og jeg tvivler på at en oem ville begynde at montere kugleleje turboer hvis de tvivlede på holdbarheden

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time