HenrikGM skrev:
std kuglelejekatalog rækker til +150.000rpm, i størrelser der er "turborelevante"
Men det er ikke dem man bruger i rulleskøjter eller langhjulet på bondemandjensens plov.
Ved høje RPM er sporkuglelejer fantastiske til aksiallast iøvrigt. Værd at tænke over. Frygteligt ævl at sporkuglelejer ikke kan tåle aksiallast.
Rullelejer er derimod fuldstændigt uegnede til turbobrug, og findes af samme grund ikke i højhastighedsudgaver
Også værd at tænke over er:
Olietilførslen er kritisk på kuglelejeladere. For meget er værre end for lidt!
Renheden på olien er hysterisk. Levetiden styrtdykker med partikler i olien over 0,4my.
Flere facts:
Det er ikke banen der bestemmer hvad max rpm er, men derimod kugleholderen.
T70 laderen i kinaudførslen er ikke produceret med 360graders leje.
Garrett bruger vinkelkontakt lejer og sporkuglelejer. Ofte sammensat i et cartrigde.
360graders glidelejer (aksiale) er temmeligt langt ude over deres design. Ikke nogen superløsning. Slet ikke. Jo flere omdrejninger på laderen, jo større problemer med at holde oliefilm. Samtidigt stiger aksialtrykket med rpm, så jo højere fart, jo dårligere bliver lejet.
Tilgengæld er glidelejer rullelet suverænt overleget når det gælder modstandsdygtighed overfor partikler.
Når man læser et indlæg som dette, må jeg nok tilstå, at jeg vil give Klyfax ret.
Jeg undre mig lidt, om det er noget du har læst på en gang samt om du også fik kaffen galt i halsen samtidig med.
SKF siger således om deres sporkuglelejer:
Single row deep groove ball bearings
Axial load carrying capacity
If deep groove ball bearings are subjected to purely axial load, this axial load should generally not exceed the value of 0,5 C0. Small bearings (bore diameter up to approx. 12 mm) and light series bearings (Diameter Series 8, 9, 0, and 1) should not be subjected to an axial load greater than 0,25 C0. Excessive axial loads can lead to a considerable reduction in bearing service life.
Uanset hvordan du vender og drejer det, vil for lidt smøreolie medføre at lejet brænder af.
Det cartridge som du omtaler, er det noget du kan/vil forklare os lidt mere om eller stod der ikke noget om det?
ON TROPIC:
Set med Garretts øjne holder deres kugleleje turboladere noget bedre end deres glideleje modeller og de kan holde til mere tryk.
Increased Boost Capacity
Our performance turbochargers feature compressor wheels that can handle a higher boost pressure. So go ahead – increase the PSI. Your Garrett® turbocharger can handle it.
True Ball-Bearing Turbochargers
Thanks to our single-cartridge, dual ball-bearing technology, Garrett® turbochargers generate far less frictional drag and are 10 times more durable than traditional journal-bearing turbochargers. While first developed for racing, over 100,000 ball-bearing turbos have been produced for OE applications, and are now available in a range of sizes for the street.
Ti gange så holdbar.
Måske det er værd at overveje, om ikke det er en fejl 40
Morten har svaret: læs manualen.
Der er nogen, som har fortalt mig, at den turbo, som sidder på en BMW320D 150hk, er en kugleleje turbo, er det sandt, så har jeg kørt mange tusinde km med 2,4 bar på en kugleleje turbo.
Bemmer