Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
ang. tænding hvilke fikse opfindelser findes der til trykladning tænker på forskydningen af tændingen.. lige pt kører lada'en std men har fået anbefalet at stille den 3 grader frem (eller var det tilbage ?)...

er der en dyr og en billig løsning?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

grydesvamp skrev:
ang. tænding hvilke fikse opfindelser findes der til trykladning tænker på forskydningen af tændingen.. lige pt kører lada'en std men har fået anbefalet at stille den 3 grader frem (eller var det tilbage ?)...

er der en dyr og en billig løsning?

Billig løsning; Forskyd hele fordeleren, og lev med at det hele bliver lidt dovent fra start.

lidt dyrere; Find en gammel tryk/vacuumdåse feks fra en gammel saab/volvo med turbo. Fusk noget sammen så den kan rykke lidt i vinklen, og sjus dig frem til en passende vinkel. Fil evt. lidt i endestoppet, eller svejs/lim et nyt stop på.

Jeg behøver jo ikke fortælle dig at min holdning er at den rigtige løsning er proggrammerbar, da du efterhånden kender min holdning her.;-)

de to første muligheder er stort set de eneste billige måder at gøre det på, og begge kan gøres for meget små penge(forudsat du ikke smadrer motoren i forsøget på at finde en god vinkel!), og resultatet bliver nemt tilsvarende prisen, men er du fingersnild nok, så kan du jo selv lave din egen avancering, og selv regne lidt på fjerkræfter/membranarealer og hvormeget du skal skubbe fordeleren for at nå den ønskede avancering.

Hvor bor du henne i verden? Kunne være sjovt at se bilen...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

15 km fra løkken... har endelig fået monteret regulator og bmw pumpen. skal lige siges at regulatoren kan købes billigere ved su racing end gik. måtte slippe 1175 svk ved døren for min pakke. su vil kun ha 875.

well men da min turbo er realativt lille tror jeg at jeg hopper på den billige med at forskyde sagerne, men er MEGET intra i en elektrisk løsning da det kunne være sjovt at se hvor meget der kan vrides ud af motoren under de rigtige omstændigheder... ps. har "kun" en forsøgs motor og den kører jeg med nu (den er std) så man kan da altid prøve lidt med noget tændings forskydning. regner med at kikke ned til dhb og hvis den går godt stiller jeg op til ræs.

Titel:
Moderator

øjj, der kommer jeg ikke lige forbi....

Du er ihvertfald nok nød til at forskyde tændingen lidt, ellers går den nok ikke.

Der findes da bjerge af velegnede motorer til gamle ladaer, eller er de alle blevet "miljøbehandlet"?

Well, det er jo alligevel ikke lovligt med turbo, så du kunne vel smide hvilkensomhelst motor i hullet...;-)

Har set en lada2107 i sverige for nogle år siden, med en 940Turbo maskine i, og den gik ganske friskt....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

tror jeg på men vil gerne se hvor meget jeg kan få ud af den originale motor da jeg ser det lidt som snyd at skifte et andet mærke der normalt ikke ligger der i.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Syd Fyn
[quote="HenrikGM"]

ang. manta, standart girkasse og bagtøj. motor omdrej 8600. mit speedometer fejlede ikke noget det stod og pev ved 210 kunde ikke komme højre. jeg blev målt at politiet og af en kadett 2,0 gsi turbo som havde en topfart på 264 der gik hans omdrej begrænser. vi røg begge i fettefadet politiet stod på broen ved kildebjerg.

du blander to ting sammen. 70´erne var sjove og det er nostalgien fra den tid jeg godt kan lide. men ved at skifte alt ud med nutidens teknik minder bilen for meget om en morris fra 90erne og da bilen er fra 74 skulde den ikke line en 90ser. så lidt af den gamle teknik må der godt være. dog tæning er skiftet til elektronisk programer bar. doven skaben længe leve da den tids tæning ikke virker så satans godt. så på den side deler vi mening. men at skifte det hele ril elektronisk er for meget. det ville være det samme som at tage en MGB og byg den om til en formel 1 vogn. det passer ikke til bilens til 30 år gammel bil. dig og den lamborgihini hvad skulle du bygge den om for hvis man havde en amborgihini. ??????. forstår ikke helt sammen hænget.
jeg har kaben og tæningen, motoren, srammer fjedre, portet top, race kobling, stål krumtap. stål pejlstænger, stempler. det jeg manglede er en benzin pumpe, en regulator, en blow off, som jeg er ved at finde. skulde jeg have sprøjt på skulle jeg have sprøjt på skulle jeg finde det heler og stadig have det jeg mangler nu og så er sprøjtet en ekstra udgift. for der skal dyser til og styr boks. samt instilning af sprøjt som jeg ikke har en meter forstand på. og så heder det mekaniker. til 300 kr. i timen.

og nu kommer du med et svar på at det koster det også med kab. nej, for der har jeg forstand på og har måleudstyret. har jo tunet alle mine mc´er selv og der har aldrig været noget galt. har kun justeret pr. 12000 km. som alle andre.

men jeg har fået svar på di ting jeg ikke vidste om turbo og det er hovede sagen har fået forståelsen for hvordan det virker.

Titel:
Moderator

Helt fint :?

Nu var det jo ikke for at genere dig, eller noget i den retning! Beklager hvis du fik den opfattelse.

Jeg respekterer skam din holdning til bilen, og det var nu ikke for at ombygge den til en ny model mini, at jeg foreslog noget mere stabilt end karb., men derimod udfra en personlig erfaring om at man kan bruge meget godt tid på karb. uden rigtigt at få det til at spille sammen. Især m. trykkarb.

Det var skam ikke for at genere dit projekt, blot et velment råd.

Citat slut.

Titel:
Jeg kan kun henvise til www.turbominis.co.uk

Der ved de ALT hvad du skal bruge. Først og fremmest, skal skal du finde en anden tank, fra evt. fra indsprøjtningsmotor med tilbageløb. benzin reg. og en større benz pumpe.

Så skal du have en metro turbo karburator, kan købes nye på nettet til 2000,- intercooler er en god ting, hvis du kan finde plads til den !

Så skal du sikkert også have en plenum, som kobles på karburatoren, men alt dette kan du læse på turbomini´s forum.

Ikke for at være på tværs, men indsprøjtning kan godt bygges på en mini motor. Der er 2 indsugningskanaler på topstykket, medmindre du får et andet topstykke, fx. 7 ports. mod det std. 5 ports.

Men du skal lave en manifold, hvor der er dysser og følere osv.. Denne del er jeg ikke helt 100% inde i, men det kan lade sig gøre.

På den anden side. Så er den stærkeste Mini 998cc turbo motor stadig med karburator, mener effekten ligger på omkring 165 hk. Rimelig fornuftigt af en 998 cc, som er 30 år gammel.

Titel:
Link til mini med sprøjt?

http://www.turbominis.co.uk/forums/inde ... t&tid=5834

undskyld jeg bringer et andet emne op, men kan du få synet minien med turbo?
mvh-b

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time