Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 jun 2003, 00:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 207
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Sorry Jan og Lindy :-/

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24723


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 10:58 
Jamen, jan og lindy, i sagde da til os at Damborg havde lavet testen med olie i topstykket sammen med de stempler der havde forhøjning?? Nu skriver han selv at det var med de stempler der havde 3mm fordybning..
Samtidig skriver han at Lindys motor har 10,4:1 og ikke 8,4:1
Det vil samtidig sige at Eta stemplet som minder om 325i stemplet faktisk har en ret ringe kompression, selv om i påstod det var det med den bedste kompression.

Tror nu, at vi har slået fast at stemplerne som sidder i eta`en med 11:1 komp.forhold, er de stempler som stadig vil lave højste kompression med en 325i top på.

Jeg tror at Jan og Lindy har byttet rundt på tingene.

Ps. Damborg hvor meget olie kan der egentlig være i 325i toppens kammer??


Top
  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 11:47 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Det var hvad damborg sagde dengang han lige havde gjort det, det overrasker mig lidt at han nu siger noget andet.
Men så forklar lige hvorfor komp. trykket i lindy´s motor er mindre end i morten´s......
I sagde jo selv at jo højere tryk, jo højere komp.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 12:32 
Jan jeg tror heller ikke at komp. trykket er mindre i Lindys motor end min. I sagde godt at han have fået taget en komp. test på motoren som var på 10,2 bar . I mine lyder det FULDSTÆNDIG urealistisk, er i sikker på at det var i bar den test blev lavet? for ellers ville den aldrig kunne have et drejningsmoment på 282 nm ved 4000 omd/min og yde sine heste allerede ved 5000 omd/min.282nm er mere end en hvad en alpina motor med et komp. forhold 10,2:1 kan levere, og der skal altså noget til, du ville aldrig kunne få et så højt drejningsmoment som Lindys motor har uden en høj komp. Du påstod også at Høj komp. kun gav hestekræfter, Jan høj komp. giver i den grad også et højt drejningsmoment det hænger ligesom sammen.


Top
  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 12:49 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Morten>> Du skal lære at høre efter når man snakker til dig, for du hører kun det halve og derved skriver du også kun det halve og jeg gider ik blive ved at fortælle hvad jeg har sagt før. Gentog nok mig selv 50 gange i lørdags og du har stadig ik hørt efter.............

Og hvis lindy siger han´s motor er blevet testet til 10,2 i komp.tryk, så tror jeg på ham, men han har nok heller ik forstand på det, ligesom engelske og amerikanske tuningsfirmaer heller ik har forstand på 2,7 ombygninger.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 13:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 207
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Hej...

Jan jeg har ALTID sagt at mit komp.forhold var 8,35:1 (8,4:1)

Jeg har ALDRIG snakket om KUN toppen..

Så er der noget andet at i så har misforstået...

Den KOMRESSION man måler med en kompressionstester som man montere i stedet for tændrøret..
Fortæller INTET om motorens kompressionsforhold..

Men fortæller om motorens tilstand. til at lave tryk..
Og alt efter Hvor lang tid man kører på starteren kan man selvfølig få den til at lave mere tryk...
I lindys motor kørte vi med starteren 8 kompressions takter..

Og Hvis nu morten har kørt 9 eller 10 kompressions takter.. så vil hans tryk jo selvfølig vise mere...

Og hvis morten har en skarpere knast i sin motor vil den jo også have mulighed for at trække mere luft ind i cylinderes som skal kompromeres

Så der er i ALLE helt galt på den...

TIL JESPER..

Jeg kan ikke huske hvor meget væske jeg fyldte i toppen på motoren..
Desværre er alle mine papire fra da jeg samlede motor blevet fjernet af fejedrengen. (smurt ind i olie)

Men jeg havde købt en hospitals sprøjte fra Apoteket..
Så den var MEGET precis..

Så der blev toppen udmålt og fordybningen i stemplet og målte CA toppakningstykkelse.. og stemplet er jo også en lille smule over pakningsfladen så det er der også taget højde for..

Og for at være sikker lavede jeg væske udmålingerne 3 gange.. og sammenlignede resultatet..

Men jeg er ikke !00% sikker på at lindys stempler er dem 11:1 i komp.
det kan jo også være dem med med 10,2:1 fra orginal.
Da stemplerne jo er 0,25 overstørrelse (blokken er boret op)

men det tyder jo på at hvis motoren er omkring 83-85 så er det 11:1 der gælder..

Men lad være med at komme op at slås over det..
Man bliver fandme aldrig klog på det..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24723


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 13:36 
Jan det lyder lidt som at du er sur over at jeg fik ret i mine påstande omkring komp. forholdet vedrøende eta stemplerB-]

Ja de der engelske eller amerikanske tuningsfirmaer kan der ikke have meget forstand på det hvis de har bildt dig det ind du påstår, men jeg tror Desværre at du har misforstået hvad de har sagt til dig, du viste mig en fin mail fra England hvor i der stod at komp. ville være 8,8:1 med et 325 topstykke på de stempler der ligner 325i stempler, Men det havde jeg jo allerrede skrevet til dig tidligere at sådan ville komp. blive med et 325 top da den type motor standard kører med 325 top. Det er mig en gåde at du overhoved har spurgt om det når du kan finde svaret inde på e30.de

Jeg tror at du lytter for meget til andre om hvad de siger og gør det ville være bedre hvis du selv satte dig lidt ind i tingene, for jeg syntes faktisk at vi har prøvet at skærer det ud i pap for dig, men man fornemmede hver gang der gik et lys op for dig kom du til tænke på hvad andre har sagt til dig istedet for at tænke logisk, det var ligesom at hver gang man fik overbevist dig vendte du lynhurtig 180 grader og argumenteret hvad andre har sagt eller gjort, Vi tog da enda et 325 stempel med hvor Jesper prøvede at illustere hvad der ville sker hvis man forestilte sig at det var flyende kontra det andet stempel, men det var åbenbart heller ikke nok jeg håber at det Indlæg Damborg kom med er nok til at overbevise dig, jeg synes at du skulle tage en snak med damborg om det her så vi kan kommer videre der er NO HARD FEELINGS FRA MIN SIDE AF



:-)


Top
  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 13:41 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Dam>> Lindy´s stempler er fra en 525E fra 83, så det er dem med 11:1
Og hvis du mener at man aldrig blir klog på det, så bare spør morten, han er jo åbenbart blevet klog på det hele;-)

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 13:58 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Morten>> Jeg er ik sur. Men siden du har ret, så har lindy´s motor jo 11:1 i komp. Det er sku meget godt klaret med et forbrændingskammer der er større end på org. topstykket. Men hvad ved jeg, jeg er jo bare dum og tænker ik logisk.

Og grunden til at jeg har snakket med flere forskellige om det, er for at høre flere forskellige meninger og ik kun holde mig til oplysninger et sted fra. Men jeg er så åbanbart løbet ind i alle de dumme mennesker.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2003, 14:04 
Damborg nu er det sådan at jeg aldrig har lavet en komp. test på min bil

Nu skríver du at i kørte 8 omgange på starteren meget fin men tror du virkelig at hvis i kørte tyve gange på starteren at den ville danne mere tryk

næppe den har jo også en begrænsning men selvfølgelig skal motoren tørnes så den rigtige smøring/tætning opnås når den er er nådet bliver trykket ikker højere på motoren udandset om du tørner den 50 gange

med hensyn til knasten ja min er 284-288 og hans er 276 så det er nok ikke meget at hente i forhold til stempeltyperne så jeg vil våge at påstå at hans tryk vil være højere end mit pga hans stempler udanset foreskellen på knasterne:-)


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 73 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team