Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 jun 2003, 13:48 
Så er det jo UNITEK jeg skal have fat i:-P . ATT: Henrikgm, mener du at det er det bedste valg at tage en motor fra 940 turbo?!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 09 jun 2003, 15:10 
Næsten alle Volvos motorer er interessante hvad turbo angår. Årgangene omkring 85-89 har ry for at have svage plejlstænger, og de står typisk af omkring 250hk, nogen mere end andre.

De gamle B23 er nok den stærkeste blok. Som std har de smedede stempler,sænksmedet krumptap og alle turboversioner har "M-staker", dvs sænksmedede plejlstænger der er _meget_ stærke. Dette er nok årsagen til de meget høje kmtal det ofte lægges for dagen...

B230FT motoren fra 95- har tillige oliekølede stempler,det rigtigt gode topstykke(531) og en noget tykkere og mere ensartet cylindervægstykkelse. Disse motorer kan købe i sverige som 390hk sugemotorer, alt incl for 180.000sek, så motoren er bestemt ikke underudviklet.

950hk er set på en drag bil, med ovennævnte motor, selvf. modificeret.

Er det _seriøs_ tuning eller er det bare sådan lidt for sjov? aka snakker vi under 270hk eller over?

Under kan alle undtaget 85-89 bruges, og under 200hk kan de alle fint holde 250kkm.


Top
  
 
Indlæg: 09 jun 2003, 17:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
De nye 940 b230 plejestænger passer på 85- krumtapperne så kan 740-760 motorene også holde. Men den gamle b23 med en volvo penta krumtap giver en b25. Og hvis det ikke er nok kan man offset slibe penta krumtappen til 940 plejestængerne da de har et 5-6 mm mindre leje og derved hente 10-12 mm slaglængde nu begynder det at ligne noget med cc over 2700 men desværre alt alt for dyrt. 3.0 og 3.2 i en speciel blok er det største der er lavet. Der er en kohler evo 2.8 til salg for 100000 svenske. En 940 lavtryk opgraderet til 220 hk er nok det vildeste inden for rimeligt budget


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jun 2003, 18:40 
Har du pålideligt info om pentakrumptappen udover at den er rasnede dyre?

Den synes at være støbt udfra den information jeg har kunnet få fat i, og det passer også godt med hvordan den ser ud in real life. Men ingen har kunnet bekræfte styrken på pentaen. Jeg har dog ikke hørt godt om den ifb med turbo, men til sug skulle det godt kunne gå.

Man skal huske at det sideværts tryk der sparker ben ud af siden bliver gevaldigt meget større med ovennævnt kombination af longstroke og korte plejlstænger.


Top
  
 
Indlæg: 10 jun 2003, 10:07 
I hvilken Volvo Amazon kan man lovligt lægge en motor i med 135 hk(volvo 2.3 lavtryks turbo motor!)??
Mig bekendt yder den kraftigste Volvo amazon 118 SAE hk~ 100 DIN hk det giver såvidt jeg kan se max 120 DIN hk, hvis man vil undgå afgift.
M.v.h
Søren N


Top
  
 
Indlæg: 10 jun 2003, 17:42 
Hvis jeg går i gang med projektet er det meget seriøst, og den skal have mere end 300hk. Jeg vil bare være sikker på at det kan blive speciel og hurtig.


Top
  
 
Indlæg: 10 jun 2003, 18:11 
Prøv at spørge på TurboPerformanceClub sweden hvad der skal til for at jage 300hk ud af en B230FT. Der er flere der har gjort det flere gange derinde. En amazon med 300hk bliver _MEGET_ hurtig!!


Top
  
 
Indlæg: 10 jun 2003, 18:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Her er data for hvor mange hk man må have i de forskellige volvoer. Min tandlæges bil har bagtøj og ventilerede forbremser fra en 264/240 turbo da det tillader 275 nm + at man får en gearing der passer til landevejkørsel. Ulempen ved de nye aksler er at det er slut med at bruge ford mustang fælge. 940 Lavtryksturbo har 230 nm så der skal laves en del om og snakkes godt til syn og vurdering. Med hensyn til snakken om øget slaglængde plejer man ikke at have mere end 90 mm slag og 97 boring det muliggør nemlig brug af chevy smallblock plejestangslejer og carillo stænger = ca 2.7 liter.
Med hensyn til roveren er 220 hk med 4 port indsug og knast + udstødninger nemt uden at den lyder vild


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2003, 19:17 
Har du tilsvarende der dækker 200serien?


Top
  
 
Indlæg: 10 jun 2003, 19:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Her lidt skøre svenskere
http://hem.passagen.se/turboclubnorth/frames/bilar.htm http://www.matsmotorsports.com/bil.html http://hem.passagen.se/power26/amazon_turbo.htm

lig mærke til den røde den kunne snildt have vundet dhb uden nogen havde lagt mærke til den
http://home.swipnet.se/4banger-dragraci ... /cars.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 73 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team