Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 21:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 dec 2013, 20:47 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
HenrikGM skrev:
John; hvad flower toppen du har nu?


Ingen anelse ;(

Jeg tog en snak med en kammerat som har massiv erfaring med banerace, og han siger det samme som jeg. Topeffekt er ikked et interessante, men at kørbarhed og det at den får kræfterne tidligt er vigtigere, da det giver et langt bedre og hurtigere flow på banen.

Topeffekten er mere interessant for 402 meter folkene.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 dec 2013, 23:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ja, det gør sig faktisk også gældende for 402m. Meget snæver motor gør også en 402m bil sværtkørt.

Det der skal på banen er den karakteristik du ønsker motoren skal opfylde, herunder bla det omdrejningstal du ønsker topeffekten skal indtræde ved.

Jo højere RPM du sætter, desto større topeffekt bliver mulig, forudsat du kan understøtte det flowmæssigt. Det RPM tal du sætter som target peak hp, bliver derved dikterende for hvordan ret så mange andre ting skal dimensioneres, herunder især topstykkeflowet.

Vælger du feks en top der er for stor, sammen med for lavt peak hp rpm, så får du netop den motor du ikke ønsker, da den vil være doven grundet for lav gashastighed.
For lille top, så bliver den kvik i bunden, men mangler topeffekten, og da de fleste med for lille top så sætter en vild knast i for at få mere topeffekt, får de også bunden spoleret i samme go, og overall en dårlig kombination til formålet.
Det går ikke op i en højere enhed.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 dec 2013, 23:24 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Vil vi få noget fornuftigt ud af at du flowmåler toppen Henrik?

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2013, 11:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
John Sahl skrev:
Vil vi få noget fornuftigt ud af at du flowmåler toppen Henrik?


Ikke uden at du har et konkret mål, eller omvendt vil tage udgangspunkt i hvad toppen kan.

Hvis du sætter et rpm mål og ydelse kan jeg fortælle dig hvad den skal kunne for at nå det mål. Eller vi kan måle toppen og komme med et kvalificeret bud på hvad den top kan.

Det afhænger lidt af hvad du vil dimensionere efter.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2013, 12:30 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
HenrikGM skrev:
Det afhænger lidt af hvad du vil dimensionere efter.


Altså, det ville vel egentligt være dumt ikke at gøre det efter toppen, da det er den jeg allerede har?

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2013, 22:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
John Sahl skrev:
HenrikGM skrev:
Det afhænger lidt af hvad du vil dimensionere efter.


Altså, det ville vel egentligt være dumt ikke at gøre det efter toppen, da det er den jeg allerede har?


Nja, kun hvis den opfylder dine krav jo. Gør den ikke det, skal du jo overveje om du vil ned/opjustere dem, eller få toppen til at opfylde dem.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2013, 00:35 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
HenrikGM skrev:
John Sahl skrev:
HenrikGM skrev:
Det afhænger lidt af hvad du vil dimensionere efter.


Altså, det ville vel egentligt være dumt ikke at gøre det efter toppen, da det er den jeg allerede har?


Nja, kun hvis den opfylder dine krav jo. Gør den ikke det, skal du jo overveje om du vil ned/opjustere dem, eller få toppen til at opfylde dem.


Men det ved vi kun hvis der bliver målt på den ;-)

Har du tid, og hvad skal det koste?

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2013, 18:47 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Snakkede i dag i anden anledning med ejeren af nedenstående

Her lidt input derfra vedr. omdrejninger og baneløb med overkvadratisk 1.4L 8v fiat motor
    Boring: 86,4 mm
    Slaglængde: 61 mm. (speciallavet)
    Slagvolume: 1.425 ccm
    Kompressionsforhold: 6,5:1, 2 ventiler pr. cylinder
    Effekt: ca. 370 HK ved 1,5 bar ladetryk / drejningsmoment: ca. 340 NM.
    Max omdrejningstal: 10.000 omdr./min. (ladetryk fra 3500-4000, og arbejdsområde konstant mellem 4.000-10.000 omdr.)
    Rotormaster turbolader med 2 ladeluftkølere placeret i hver bagskærm.
    Mekanisk Kugelfischer benzinindsprøjtning. Tørsumpsmøring med køling.
    Transmission: 6 trins sekventiel Doggearkasse
    Vægt: 755 kg
    Acceleration: 0 - 100 km/t på 2,9 sek.

Bygget for ca. 30 år siden (bænket 405hk @ 1,9 bar)
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2013, 09:04 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Ja, den motor vil jeg meget gerne se nærmere på en dag, det er virkelig lækkert arbejde, og så vidt jeg ved, så har han selv bygget/konstrueret den gearkasse, eller i det mindste skiftemekanismerne.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2013, 18:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Han har selv bygget mekanisk bensinindsprøjtning også. Specs siger kugelfisher, meeen det er vist kun princippet der er brugt.

Meget meget flot bygget bil.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team