Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem

Nu har jeg 20mm. fra bunden af tragten og til gavle og 25mm. i toppen og til gavl. Billeder kommer senere.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Medlem

Her et billede som det ser ud nu.

Vedhæftede filer:
P2140079_s.jpg
P2140079_s.jpg [ 173.03 KiB | Vist 14160 gange ]

Mester Medlem

Ser godt ud er spændt på hva du får ud af den motor har selv 3 stk af samme.

Moderator

Nu tror jeg tragtene er i den store ende til motoren, så den er måske ikke følsom for en snæver passage v tragten.

Det er altid god skik ikke at have nogle dimensioner der giver anledning til hastighedsændringer i luften, fordi sådan en ændring er tab.

Hvis du laver en meget stor tragt, og har meget tæt passage v plenum så bliver ringarealet rundt langs tragten pludseligt mindre end tragtens mundingsareal, og dermed bliver den teoretiske hastighed højere v indløbet af tragten højere end lige indenfor. Altså en hastighedændring allerede teoretisk. Den vil med ret stor sikkerhed også være tabsgivende i praksis, men måske er tragten allerede så stor at tabet bliver minimalt, selvom det er en begrænsning (geometrisk).

Ækvivalent er et almindeligt udtryk for noget der er ens,tilsvarende,etc. Brugt her er ideen at man vil have et ringareal der er større end eller flowmæssigt mindst tilsvarende tragtens areal.

Jeg ville korte tragten ned med de 15mm der skal til for at få mere plads foran. Det er en trykladet motor, så du har ikke så stort behov for pulslængden, som du har for et godt entry i det rør.

Ser ellers ud til at være et interessant koncept. hvad er målet med motoren?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Medlem

HenrikGM skrev:
Nu tror jeg tragtene er i den store ende til motoren, så den er måske ikke følsom for en snæver passage v tragten.

Det er altid god skik ikke at have nogle dimensioner der giver anledning til hastighedsændringer i luften, fordi sådan en ændring er tab.

Hvis du laver en meget stor tragt, og har meget tæt passage v plenum så bliver ringarealet rundt langs tragten pludseligt mindre end tragtens mundingsareal, og dermed bliver den teoretiske hastighed højere v indløbet af tragten højere end lige indenfor. Altså en hastighedændring allerede teoretisk. Den vil med ret stor sikkerhed også være tabsgivende i praksis, men måske er tragten allerede så stor at tabet bliver minimalt, selvom det er en begrænsning (geometrisk).

Ækvivalent er et almindeligt udtryk for noget der er ens,tilsvarende,etc. Brugt her er ideen at man vil have et ringareal der er større end eller flowmæssigt mindst tilsvarende tragtens areal.

Jeg ville korte tragten ned med de 15mm der skal til for at få mere plads foran. Det er en trykladet motor, så du har ikke så stort behov for pulslængden, som du har for et godt entry i det rør.

Ser ellers ud til at være et interessant koncept. hvad er målet med motoren?

Interessant læsning :reading: Jeg gik lidt efter anbefalingen tidligere "hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt"
Har ikke intentioner om at lave disse tragte om. Har laget en det arbejde i dem allerede. Det er også vanskeligt at korte den op da den er konisk hele vejen, det vil medføre en kant indvendig.
Motoren skal bruges til bane, så jeg jagter ikke de sidste 20 hk. Må indse at fuld smadder i 20-25 min. er lidt noget andet end 1/4 mile eller en hurtig gade bil. Men det skal nok løkkes på et tidspunkt :lee:

Medlem

Lars PH skrev:
Ser godt ud er spændt på hva du får ud af den motor har selv 3 stk af samme.

Ja, nu må vi se om det også giver mening når motoren bliver spændt for.
Hvad sidder disse tre motorer I? Og hvad bliver de brugt til?

Moderator

Hvor meget effekt skal du nå?
Det er rigtigt at du hellere må have det design du har nu end en meget kort tragt.
Men de oprindelige 15mm er meget kort. Hvis du tænker tanken videre og lavede tragtene feks 10mm længere og kun fik 5mm til væg vil det give sig selv at den blev begrænset der.
Dit spørgsmål er reelt hvor kort den kan være før den bliver begrænset, men det valg blev jo truffet da runneren blev lavet.

Det du skal vide for at finde ud af om den er begrænset i det plads du har nu er luftens hastighed igennem ringarealet og nok særligt lige på rundingen af tragten.
Jo flere rpm du skal køre jo værre bliver et evt problem.
Jeg vil tro at resten flower så lidt at du slipper afsted med en del mindre end de 60procent uden at det bliver særligt problematisk men det er gætværk uden hele sammenhængen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Mester Medlem

2 af mine ligger på en palle og den sidste sidder i en twingo. Den som jeg har leget med har et sætte spjæld huse fra en mc og en hx35 men det kom aldrig til at køre for mig nu ligger det bare. Til en dag jeg får tid igen.

Medlem

HenrikGM skrev:
Hvor meget effekt skal du nå?
Det er rigtigt at du hellere må have det design du har nu end en meget kort tragt.
Men de oprindelige 15mm er meget kort. Hvis du tænker tanken videre og lavede tragtene feks 10mm længere og kun fik 5mm til væg vil det give sig selv at den blev begrænset der.
Dit spørgsmål er reelt hvor kort den kan være før den bliver begrænset, men det valg blev jo truffet da runneren blev lavet.

Det du skal vide for at finde ud af om den er begrænset i det plads du har nu er luftens hastighed igennem ringarealet og nok særligt lige på rundingen af tragten.
Jo flere rpm du skal køre jo værre bliver et evt problem.
Jeg vil tro at resten flower så lidt at du slipper afsted med en del mindre end de 60procent uden at det bliver særligt problematisk men det er gætværk uden hele sammenhængen.

Stabile 300 er målet og den skal gå 7500 -8000 rpm. Kan se at jeg i det første indlæg har skrevet 40 m/s ved 2 bar ladetryk men kan ikke helt huske hvor tallet kommer fra. Højst sandsynligt et tal fra flowanimering i SW. Toppen flower som følgende:
cylinder capacity 1397 cc
bore (mm) 76
stroke (mm) 77
Lift CFM
-------- -------
1.00 20.2
2.00 38.6
3.00 58.0
4.00 79.1
5.00 99.2
6.00 116.6
7.00 131.2
8.00 143.2
9.00 151.6
10.00 157.4

Har desvære ikke erfaring nok til at kunne gennemskue det lige pt.
Men ja, tror begrænsningen findes et andet sted på den motor uden at ha belæg for det.

Moderator

Ring arealet er vel hen ved 4000mm2, og dit ventilareal plus det ringareal den åbner v max løft er hvor stort?

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time