HenrikGM skrev:
Nu tror jeg tragtene er i den store ende til motoren, så den er måske ikke følsom for en snæver passage v tragten.
Det er altid god skik ikke at have nogle dimensioner der giver anledning til hastighedsændringer i luften, fordi sådan en ændring er tab.
Hvis du laver en meget stor tragt, og har meget tæt passage v plenum så bliver ringarealet rundt langs tragten pludseligt mindre end tragtens mundingsareal, og dermed bliver den teoretiske hastighed højere v indløbet af tragten højere end lige indenfor. Altså en hastighedændring allerede teoretisk. Den vil med ret stor sikkerhed også være tabsgivende i praksis, men måske er tragten allerede så stor at tabet bliver minimalt, selvom det er en begrænsning (geometrisk).
Ækvivalent er et almindeligt udtryk for noget der er ens,tilsvarende,etc. Brugt her er ideen at man vil have et ringareal der er større end eller flowmæssigt mindst tilsvarende tragtens areal.
Jeg ville korte tragten ned med de 15mm der skal til for at få mere plads foran. Det er en trykladet motor, så du har ikke så stort behov for pulslængden, som du har for et godt entry i det rør.
Ser ellers ud til at være et interessant koncept. hvad er målet med motoren?
Interessant læsning
Jeg gik lidt efter anbefalingen tidligere "hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt"
Har ikke intentioner om at lave disse tragte om. Har laget en det arbejde i dem allerede. Det er også vanskeligt at korte den op da den er konisk hele vejen, det vil medføre en kant indvendig.
Motoren skal bruges til bane, så jeg jagter ikke de sidste 20 hk. Må indse at fuld smadder i 20-25 min. er lidt noget andet end 1/4 mile eller en hurtig gade bil. Men det skal nok løkkes på et tidspunkt