Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 apr 2025, 15:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Jeg har så gjort det på den nemme måde, spændt toppen på, ventet 2 timer, derefter løsnet og spændt det igen.

Har ikke haft problemmer med denne metode.

Hvad der sætter sig, det kan vel kun være de små "forhøjninger" der er på pakning..

Har dog stadig brugt strækbolte.

Faktisk bøvlede kammerater med de smarte ARP bolte i deres 4agte, de er gået tilbage til orginale toyota strækbolte...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

det jo sådan set lige meget om det lige er en volvo.. det skal man også på feks s54 m3,s14 m3,s38 m5 og ford coswoth bare lige for at nævne et par af dem jeg kan komme i tanke om ;)

så må man jo gøre op med sig selv om man vil ha noget der virker første gang,eller om man syns det sjovere at skille hele lortet ad igen og starte forfra(i værstefald med afretning på ny)

det skal man bar tage sig tid til,det koster som sagt ikke andet end tid.

1/4mile- 9.7@233km/h

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så lige for at runde hele diskutionen af så jeg ved, hvor skatten ligger begravet. hva er konklusionen så? ;) :cooking:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
MTECH skrev:
facts er også den at med mls og arp bolte at når man løsner boltene efter varmkørsel og spænder dem igen til samme moment,skal man i 9 ud af 10 tilfælde trække dem 90grader mere for at opnå samme moment..

hvis man der imod ikke løsner dem først,klikker de bare ved samme moment.

Hej Mtech.

Hvilken stignign har på på gevindet på de bolte du har set det på?

Har du prøvet at gøre det samme efter 3-4 varmkørsel, og kunne boltene så dreje yderligere for at nå samme moment?

jeg husker ikke lige stigningen på de forskellige,men det er typisk alt i eu biler vi laver og det ændre sig ikke efter mærke..jeg har prøvet efterspændingen efter flere race på min egen og det tyder kun på at være et førstegangs problem.

1/4mile- 9.7@233km/h

Titel:
Medlem
Brugeravatar

K-FINN skrev:
Jeg har så gjort det på den nemme måde, spændt toppen på, ventet 2 timer, derefter løsnet og spændt det igen.

Hvad der sætter sig, det kan vel kun være de små "forhøjninger" der er på pakning..

Faktisk bøvlede kammerater med de smarte ARP bolte i deres 4agte, de er gået tilbage til orginale toyota strækbolte...

jeg har godt hørt disse historier fra vestegnen med feks bmw og audi..vi har mærkeligt nok aldrig haft problemer med arp boltene..

ved du om dine kammerater har løsnet deres arp bolte og efterspændt dem igen?
og hvad gør de så ved høj effekt(feks 800+ på 4 cylinder) der vil jeg jo mene at de med oem bolte løfter låget og blæse pakningen?

1/4mile- 9.7@233km/h

Titel:
Mester Medlem

MTECH skrev:
K-FINN skrev:

jeg har godt hørt disse historier fra vestegnen med feks bmw og audi..vi har mærkeligt nok aldrig haft problemer med arp boltene..

og hvad gør de så ved høj effekt(feks 800+ på 4 cylinder) der vil jeg jo mene at de med oem bolte løfter låget og blæse pakningen?

De kører jo med OEM stempler og stænger, så det er kun let tuning, med L effekt på 399hk, og, selvfølgelig har de efterspændt..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

K-FINN skrev:
MTECH skrev:
K-FINN skrev:

De kører jo med OEM stempler og stænger, så det er kun let tuning, med L effekt på 399hk, og, selvfølgelig har de efterspændt..

Liter effekten er jo lidt lige meget når man snakker toppakning og top bolte de mangler jo stadig ca 50 hk pr hul før end det er presset som jeg hentyder til når jeg siger 800+ på 4 cylinder.
I min verden er det bestemt ikke en selvfølge at det var efterspændt.. der er nu engang en grund til at det virker for nogen og ikke for andre..var top og blok afrettet,hvordan var overflade rughed og blev motoren kørt varm og topboltene løsnet og derefter efterspændt :?:

jeg kan fortælle at min egen med mls og oem bolte løstede låget ved 700+ nu har jeg så lavet det om med arp bolte og samme type mls som før..nu holder den til 1100hk.

1/4mile- 9.7@233km/h

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
MortenS skrev:
Så findes der jo kun en løsning på problemet, og må finde en roughness average måler. og se om den er 50RA eller finere.?

Den ting burde jo være klaret da blokken og toppen blev planslebet.
Til den nye type pakning,
For det er de vel??
His man kigger på nabolandet lidt nord for os.
Så lyder erfaringerne standart pakning holder til 400-500 hk, med opgraderede bolte.
Derefter hedder det skæreringspakning, eller et spor i blokken til en pianotråd.
Over de ca 800 hk hedder det pyramideringe, eller lignene.
MLS pakningen er en ubekendt, der åbenbart har givet nogle problemer!!
Det det gælder om er at minimere de ubekendte.

Hvis i har lyst til at eksperimentere med en MLS pakning.
Så prøv denne fremgangsmåde.
Blok og top skal overholde tolerencerne for pakningen.
Nye topbolte originale!
De spændes med moment, som foreskrevet. pakningen hviler natten over, boltene løsnes, og der spændes med moment igen, derefter spændes der med 120 grader istedet for de normale 90 grader.
(Bådmotorene blev spændt med 120 grader, ift. en bil der kun blev spændt med 90 grader)
Og håb på det holder.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
MortenS skrev:
Så findes der jo kun en løsning på problemet, og må finde en roughness average måler. og se om den er 50RA eller finere.?

Den ting burde jo være klaret da blokken og toppen blev planslebet.
Til den nye type pakning,
For det er de vel??
His man kigger på nabolandet lidt nord for os.
Så lyder erfaringerne standart pakning holder til 400-500 hk, med opgraderede bolte.
Derefter hedder det skæreringspakning, eller et spor i blokken til en pianotråd.
Over de ca 800 hk hedder det pyramideringe, eller lignene.
MLS pakningen er en ubekendt, der åbenbart har givet nogle problemer!!
Det det gælder om er at minimere de ubekendte.

Hvis i har lyst til at eksperimentere med en MLS pakning.
Så prøv denne fremgangsmåde.
Blok og top skal overholde tolerencerne for pakningen.
Nye topbolte originale!
De spændes med moment, som foreskrevet. pakningen hviler natten over, boltene løsnes, og der spændes med moment igen, derefter spændes der med 120 grader istedet for de normale 90 grader.
(Bådmotorene blev spændt med 120 grader, ift. en bil der kun blev spændt med 90 grader)
Og håb på det holder.

MVH

Morten

Nu har jeg lagt lidt billeder ind, det mig der har projektet. Det med toppakningen er der desværre ikke tænkt det store over. Men har en bekendt som har kørt med samme pakning er der var ikke nogen problemer der. Men nu må jeg lige finde ud af om min blok og topstykke overholder de krav der er stillet. og så må jeg tage den derfra :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time