Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 20:03

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 19:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 okt 2010, 17:54
Indlæg: 165
hmm tror ikke jeg har mange E-godkendte dele tilbage på bilen haha.

det er sjovt det med seler, bur og skålsæder og dæk. man må ikke 100% lovligt rode med det på alle biler, men det øger sikkerheden væsentligt, hvis det gøres rigtigt. jeg har samme problem med dæk, så vidt jeg kan forstå er Mickey Thompson dæk ikke godkendt i dk, men t-hansens roadstone må jeg gerne smække på bilen, selv om dette ville være en døds fælde, vi har nogle mærkelige regler i danmark :D


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 19:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
MKuhre skrev:
hmm tror ikke jeg har mange E-godkendte dele tilbage på bilen haha.


Men den er heller ikke godkendt efter EF-direktiv, så det er også ligegyldigt ;).

Citat:
det er sjovt det med seler, bur og skålsæder og dæk. man må ikke 100% lovligt rode med det på alle biler, men det øger sikkerheden væsentligt, hvis det gøres rigtigt


Det er jo lige præcis her pointen er... hvem skal afgøre om det er gjort rigtigt og tage ansvar for det hvis det nu viser sig IKKE at være gjort rigtigt? Og her tænker jeg ikke bare på om mål og vinkler er overholdt, men om f.eks. svejsninger osv. er udført forsvarligt. Det er immervæk vanskeligt at vurdere helt til bunds.
For sæder, seler osv. monteret forkert er bestemt også farligt hvis det er monteret forkert...

Forstå mig ret - jeg synes også det er lidt fesent, for i andre lande har man håndteret det gennem inspektører (som man selv betaler for) godkender hvad man laver undervejs, og man har krav om specialforsikringer der dækker ændringerne. Så er den potte jo lige som overstået, og staten står som sådan ikke decideret som ansvarlige. Men det er jo så ikke lige mentaliteten i ondt-i-røven-DK.
Samtidig har vi også en væsentligt mindre gør-det-selv-mentalitet end f.eks. i Sverige og England, så jeg tror faktisk også at der er væsentligt færre (pr. indbygger) der rent faktisk er i stand til at bygge tingene ordentligt. Men det er så en anden snak.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 22:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Wildert skrev:
Nåh... mente nok jeg havde ret ;).
Jeg ved ikke hvad du har fået godkendt, og efter hvilke regler, men nap side 155 i Detailforeskrifter for motorkøretøjer, og her vil du se at det der kan godkendes til Personbil M1 (almindelig bil), er trepunktsseler på forsæderne, og i bestemte tilfælde hoftesele.
Bagtil kan man have trepunktssele eller hoftesele (ikke helt samme forbehold mod hofteselen). Dertil kommer noget snak om at der skal være "retractor" på (som jeg forstår det må de være at den skal kunne rulle tilbage - faste H-seler dutter derfor ikke).


Medmindre det er H seler til race, eksempelvis 4 og 6 punkts Sparco eller lign, har de fleste "gadeversioner" af H selen faktisk kun 3 punkter. Dertil kommer at de fleste seler også kommer med retraktor, dvs opruller, og de fåes sågar også med elektrisk oprul og selestrammer fra Schroth.

De seler jeg fik synet min bil med var 3 punkts seler, dvs et punkt i bag hvor bagsædet skulle have sat, samt original befæstelse foran i siderne. Selen kunne også klipses fra i 3. punkt hvor der var en samling samt der var fjederbelastet retraktor eller oprul på selen.

Så jeg tror ikke det er det store problem at få det synet.

En anden ting er E mærkningen af seler. Der er nogle regler man kan fanges i her.

Hvis selen ikke er E mærket må man ikke benytte den, dvs den tæller ikke som brug af sikkerhedssele. Omvendt må der ikke være monteret udstyr i bilen der ikke bruges og anvendes. Dvs du må eksempelvis ikke montere tågelygter hvis de ikke er sat til og fungerer.. ?

Jeg ved det ikke, er ked af at være sådan på tværs for jeg er ikke normalt den der påtager mig rollen i fora som værende jantelovs-rytteren.

Jeg vil foreslå uanset hvad at man lige skriver en mail til trafikstyrelsen. Som sagt de er superflinke, og meget hjælpsomme. De er slet ikke som man tror. Det tog ca 1 dag før jeg havde svar fra ingeniøren da jeg skrev til ham om min Derby og han fortalte lige hvilke smuthuller jeg kunne bruge så jeg kunne få synet bilen lovligt indenfor 20% reglen med 72hk selvom det er 45% effektforøgelse :idea:

Jep det er korrekt, jeg har må tune bilen med 45% oveni det originale og så holder den sig stadig under de 20% :mrgreen:

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 01:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Gammel bil før e mærkning synet og lovligt godkendt til gadebrug med H sele (6 pt sparco) og bur.. krav fra synsmyndighed orginal 3pkt sele bibeholdt... dette lød på daværende tidspunkt dumt men når man har prøvet at spænde sig op til lir for 3die uge i træk begynder ideen med 3 pkt selen at dæmre.. krav for bur (8-pkt bur) var at sidebøjle/skråstiver kunne skrues/boltes ud... dette krav fatter jeg stadigt ikke en meter af .. og det hjælper ik at ringe til peter.... men han fik det som han ønskede... mener han ævlede noget om at hvis jeg solgte bilen til fru hansen på 80 år så skulle hun kunne komme ind og ud af bilen... hvad hun skulle med en bil uden lydisolering og med skålsæder og hård undervogn ved jeg ikke... og det havde heller ikke taget lang tid at skære bjælkerne ud med en vinkel sliber hvis de skulle ud

OMP Bur var boltet i isvejste metal befæstelser ala DASU forskrifter.. det var iøvrigt et fia godkendt med papire ..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 08:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
r_uldal skrev:
Medmindre det er H seler til race, eksempelvis 4 og 6 punkts Sparco eller lign, har de fleste "gadeversioner" af H selen faktisk kun 3 punkter. Dertil kommer at de fleste seler også kommer med retraktor, dvs opruller, og de fåes sågar også med elektrisk oprul og selestrammer fra Schroth.


Ah - nu kommer vi ind på noget der er interessant!
Det er jo faktisk en meget smart formulering, og jeg kan sagtens se hvordan den kan dække behovet/reglerne. Nu har jeg også - bare fordi jeg synes det er lidt sjovt - stået på hovedet i Vejledning om syn af køretøjer som sådan set er Detailforeskrifter for køretøjer + en masse kommentarer og illustrationer om hvordan reglerne skal fortolkes i praksis. Lidt let godnatlæsning på 806 A4-sider til dem der ikke måtte vide det :).
Der står ingen steder at en 3-punktssele er defineret som en sikkerhedssele med en hofterem, og en skråtgående rem over overkroppen, så jeg kan sagtens se hvordan man kan argumentere ud fra reglerne som du gør, om en 3-punkts H-sele. Interessant.... (ikke lige for min situation som sådan, men jeg synes det er spændende :)).

Jeg kender godt de 3-punkts H-seler med ruller, men de var slet ikke inde i min optik som en 3-punkts-sele, og mest af alt tænkte jeg på de gamle 2" 4-punktsseler jeg havde i min gamle rallybil. De var nemlig ikke godkendt til "rigtig" rally, men kun til klubrally (E-godkendte) - så de falder sådan ned i en zone mellem rigtige motorsportsseler (FIA-godkendte) og de 3-punkts H-seler du nævner.

Citat:
Så jeg tror ikke det er det store problem at få det synet.


Jeg kan godt se hvor du vil hen - og jeg vil give dig ret i at der jo sådan set ikke står andet end noget med 3-punkter og en opruller (og lås - og det skal være godkendt) - så hvordan det i øvrigt er udformet bør ikke være et issue.
Men jeg kan til gengæld mageligt forestille mig at en eller anden hat af synsmand ikke er enig i fortolkningen af hvad der er en 3-punktssele. Men det er jo vanskeligt at gardere sig mod - og så er det - som du selv har været inde på - smartest at skrive til Trafikstyrelsen.

Citat:
En anden ting er E mærkningen af seler. Der er nogle regler man kan fanges i her.

Hvis selen ikke er E mærket må man ikke benytte den, dvs den tæller ikke som brug af sikkerhedssele. Omvendt må der ikke være monteret udstyr i bilen der ikke bruges og anvendes. Dvs du må eksempelvis ikke montere tågelygter hvis de ikke er sat til og fungerer.. ?


Well - jeg faldt over denne passage:
Kode:
En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.


FIA-godkendte seler er typisk IKKE e-godkendte - men må jvf. ovenstående gerne monteres supplerende. Så de må altså gerne monteres hvis E-godkendte 3-punktsseler allerede er i bilen.
FIA-seler er i øvrigt typisk af typen hvor de 4-6 seler samles helt individuelt i en lås på midten, og ikke som "hobby-selerne" hvor man har venstre hofterem syet sammen med venstre skulderrem, og ditto for højre hofte- og skulderrem - og de så samles i en alm. lås. Det betyder at FIA-selerne altid kan trækkes bagud af sædet, og derfor tror jeg faktisk heller ikke at man vil rende ind i krav om at selerne SKAL kunne klikkes af. At de fleste så monterer dem i øjebolte med de "clips" som stort set alle FIA-seler kommer med, det er så en anden snak.

Hvad angår at udstyret skal fungere, så er det bestemt sandt, men jeg tror ikke du kan fanges i at de ikke BENYTTES. Bare de virker som sådan... men det er sagen lidt uvedkommende når der specifikt er krav til de selers godkendelse. For er de ikke enten E- eller FIA-godkendte, så må de jvf. formuleringen slet ikke være der.

Citat:
Jeg ved det ikke, er ked af at være sådan på tværs for jeg er ikke normalt den der påtager mig rollen i fora som værende jantelovs-rytteren.


Jeg synes da sådan set ikke du er på tværs - vi diskuterer bare et emne og kommer til en eller anden ting. Og jantelov? Hva' i alverden har en diskussion og forskel i meninger med jantelov at gøre?

Citat:
Jeg vil foreslå uanset hvad at man lige skriver en mail til trafikstyrelsen. Som sagt de er superflinke, og meget hjælpsomme. De er slet ikke som man tror. Det tog ca 1 dag før jeg havde svar fra ingeniøren da jeg skrev til ham om min Derby og han fortalte lige hvilke smuthuller jeg kunne bruge så jeg kunne få synet bilen lovligt indenfor 20% reglen med 72hk selvom det er 45% effektforøgelse :idea:

Jep det er korrekt, jeg har må tune bilen med 45% oveni det originale og så holder den sig stadig under de 20% :mrgreen:


Ja jeg har også udmærkede erfaringer med at maile dem. Bl.a. har jeg da fået dem til at ændre formuleringen i kapitel 18 om rallysyn så det står mere klart at der absolut skal være bur i. For år tilbage var det nemlig ikke helt så fikst formuleret. Det var de sådan set meget lydhør overfor - jeg fik så desværre ikke min vilje om at få min rallybil der den gang var uden bur, rallysynet, men det er en anden snak :).

Der var heller ikke megen forståelse at hente da de begyndte på det der pjat med at streamere ikke må sidde i synsfeltet i en bagrude. Men man må godt tone den kulsort så man ikke kan se ud af den. Den har jeg stadig ikke forstået - og Trafikstyrelsen mente at der da bestemt var stooor forskel der ... what ever - de svarede mig seriøst og hurtigt. Så kunne vi være enige om at være uenige - de har bare fat i den lange ende kan man sige :).[/code]

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 08:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
ae86 skrev:
Gammel bil før e mærkning synet og lovligt godkendt til gadebrug med H sele (6 pt sparco) og bur.. krav fra synsmyndighed orginal 3pkt sele bibeholdt... dette lød på daværende tidspunkt dumt men når man har prøvet at spænde sig op til lir for 3die uge i træk begynder ideen med 3 pkt selen at dæmre.. krav for bur (8-pkt bur) var at sidebøjle/skråstiver kunne skrues/boltes ud... dette krav fatter jeg stadigt ikke en meter af .. og det hjælper ik at ringe til peter.... men han fik det som han ønskede... mener han ævlede noget om at hvis jeg solgte bilen til fru hansen på 80 år så skulle hun kunne komme ind og ud af bilen... hvad hun skulle med en bil uden lydisolering og med skålsæder og hård undervogn ved jeg ikke... og det havde heller ikke taget lang tid at skære bjælkerne ud med en vinkel sliber hvis de skulle ud

OMP Bur var boltet i isvejste metal befæstelser ala DASU forskrifter.. det var iøvrigt et fia godkendt med papire ..


I TS' erklæring står der noget om at adgangsforhold ikke må forringes "væsentligt" (hvad det så end er) - måske man tænker noget ifm. at komme hurtigt ud af bilen ved brand eller hvis den ryger i vandet... dunno... jeg har også hørt den der mange gange, men har aldrig helt hørt argumentationen bag.
Til rallysyn er buret sjovt nok et krav ud fra en betragtning om at det SKAL være besværligt at komme ind og ud af bilen. Argumentet er at rallysynede biler jo ikke må bruges til hverdag, men det kan i princippet ikke ses på en bil om den er rallysynet (den kan jo sagtens "forklædes" så det ikke lige ses), og derfor ønsker man at gøre det mere usandsynligt at en rallysynet bil "sniges ud" og bruges til "søndagskørsel" - at gøre det mere bøvlet at kravle ind og ud skulle simpelthen være midlet... godt så... det kan man synes om hvad man vil, men det er Trafikstyrelsens ord i en email til mig :).

Ellers kan jeg kun give dig ret - H-seler, bur og skålsæder - og særligt FIA-H-seler med "edderkoppelås" - det tager en krig at komme ind og ud af en bil der er udstyret på den måde.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 09:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
dengang synsfanden var til (statens bilinspektion) var svaret simpelt.

ind/udgang må ikke forringes og der må ikke skabes større/flere blinde vinkler.

men som altid er det vel op til synshallen om det kan godkendes. så brug tid med en seriøs synsmand og få det hele på plads, ofte overfortolker man nemt reglerne.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 10:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Wildert; er helt enig med dig, men syntes det lyder vildt at man må svejse et bur i en gadebil.

Nu har jeg synet "moddede" biler i 15 år siden dengang det hed SBi og det gør at man får en rimelig god idé omkring hvad de kunne stejle over og hvad de syntes er okay. At bolte et bur fast i bilen med ankerplader kræver ikke andet end at der bores 4 10mm huller for hver ankerplade. Det kan jeg ikke se de skulle stejle over. Men at svejse det i ringer godt nok klokker og røde lamper i hovedet på mig. Det er også derfor jeg forholder mig kritisk til det.

Rallysyn har jo i bund og grund intet med et almindligt syn at gøre. Her foretages synet jo i to dele, et syn af DASU hvor der oprettes vognbog og hvor seler, sæder, bur osv kontrolleres, og iøvrigt kontrolleres også om homologeringsattesten er overholdt til punkt og prikke, samt (i mit eget tilfælde) reglement 9. Når det er overstået skal man til rallysyn i synhallen. Det er et alm registreringssyn men her tager de overhovedet ikke stilling til motor, hk, gearkasse, sæder, seler bur osv. Her kontrollerer de rust, bøsninger, dæmpere, osv.

En rallysynet bil må jo heller ikke bruges til gadekørsel, og ofte er der slet ikke betalt afgift på rallybilen hvor den så kører på en prøveplade til race.

Men nu skriver du det er direkte tiltænkt gadebiler det du fortæller om og jeg kan forestille mig det er grundet de der kører hillclimb i de klasser der ikke kræver homologering, samt trackday biler og clubrace biler. De biler fungerer jo ofte også som persontransport til dagligt, og det er sgu træls at montere og afmontere bur når man skal race / køre til dagligt.

Men ja rigtig meget (næsten alle) regler kan og skal tolkes. Jeg kan tolke det på en måde, synsmanden på en anden måde, men i sidste ende er det trafikstyrelsen der har det endelige svar. Det er også derfor jeg anbefaler at man kontakter dem da man får et hurtigt og reelt svar.

For mit eget vedkommende kan jeg komme med et eksempel. Min VW Derby fra 78 er født med en 1,1 motor med 45hk. Dvs jeg maksimalt må tune 20% = 54hk. Jeg skrev til trafikstyrelsen og fik svaret at jeg jo bare kunne lave bremser om til en større model og så kunne denne større model´s hk bruges som basis for udregning af en ny 20% regel. Da alle Derby kører med samme bremser behøver jeg så ikke engang at skifte bremser på den. Jeg skal blot bevise at min model 1,1 er teknisk set tilsvarende til en 1,3HH model med 60hk, derfor må jeg nu uden at betale afgift eller noget som helst have 72hk i min Derby.

Det var jeg aldrig kommet på selv hvis ikke han havde fortalt det, og jeg er derfor mega positiv over dem.

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 10:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
r_uldal skrev:
Men nu skriver du det er direkte tiltænkt gadebiler det du fortæller om og jeg kan forestille mig det er grundet de der kører hillclimb i de klasser der ikke kræver homologering, samt trackday biler og clubrace biler. De biler fungerer jo ofte også som persontransport til dagligt, og det er sgu træls at montere og afmontere bur når man skal race / køre til dagligt.


Som jeg skrev tidligere:
Forespørgslen er lavet på baggrund af at man i klubrally har to klasser for standardbiler. Her har man fra DASU's side regler om at man gerne må montere bur i bilen (aka - det ændrer fra DASU's synspunkt ikke på om det er en standardbil). Dette selvfølgeligt af sikkerhedshensyn.
Så har man så som service overfor deltagerne, fra DASU's side, lavet den pågældende forespørgsel til TS.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 10:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Fedt :mrgreen:

Jeg skal have lavet bur til Derby´en så for den er jo lavet ud af dåseølsblik :shock:

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team