r_uldal skrev:
Medmindre det er H seler til race, eksempelvis 4 og 6 punkts Sparco eller lign, har de fleste "gadeversioner" af H selen faktisk kun 3 punkter. Dertil kommer at de fleste seler også kommer med retraktor, dvs opruller, og de fåes sågar også med elektrisk oprul og selestrammer fra Schroth.
Ah - nu kommer vi ind på noget der er interessant!
Det er jo faktisk en meget smart formulering, og jeg kan sagtens se hvordan den kan dække behovet/reglerne. Nu har jeg også - bare fordi jeg synes det er lidt sjovt - stået på hovedet i Vejledning om syn af køretøjer som sådan set er Detailforeskrifter for køretøjer + en masse kommentarer og illustrationer om hvordan reglerne skal fortolkes i praksis. Lidt let godnatlæsning på 806 A4-sider til dem der ikke måtte vide det

.
Der står ingen steder at en 3-punktssele er defineret som en sikkerhedssele med en hofterem, og en skråtgående rem over overkroppen, så jeg kan sagtens se hvordan man kan argumentere ud fra reglerne som du gør, om en 3-punkts H-sele. Interessant.... (ikke lige for min situation som sådan, men jeg synes det er spændende

).
Jeg kender godt de 3-punkts H-seler med ruller, men de var slet ikke inde i min optik som en 3-punkts-sele, og mest af alt tænkte jeg på de gamle 2" 4-punktsseler jeg havde i min gamle rallybil. De var nemlig ikke godkendt til "rigtig" rally, men kun til klubrally (E-godkendte) - så de falder sådan ned i en zone mellem rigtige motorsportsseler (FIA-godkendte) og de 3-punkts H-seler du nævner.
Citat:
Så jeg tror ikke det er det store problem at få det synet.
Jeg kan godt se hvor du vil hen - og jeg vil give dig ret i at der jo sådan set ikke står andet end noget med 3-punkter og en opruller (og lås - og det skal være godkendt) - så hvordan det i øvrigt er udformet bør ikke være et issue.
Men jeg kan til gengæld mageligt forestille mig at en eller anden hat af synsmand ikke er enig i fortolkningen af hvad der er en 3-punktssele. Men det er jo vanskeligt at gardere sig mod - og så er det - som du selv har været inde på - smartest at skrive til Trafikstyrelsen.
Citat:
En anden ting er E mærkningen af seler. Der er nogle regler man kan fanges i her.
Hvis selen ikke er E mærket må man ikke benytte den, dvs den tæller ikke som brug af sikkerhedssele. Omvendt må der ikke være monteret udstyr i bilen der ikke bruges og anvendes. Dvs du må eksempelvis ikke montere tågelygter hvis de ikke er sat til og fungerer.. ?
Well - jeg faldt over denne passage:
Kode:
En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.
FIA-godkendte seler er typisk IKKE e-godkendte - men må jvf. ovenstående gerne monteres
supplerende. Så de må altså gerne monteres hvis E-godkendte 3-punktsseler allerede er i bilen.
FIA-seler er i øvrigt typisk af typen hvor de 4-6 seler samles helt individuelt i en lås på midten, og ikke som "hobby-selerne" hvor man har venstre hofterem syet sammen med venstre skulderrem, og ditto for højre hofte- og skulderrem - og de så samles i en alm. lås. Det betyder at FIA-selerne altid kan trækkes bagud af sædet, og derfor tror jeg faktisk heller ikke at man vil rende ind i krav om at selerne SKAL kunne klikkes af. At de fleste så monterer dem i øjebolte med de "clips" som stort set alle FIA-seler kommer med, det er så en anden snak.
Hvad angår at udstyret skal fungere, så er det bestemt sandt, men jeg tror ikke du kan fanges i at de ikke BENYTTES. Bare de virker som sådan... men det er sagen lidt uvedkommende når der specifikt er krav til de selers godkendelse. For er de ikke enten E- eller FIA-godkendte, så må de jvf. formuleringen slet ikke være der.
Citat:
Jeg ved det ikke, er ked af at være sådan på tværs for jeg er ikke normalt den der påtager mig rollen i fora som værende jantelovs-rytteren.
Jeg synes da sådan set ikke du er på tværs - vi diskuterer bare et emne og kommer til en eller anden ting. Og jantelov? Hva' i alverden har en diskussion og forskel i meninger med jantelov at gøre?
Citat:
Jeg vil foreslå uanset hvad at man lige skriver en mail til trafikstyrelsen. Som sagt de er superflinke, og meget hjælpsomme. De er slet ikke som man tror. Det tog ca 1 dag før jeg havde svar fra ingeniøren da jeg skrev til ham om min Derby og han fortalte lige hvilke smuthuller jeg kunne bruge så jeg kunne få synet bilen lovligt indenfor 20% reglen med 72hk selvom det er 45% effektforøgelse

Jep det er korrekt, jeg har må tune bilen med 45% oveni det originale og så holder den sig stadig under de 20%

Ja jeg har også udmærkede erfaringer med at maile dem. Bl.a. har jeg da fået dem til at ændre formuleringen i kapitel 18 om rallysyn så det står mere klart at der absolut skal være bur i. For år tilbage var det nemlig ikke helt så fikst formuleret. Det var de sådan set meget lydhør overfor - jeg fik så desværre ikke min vilje om at få min rallybil der den gang var uden bur, rallysynet, men det er en anden snak

.
Der var heller ikke megen forståelse at hente da de begyndte på det der pjat med at streamere ikke må sidde i synsfeltet i en bagrude. Men man må godt tone den kulsort så man ikke kan se ud af den. Den har jeg stadig ikke forstået - og Trafikstyrelsen mente at der da bestemt var stooor forskel der ... what ever - de svarede mig seriøst og hurtigt. Så kunne vi være enige om at være uenige - de har bare fat i den lange ende kan man sige

.[/code]