Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 jul 2025, 18:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nej oem biler kører med en styring de har givet ca 800 kr for.
At de så sælger den for det 10 doppelte og op er en anden sag.
Du betaler for det der er programmeret ind i boksen. Ikke for komponenterne.
Hvor viktigt er tomgang og dellast på en 500 hk Ford.
Det er et spørgsmål man må stille sig selv.
Softwaren er viktig, hvis man ikke kan finde ud af den så får man ikke sin effekt eller kørbarhed.
Hastigheden er kun viktig hvis du forsøger at kører i din 500 hk raket til dagligt, og forventer samme kørbarhed som en OEM styring.

Hvis jeg ikke husker helt forkert så understøtter et ms1 snildt 1000 hk.
Men der var ingen data om kørbarhed i det daglige.

En bedre formulering af dit spørgsmål vil være
Kan en OMex understøtte 500 hk, og stadig være i stand til at konen kører til bageren efter brød søndag morgen.
Hvis det er det du er ude efter.
Monteret på en 2l ford motor osv.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: køpenhavn
ae86 skrev:
cossiemanden skrev:
Jamen tak for svaret :mrgreen:
Der var dog ikke noget i det du skrev jeg ikke vidste i forvejen, og det var absolut heller ikke det jeg søgte, men for at svare lidt på det så er mapperen heller ikke bedre end selve boksen for han er også afhængig af boksen`s reaktionstid, opløsning og software(hvilket man faktisk betaler mest for) hvilket ogswå påvirker kørbarheden og sikkerheden ved fuldgas :wink:
Hvad jeg har fundet ud af er at jeg har ikke kunne finde nogle biler som kører på en 600box som har ydet meget over 400hk, men en del som kører 700 boxen har ingen problemer med det, og det prøver jeg at finde ud af hvorfor.
Samt at tomgangsstyringen og delgas-styringen i 600 ikke er så god som i 700, samt der er flere map-linier i en 700 end en 600(opløsningen igen)
Der er jo nok en årsag til at alle fabriksbiler ikke kører med en MS styring til 3000kr jo, og at de bruger milioner på at udvikle en styring til en motor.

Så kom vi jo lidt nærmere noget konkret..

Du vil gerne vide om der er nogen der har en motor som yder en del over 400 hk og som køre med en Omex 600 styring .... (uden at komme ind på hvad en "del" er)

Det er stadigt et "dårligt" spørgsmål for hvor meget skal der til at få en "doven" 7-9L amerikaner stødstangs V8'er til at lave en 400+ hk (5-600 hk) ... en Omex 500 kan saktens yde en 5-600 hk på en 7L (427cui) v8 stødstangsmotor (det kan klares med en Holey Dominator 4 port karburator og mekanisk tænding, så ikke de store krav)

Der hvor styringerne kommer til at betyde en forskel er om det er muligt at trække 300 eller 308hk ud af en 1.4L 4 cyl suge motor, altså der hvor vi er helt ude på ekstremerne og hvis du ikke har en specifik motor/styrings kombination (knast etc. opsætning) så er det umuligt at sammenligne styringer udfra motor effekt alene... nu har Omex 600 ikke haft så mange år på bagen (og 700 endnu færre) så der skal nok komme motorer der yder en respektabel effekt set udfra dens respektives motors litter volumen

Så det er ikke effekten alene der sætter grænse for hvor god en motor styring er men snarre effekten set i forhold til "maskinen" den skal presses udfra..

Du er selv inde på at man betaler for opløsning og processerkraft e.t.c... og det er da rigtigt at det har en inflydelse men ikke noget der betyder det store før vi begynder at snakke spids effekter eller "drive-ability"... Men set i forhold til betydningen af personen der har "smidt" tallene ind i din styring, så er jeg sikker på at personen der står for at mappe bilen spiller en større betydning for slut resultatet end hvad der står oven på elektronik æsken..

Tak for svaret, selvom jeg også var klar over dette, og det sidste du skriver kan jeg dog ikke være andet end være enig om.

MEN tinasmartin skrev sådan set det jeg ville vide allerede i starten, så vil lukke det her nu

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710

Titel:
Medlem

Geografisk sted: køpenhavn
Citat:
Du betaler for det der er programmeret ind i boksen. Ikke for komponenterne
Dvs at det du siger her er at dem som betaler 10k og op for en motorstyring faktisk bliver taget for SINDSYGT i røven?
Tror også du glemmer pengene til at udvikle den.

Citat:
Softwaren er viktig, hvis man ikke kan finde ud af den så får man ikke sin effekt eller kørbarhed.
Hastigheden er kun viktig hvis du forsøger at kører i din 500 hk raket til dagligt, og forventer samme kørbarhed som en OEM styring

Jeg syntes det er vigtigt da min bil ikke kun er bygget til race( der er stadig fuld kabine og stort anlæg i :wink: )
Ja den er også vigtig, for er softwaren ikke god nok får man hellere ikke det optimale ud af det

Citat:

Ja sikkert 1000hk på en stor v8 maskine, men hvad med 1000hk på en 4 cyl maskine?
Hvis jeg ville lave en røvfuld hk på en motor og jeg var ligeglad med bilen og pengene, havde jeg sku nok købt en ms, men det er ikke tilfældet

Det var så sidste svar fra mig :wink:

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710

Titel:
Mester Medlem

cossiemanden skrev:
1. Hvad jeg har fundet ud af er at jeg har ikke kunne finde nogle biler som kører på en 600box som har ydet meget over 400hk, men en del som kører 700 boxen har ingen problemer med det, og det prøver jeg at finde ud af hvorfor.

2. Samt at tomgangsstyringen og delgas-styringen i 600 ikke er så god som i 700, samt der er flere map-linier i en 700 end en 600(opløsningen igen)
Der er jo nok en årsag til at alle fabriksbiler ikke kører med en MS styring til 3000kr jo, og at de bruger milioner på at udvikle en styring til en motor.

1. Mit gæt vil være at de biler der begynder at kommer over de 400hk og der op ad - Der har ejeren ikke anset en merudgift fra 600boks til en 700boks som noget væsentligt i forhold til resten af budgettet. De har bare købt det dyere fordi de det ikke er budget tuning.

2. Nu har man jo f.eks. ved chipning ofte mulighed for at se fabrikkens program - Nogle gange ser det faktisk rellativt ubearbejdet ud. Mange gange meget konservativt på tænding også.
De fabrikkerne bruger millioner på at udvikle er forureningsbegrænsende udstyr og programmer som på den givne motor kan overholde de EURO normer der pt. er gældende. Det er også her den eneste nogen nunde realistiske argument for de her kæmpe opløsninger på maps kommer ind i billedet (32 * 32 og der fra og op).

Ja... Jeg syntes stadig dit spørgsmål var stillet forkert og ja... Jeg, ligesom mange andre, misforstod dit spørgsmål. Nok om det - Nu ved alle jo hvad du mente.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

I øvrigt tolker jeg et af dine tidligere indlæg som om du ønsker at snakke littereffekter på styrringer.

Igen mener jeg ikke der her er forskel fra styrring til styrring. Hvis en styrring kan åbne og lukke en dyse - Så er det jo bare et spørgsmål om størrelse på dyse.

Af motorer styrret af MS har jeg da kendskab til littereffekter omkring de 300hk og med TEC omkring 360hk som nogle af højde springerne. Men igen har det jo intet med styrringen at gøre.

OMEX kender jeg kun Yugo Turbo (Lasse). Det er i den her del af dk ikke noget særlig populær styrring. Her er TEC, Wolf og MS folks fortrukne som jeg oplever det.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

cossiemanden skrev:
[Hvad jeg har fundet ud af er at jeg har ikke kunne finde nogle biler som kører på en 600box som har ydet meget over 400hk, men en del som kører 700 boxen har ingen problemer med det, og det prøver jeg at finde ud af hvorfor.
Samt at tomgangsstyringen og delgas-styringen i 600 ikke er så god som i 700, samt der er flere map-linier i en 700 end en 600(opløsningen igen)

Det kan sagtens tænkes at folk køber en dyrere styring til mere ambitiøse projekter, hvorfor højere ydelser ofte medfører dyrere bokse.
Det er ikke nødvendigvist boksens performance der har givet den statistik!!

Hvad angår MS, så er der på nuværende tidspunkt nogle biler i DK der er fuldt ud gadeduelige med meget tæt på 300hk/liter, og en hel STAK med +200hk/liter, og flere biler der hvad kørbarhed og "grocery-getter" angår idag håndterer +500hk. Kørbarhed og cruise er sammenlignelige med OEM monteringen der måtte nøjes med det halve effekt.

Opløsningen er mere et spørgsmål om intelligent placering af linierne, end om antallet.
Der findes styringer med 256x256 linier, som indkøres proffessionelt på 8x8, og herefter interpoleres op til fuld opløsning(altså reelt 8x8!)

Man kan sagtens placere 24x24 linier, så 6x6 kan udkonkurrere det til hver en tid.

Motorstyringen til en OEM bil giver fabrikanterne næppe så meget som 800kr for. Udviklingen af boksen er dyr, men med styktallet i tankerne nærmest forsvindene lille.
Husk at OEM bokse iøvrigt ikke er udviklet med henblik på effekt, men på miljø. Effekten og kørbarheden kan du få på timer. Kørbarhed+effekt+nødvendige emissionskrav samtidigt tager måneder, og er i praksis en never ending story fordi bilfabrikanterne generelt ikke lever op til miljønormerne på andet end få prototyper. :!:
Udvikling af software i boksene er derimod en seriøs post.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
cossiemanden tag en snak med NaaK han har nok erfaring med de fleste styringer og han burde kunne lede dig i lige den retning du vil med dine krav til en god ECU.

Titel:
Mester Medlem

Havneren skrev:

Af motorer styrret af MS har jeg da kendskab til littereffekter omkring de 300hk og med TEC omkring 360hk som nogle af højde springerne. Men igen har det jo intet med styrringen at gøre.

Enda 349hk/L, syntes faktisk megasquirt gør det ret godt...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
cossiemanden skrev:
Citat:
Du betaler for det der er programmeret ind i boksen. Ikke for komponenterne
Dvs at det du siger her er at dem som betaler 10k og op for en motorstyring faktisk bliver taget for SINDSYGT i røven?
Tror også du glemmer pengene til at udvikle den.

Citat:
Hastigheden er kun viktig hvis du forsøger at kører i din 500 hk raket til dagligt, og forventer samme kørbarhed som en OEM styring

Jeg syntes det er vigtigt da min bil ikke kun er bygget til race( der er stadig fuld kabine og stort anlæg i :wink: )
Ja den er også vigtig, for er softwaren ikke god nok får man hellere ikke det optimale ud af det

Citat:

Ja sikkert 1000hk på en stor v8 maskine, men hvad med 1000hk på en 4 cyl maskine?
Hvis jeg ville lave en røvfuld hk på en motor og jeg var ligeglad med bilen og pengene, havde jeg sku nok købt en ms, men det er ikke tilfældet

Det var så sidste svar fra mig :wink:

Nej jeg har ikke glemt udviklings omkostningerne, dem har fabrikken fået så rigeligt dækket ind, da de solgte bilen.
Ellers ville det være en dårlig foretning for dem.
Tænk på hvis du bestiller 30.000 standart bokse om året fra feks. Bosch.
Tror du ikke at du vil få en del rabat, ift. du kun bestiller en hvert 5 år?

Der findes 3 forskellige Ware til en motorstyring.
Hardware.
Bestemmer grundlæggende hvor hurtig, og avanceret Motorstyringen kan blive. selve mother boardet i en pc.
Firmware.
Bestemmer også hurtighed, og hvilke funtioner der er til rådighed.
Kan sammenlignes med hvilket styresystem der er i pc en.
Software et feks. Word, eller et andet program der er installeret på computeren, og bestemmer hvor brugervenligt det er.
Hardwarwn er en lille del af udgiften, det du betaler for
Er firmware,, software, support, og Avancen på produktet.
Liter effekten er blevet besvaret tidligere.
Og jeg er uenig i dine sidste synpunkter.
Din bil ligner meget min, bortset fra at jeg mangler 270 Hk.
Og det er den eneste jeg har, og derfor bliver brugt dagligt.
Jeg kan godt forstå valget af omex hvis du kan få direkte support i din nærmeste bekendtskabs kreds.
Men jeg fatter ikke lige din sidste udtalelse.
Hvis du elsker din bil og penge ikke er problemet.
Hvorfor så en økonomistyring fra Omex.
Prøv en styring fra Bosch motorsports afdeling.
Så vil du virkelig vise at du elsker din motor .
Styringen er ikke bedre end manden der progammere den.
På et af de mærker jeg laver til dagligt er der kommet 5 opdateringet til motorstyringen inden for de sidste 3 år.
Og her snakker vi en diesemotor, der kræver en meget hurtigere processor end en benzin motor.

Snob værdien skal man aldrig se bort fra.
Da den er meget udbredt inden for dette emne.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
ved godt det er det forkerte sted at poste, men jeg har en omex550 hvis det har intr.
MVH
Johan O R

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time