Manden startede vist med at ønske sig en turbo til 250 Hk med godt bundtræk.
En gammeldags KKK24 som fabriksmonteret på en Audi 200 20V fra 89-90 yder std. 220 Hk ved 0.8 Bar overtryk. 308Nm @ 1850 rpm og chippet 1.4 Bar 280Hk /445 Nm med samme kurve men ender først ved 3800 rpm hvorfra, der er indprogrammeret et faldende ladetryk i Motronic styreboxen. (til Hell med den)
Motorstørrelse 2223cc
Den kører 180.000 rpm på sine glidelejer og er utrolig robust; har haft ca 300Hk på den. Hvis nogen kan splitte noget ad, så er det mig.

Westspeed sælger varianter af den eksempelvis.
Det gode bundtræk gør, at den er mere smidig og kraftig end en 4.2l V8.
Det er først de nyeste S6 plus bi turbo med 480 Hk der slår den. (Og læg lige 1 - 1.5 Mill ekstra på bordet) Fra 0-100 slår den den sportslige RS2 med 315 Hk og samme tid på 1/4 mile (men med lavere udgangshastighed så på en 1000 meter går det galt)
KKK26 og 27, der findes til Ur-quattro og RS2 har meget turbotøven og spjætter først over 3500 rpm men hvem kører 250 km/time ret mange minutter ad gangen. KKK24 er fin til daglig kørsel med træk fra 1650 rpm til 7200.
Den kræver både olie og vand tilslutning og eksternal waste-gate.
Kan nok fås renoveret til 7k eller mindre.
Claus
_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe)

Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer