Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
audi_claus skrev:
I er lige som min kone - hun hører heller aldrig hvad jeg siger --
Der findes platintændrør f.eks Bosch F5DPOR med projektet tip. De benyttes på alle Audis turbo motorer med ydelser fra 180 - 450 Hk.
De har meget lav overslags modstand. Det er sådan, at hvis man investerer i et Jacobs tændingsforstærker system, der vil give multible sparks, så aktiveres dette slet ikke, fordi systemet måler overslagsmodstanden og finder den for lav. Man er nødt til at montere nogle ringere rør, hvis Jacobs skal virke - og hvorfor så gøre det.
De ligger også i prisklassen 180 kr/stk - burde kunne holde 100.000 km - og benyttes altså også på biler, hvor det er let at skifte rør (en bemærkning til et tidligere indlæg).
Det er et relativt koldt rør men soder kun til ved meget fed blanding.
Hellere for koldt end et rør, der giver pre-ignition på rullefeltet.
Og renses ganske enkelt med en stålbørste.
Blot min mening om platin.
Claus

Hvis man vælger at bruge Bosch rør skal man have pengepungen iorden, og om ingen omstændigheder bruge dem til mapning, for magen til lorte tændrør skal man da lede længe efter, droppede dem for mange år siden, havde store problemer med at de når de var druknet, og der skulle ikke meget til, var lige til skraldespanden, begyndte efterfølgende at bruge Denso, som efter min mening er et meget bedre rør, da de kan tåle at blive mishandlet en hel del mere.

Men "by all means" hvis man har gode erfaringer med Bosch skal man da bruge dem, jeg har bare ikke.

Fornylig er jeg begyndt at bruge NGK som et forsøg og har fundet ud af at iridium rør ikke er så tosset endda, og der hvor jeg får dem fra er prisen heller ikke dårlig, og da slet ikke i nærheden af de priser der bliver snakket om her, godt nok er platin og iridium metaller med priser i nærheden af guld meen 180 kr for et tændrør så er det sku da betalt.

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Ravnen skrev:
Fornylig er jeg begyndt at bruge NGK som et forsøg og har fundet ud af at iridium rør ikke er så tosset endda, og der hvor jeg får dem fra er prisen heller ikke dårlig, og da slet ikke i nærheden af de priser der bliver snakket om her, godt nok er platin og iridium metaller med priser i nærheden af guld meen 180 kr for et tændrør så er det sku da betalt.

Helt enig og samme situation som mig. Jeg har haft uendeligt mange issues med forskellige rør, alt fra Denso til "originale" Champion til NGK og NGK er de eneste jeg har rigtig positiv erfaring med - specielt i iridium.

Jeg giver i øvrigt ikke mere end kr. 75,25 for et DCPR9EIX som min kører med nu. Jeg køber dem online hos www.sparkplugs.co.uk og de leverer til DK på 48 timer.

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
duckstar skrev:
Jeg giver i øvrigt ikke mere end kr. 75,25 for et DCPR9EIX som min kører med nu. Jeg køber dem online hos www.sparkplugs.co.uk og de leverer til DK på 48 timer.

Denso rørene er dyrere end NGK'erne, også hos www.sparkplugs.co.uk men jeg ville da være blevet forbavset om jeg havde fået billige tændrør fra Bruno H ;-)

.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Mine køber jer fra Summit, men det er nok billigere for normalt dødlige at tage dem hjem fra England..

Billede

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Ravnen skrev:
Mine køber jer fra Summit, men det er nok billigere for normalt dødlige at tage dem hjem fra England..

Hvad koster leveringen når det sker vha the Millenium Falcon?

.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Det forbavser mig bare, at I har haft så store problemer med Bosch platintændrør. Jeg havde også lambda .69 = A/F 10.1 ved fuldlast.
Er det samme TYPE, vi taler om ?
En tynd platinspids som midterelektrode og stel elektroden flugter kun med overkant så gnisten springer til siden af midterelektroden.
Og smide ud - en stålbørste tager 15 sek - hvis de soder alvorligt til.
Det har jeg kun oplevet ved fejl i min motorstyring.
Så det er bare almindelig undren over, at de skulle være så ringe.
Typen er også i fora som dette i USA fremhævet som den eneste, der duede til Audis turbomotorer - både de gamle 10-ventilede og lidt nyere med 20 (ja 5 cyl.)
Claus

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Typen af Bosch rør - jae jeg kan selfølgelig ikke huske hvilken model rør det var udover at det var platin rør, og der er formegentlig flere typer af Bosch platin rør, det eneste andet jeg kan huske fra den tid er at prisen var psykotisk høj..

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg må indrømme at de rør jeg har bedst erfaring med er NGK og Denso

Nu kender jeg ikke til Bosch's Platin rør men har da rodet en hel del med deres almindelige og de er ikke i høj kurs hos mig

Hvis det er lige som Bosch's elværktøj så kan du få alt fra det arveste [censoreret] og optil noget der kan betegnes som fornuftig kvalitet

Jeg holder mig også helst fra Champion og hvad de ellers hedder

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

John Sahl skrev:
Ravnen skrev:

Hvad koster leveringen når det sker vha the Millenium Falcon?

.

Ha den var sjov, hvis det ikke lige var for det, at det er konkurenten der benytter den gamle rumLada.

Hvis man selv tager dem hjem fra Summit koster de vel ca 50Kr stykket plus/minus, problemet er fragten der ødelægger det hele, hvilket også er årsagen til at jeg kun tager dem hjem når jeg alligevel skal have noget hjem derovrefra, hvilket jeg gør jævnligt, til normalt dødlige ville jeg nok sælge dem for ca. 80 kr stykket.

Foriøvrigt er Champion noget man spiser...

Billede

Titel:
Mester Medlem

Husk nu, der skal kun en gnist til og tænde benzin.. :grin:

Men vil give jer ret i det med bosh, har også kun haft dårlig erfaring med dem...
En gammel toyota 2e motor, der kan man endda hører på tomgang hvis der er bosh rør i...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time