audi_claus skrev:
I er lige som min kone - hun hører heller aldrig hvad jeg siger --
Der findes platintændrør f.eks Bosch F5DPOR med projektet tip. De benyttes på alle Audis turbo motorer med ydelser fra 180 - 450 Hk.
De har meget lav overslags modstand. Det er sådan, at hvis man investerer i et Jacobs tændingsforstærker system, der vil give multible sparks, så aktiveres dette slet ikke, fordi systemet måler overslagsmodstanden og finder den for lav. Man er nødt til at montere nogle ringere rør, hvis Jacobs skal virke - og hvorfor så gøre det.
De ligger også i prisklassen 180 kr/stk - burde kunne holde 100.000 km - og benyttes altså også på biler, hvor det er let at skifte rør (en bemærkning til et tidligere indlæg).
Det er et relativt koldt rør men soder kun til ved meget fed blanding.
Hellere for koldt end et rør, der giver pre-ignition på rullefeltet.
Og renses ganske enkelt med en stålbørste.
Blot min mening om platin.
Claus
Hvis man vælger at bruge Bosch rør skal man have pengepungen iorden, og om ingen omstændigheder bruge dem til mapning, for magen til lorte tændrør skal man da lede længe efter, droppede dem for mange år siden, havde store problemer med at de når de var druknet, og der skulle ikke meget til, var lige til skraldespanden, begyndte efterfølgende at bruge Denso, som efter min mening er et meget bedre rør, da de kan tåle at blive mishandlet en hel del mere.
Men "by all means" hvis man har gode erfaringer med Bosch skal man da bruge dem, jeg har bare ikke.
Fornylig er jeg begyndt at bruge NGK som et forsøg og har fundet ud af at iridium rør ikke er så tosset endda, og der hvor jeg får dem fra er prisen heller ikke dårlig, og da slet ikke i nærheden af de priser der bliver snakket om her, godt nok er platin og iridium metaller med priser i nærheden af guld meen 180 kr for et tændrør så er det sku da betalt.