Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 05:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

desværre jo! afr på diesel vil mellem 16 og 18 til en være lig med max ydelse... og sort røg! i bla. lastbilsrace er sort røg forbudt.... prøv at læse lidt om dette emne. lastbilerne kører trods det ofte med 100hk/liter! en halv time af gangen!
har du prøvet at måle på afr eller egt? MVH. søren PS AFR burde være den samme ved høj og lav literydelse..... har aldrig selv haft en motor der var tunet mere end 6%.... altså fra 100 til 600hk!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Jeg går kun fra det jeg kan se på det vi har arbejdet med og vil godt rette mig selv lidt.
Selvfølgelig har du ret i at det er ved sort røg at der er flest heste per m3 luft, og det er jo det emnet er.

Det jeg rent faktisk mener er at hvis man går rigtig sort og pludselig får muglighed for at skuppe mere mere luft ind pga en bedre top f.eks. vil effekten stige kraftigt mens røgen forsvinder.

En effekt stigning fra 100-600hk er da en forøgelse med 500% -du har da pludselig 6* std. og std er 100% -det er ihvertfald sådan jeg regner mine %

Titel:
mine skolelærdom må give uno ret, altsår når det kommer til procent regning, ellers må jeg vel få mine skole penge tilbage :wink:

[quoute="HenrikGM"]Nja, den holder ikke helt hellerikke i teorien.

Lad os antage at du tænder en blanding på feks AFR12,5 som typsikt er maxeffekt AFR. Lad os side du tænder den 22grader før top, og motoren brænder godt her, og har sin max effekt her. Al H2 vil være brændt allerede under flammefrontens udbredelse, så der er kun kulstoffet tilbage. Vi mangler overgangen fra CO til CO2, og den foregår altid til sidst. Da du gerne skulle være færdig med din forbrænding ret lang tid før udstødningsventilen åbnes, så er det nærmere forbrændingskammeret der bestemmer hvor langt du er.

Lad os så rykke tændingen til blot 8grader før top(stadigt v. WOT). Nu er forbrændingen meget sen, dvs stemplet får ikke sit største skub hvor krumptappen har den bedste vinkel på plejltangen, og effekten er langt nede. Forbræningen vil selvf. være noget hø, men jeg vil påstå at langt størsteparten stadigt når at brænde af inde i motoren, eller evt. i turboen. Luften er jo stadigt til AFR12,5, og da der er masser af varme til at holde gang i processen, så forrykker du bare forbrændingen, i ekstreme tilfælde, ud i turboen.

Røgen bliver ikke væsentligt sortere.[/quote]

mine kemitimer rækkede desværre ikke så lang til at jeg rigtigt lærte at udregne isotermiske reaktioner for de forskellige kemiske stoffers overgang ved pyrolytisk overgang, men spiller tryk ingen rolle?

jeg ved at ilten i lattergas kun frigives ved den rigtige temperatur og tryk.

(jeg lærde da i hvertifald en masse fine ord der når man sætter dem rigtig sammen næsten giver mening :wink: )

Titel:
Moderator

Gæst; kunne du ikke give dig til kende, så man ved hvem man skriver til?
Det er jo gratis, uforpligtende og nemt at få en profil på powerpage, og den vil gøre det noget nemmere for dig.....Og vi ved hvem vi svarer...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Er det ikke ved AFR 14,7-1 du lægger dig tættest på lamda 1? Eller husker jeg helt galt?

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
martin306xsi skrev:
Er det ikke ved AFR 14,7-1 du lægger dig tættest på lamda 1? Eller husker jeg helt galt?

Du husker rigtigt.

Titel:
martin306xsi skrev:

jo men det er for benzin

14,7 kg luft til 1 kg benzin

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time