Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 20:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 16:59 
Det er 97% sikkert at problemet er tændingen - stadig 6° over top !!!
Men hvorfor står den der og hvordan får jeg den til at stå korrekt - ????

drejer jeg på strømfordeleren korigere computeren det bare ud fra hvad den får af oplysninger fra pick-up'en/kransen - og jo jeg ved godt jeg "bare" ku' dreje den 15° med rotaionsretningen og formentlig løse problemet - MEN hvorfor er problemet overhovedet opstået ? Jeg ved med sikkerhed at føler/pick-up og krans sidder rigtigt !!!!

mvh kitcarlasse


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 17:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
problemet med ædret tænding er ikke opstået af sig selv. motorstyringen er basis dum, og hælder man lort ind får man lort ud.
Jeg er rimelig sikker på at der er sket en fejl uunder konverteringen, hvor motoren er blevet vendt 180 grader. Det kan enten være placering af føler, eller placering af tandkrans.
Flyt en af delene, eller begge to, da det er underordnet hvor på motoren de sidder, bare at ød/ tændings signalet cyl 1 fremkommer på det samme gradtal som original opsætningen..
dette kan kontrolleres på en org opsætning hvor man noterer hvor de manglende tænder optræder ved sensoren, målt i grader før ød, og der efter placerer sin sen sor og hjul på tilsvarende måde på den ombyggede, Dvs antal grader før ød, og ikke noget med mm eller lignende.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 17:37 
Du mener altså at :

hvis jeg kunne montere det originale svinghjul på sin sædvanligeplads + mit eget oven på og så hvis jeg satte føleren i det hul den plejer at sidde i på alfa-motoren -SÅ ville tændingen stå korrekt ?????

Det kan faktisk godt lade sig gøre men mit svinghjul kommer så til at veje 3 kg mere - MEN heller det og det fungere !!!!

Please give some feedback on this :lol:

Inden jeg hiver motoren ud igen og gør som ovenskrevet :cry:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 17:43 
Øh... har du nævnt noget om en "box" hvor man stiller på tændingstidspunket efter hvilken benzin man bruger?

Ifølge en side jeg fandt sidder der sådan en i en Alfa33 16V. Den sidder for sig selv i bilen. Er den kommet med?

Jeg fandt det på denne side: www.sanderfamily.com , under "ignition advance".


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 17:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Uanset hvad hedder det motor ud.
Monter føler, og giver på dets orginale plads. djej motor til føler er ud for den sidste tand inden de 2 manglende tænder, dvs der hvor den falder mod krandsen.
sær et mærke på remskiven, afmonter det originale svinghjul, og monter det uorginale kontroller om føleren står ud for det samme sted som originalt, hvis ikke flyt føler, eller tandkrands. på denne måde kan du maks gå 2 grader galt i byen, så lav føleren juster bar.

MVH

morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 18:27 
Der er godt nok 2 stik inde i bilen på sådan en alfa 33 1,7 16v - et 2 polet og et 4 polet !!! på min org gule alfa er de ikke i brug og den køre fortrinligt ???

I motorrummet på højre side af motoren, imellem de 2 dysser, sidder der et lille 2 polet stik der heller ikke er benyttet.... også uden kvaler i min gule alfa (vist nok noget til aircondition)

Endelig ved siden af motorcomputeren sidder der 2 stik (vist nok diagnosestik) heller ikke i brug på min gule alfa.....

Det er desværre ikke muligt at lave føleren justerbar -den komme i såfald i konflikt med starteren..... men kransen den kan flyttes !!!!


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 18:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Lasse> Prøv at komme forbi igen, så kan vi da lige tjekke tændingstidspunktet. Også tror jeg har en ide til hvordan du kan få den org. krans på unden det kommer til at veje så meget mere!

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 18:41 
Hej Martin - jo det er jo lige det med at nå det -har normalt først fri kl 15

Har allerede lavet en følerkranshjul til montering inden mit svinghjul - så vil kransen være 100% org. + føleren vil sidde som den altid har gjort org.....

Men utålmodig som jeg er og super stædig er jeg åben over for hvad som helst..... :?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 19:06 
[quote="Anonymous"]Der er godt nok 2 stik inde i bilen på sådan en alfa 33 1,7 16v - et 2 polet og et 4 polet !!! på min org gule alfa er de ikke i brug og den køre fortrinligt ???

I motorrummet på højre side af motoren, imellem de 2 dysser, sidder der et lille 2 polet stik der heller ikke er benyttet.... også uden kvaler i min gule alfa (vist nok noget til aircondition)

Endelig ved siden af motorcomputeren sidder der 2 stik (vist nok diagnosestik) heller ikke i brug på min gule alfa.....]

Ifølge den side jeg linkede til går det også fint at køre uden "box". Så sættes tændingen til 97 oktan ... og lambdaen bruges ikke!!

Hvis du skulle blive så desperat at du vil til at læse på diagnosestikket , kræver det kun en kontakt og en lysdiode.

På denne side står der hvordan og hvad koderne betyder:

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... ml41sd.htm


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2004, 19:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Du har da rigtig haft travlt, var det ikke i torsdags du var oppe hos os :D Det er da mærkeligt! Hvad sker der vis du drejer på strøm fordeleren. kan du så ikke stille på tændingen? Har du nogen ide om hvordan benzinøkonomien er? Det med tiden, skal du ikke jo ikke tag så højtidligt, igår (fredags) kørte vi først hjem kl 5, så det betyder ikke så meget! Vi kan da lige prøve og se om vi ikke kan finde en tændingspistol du kan låne!

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 72 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team