Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 23:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Hej igen

Vægt kompensationen for plejlstænger ?? Hvis disse er afvejet så de er ens (alle ens ender vejer det samme) kan de betragtes som en fast masse på hvert plejlleje på krumtappen. Men da de jo vejer det samme er det unden betydning. De vil ikke skabe mere ubalance end deres vægt forskel.
Der skal IKKE kompenseres for plejlstænger. I hvertfald ikke på en række 4 motor! V-motore er vist noget andet som det blev nævnt!!!
Når det er nødvendigt gøre det dynamisk på krumtappen er det fordi dette er et langt "fleksibelt" emne og ubalancen er placeret omkring centrum, du kan derfor ikke veje vægt fordelingen af et sådan emne med en vægt.
Ved at rotere emnet, bruges centripitalkraften til dette i stedet for tyngdekraften. De to søjler med lejer måler så hvordan krumtappen bevæger sig (nærmest ryste). Udfra dette signals størrelse kan det afgøres hvor stor ubalance der er, og udfra signalernes fasen kan det bestemmes hvor den er. Dette er jo ikke den endegyldige sandhed, den er de endnu ved at lære om hos Brüel & Kjær men er grund princippet i en 2 plans afbalancering som det hedder.

En ny boring ville sikkert være en god ting på min gamle støbejerns klods, men det rækker SU ikke til for det kan jeg ikke gøre selv klare.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
hvad det man kunne gøre med sine lejre, jeg vil have gjordt det jeg får en mest rolig og HOLDBAR maskine ud af.... HJÆLP!! :shock:

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

OK det var sort det du skev der :)

Det har det med dine lejer at gøre at jo mere ubalence der er i din krumtap jo mere balaster den dine lejer, det er vel rimelig fair?? dertil kommer at denne belastning stiger med omdrejningerne dette er vel også fair nok ?? (om det er linært ved jeg ikke)
Mindre belastning af lejer er lig holdbarhed.
Skidtet vil jo også rotere mere ensartet hvilket vel vil sige roligere motorgang.

Allan

citat: Hvis ikke en motorblok har fået hovedlejepasningerne fremstillet ved flugtboring, hvordan så???

Hvad er en flugtboring?

hjælp er nysgerrig!! :D

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tja jeg ved ikke nøjagtig hvordan en flugtboring foretages. Med det gøres for at sikre at alle lejerne til krumtappen flugter indenfor en eller anden nøjagtighed, for ikke at skulle "vride" krumtappen.

Om det sker med et motherf**ker stort "bor" og der pløjer igennem alle lejer med overfald eller hva det ved jeg ikke rigtigt.
Der må vel skulle bruges overstørrelse lejer efterfølgede.
Hva med krumtappen, skal den også checkes ? den kan vel også trænge til en opstrammer :)

Allan

Titel: tak
jeg ved ikke om der er noget overhovedet der trænger, MEN hvis motoren skal have turen, så skal den have HELE turen...

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Du snakkede selv om at "blue printe" motoren, dette vil egentlig indebære at blok, osv. bliver målt efter på kryds og tværs. Udfra dette vil det kunne afgøres om det er nødvendigt at retter lejer til osv.

Allan

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej. Sommer du skal prøve at kontakte Top Trim på Amager, de ved alt om afbalancering af krumtap,svinghjul,trykfod og remhjul, samt afvejning af plejlstænger. Hjemmeside = toptrim.dk

hilsen
KB

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Transitfar skrev:
Hvis ikke en motorblok har fået hovedlejepasningerne fremstillet ved flugtboring, hvordan så???
Men en blok sætter sig måske efter tid og kilometer, så der på en "brugt" blok er noget at hente ved en nyboring???
Har du nogen ide om, hvor meget det betyder og på hvilke blokke???

Har kun erfaring med en motor en rover V8
To ens motorer, med alle spillerum inden fortolerencerne, de små. Begge havde nye hovedlejer, og renoveret Krumtap. Den ene var flugtboret, den anden var ikke, og der var meget stor forskel. Dette er en alumotor, der nok slår sig mere i sin levetid.
MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time