Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:
Jeg er bange for at jeg bliver nød til lige at rette en anelse på dig Henrik...

Det er faktisk fabrikkerne der får foretaget disse tests... Jeg så i TV en dag på tysk at de havde chekket HELT nye biler som IKKE kunne komme igennem. Jeg er 99% sikker på at importøren IKKE skal lave denne test igen!

Det er ABSOLUT IKKE pga 20% overskridelsen af emmisionstesten forlanges. ALT konstruktiv ændring af motoren også selv om ingen effekt forøgelse er opnået KAN udløse dette krav. UNDTAGET på biler fra før 1-4-84.

Den test de laver måler de ikke gasserne i udstødningen men der i mod i luften i test rummet... Og partiklerne...

v/h christian

Og hvad kommer så først: Hønen, eller ægget?
Ja, reglerne siger at en ombygning af motoren KAN udløse krav om emissionstest, men som jeg læser det så udløser trykladning den MED SIKKERHED.

Så, jo, en overskridelse af 20% VIL udløse kravet. En ombygning KAN udløse det. Så hvorvidt man kan skrive :"Det er ABSOLUT IKKE pga 20% overskridelsen af emmisionstesten forlanges" mener jeg faktisk ikke er rigtigt. Det er jo helt klart en af de "kritiske faktorer" i det her spil. Du VED at hvis der er trykladning, så anses effektforøgelsen for over 20%, og så er kravet der.

Ved ALT konstroktiv ændring af motoren SKAL emmisionen dokumenteres og hvad effektforøgelsen er er fuldstændig underordnet. I PRAKSIS er det bare ikke ALTID sådan. Nogle synsassistenter vælger at se gennem fingre med KN viltre, bananminnifolde og måske endda skarpknaster (som de måske af lige vel ikke kan bevise sidder i. Er den original til en TILSVARENDE motor er det jo lovligt da det at fabrikken er dokumenteret). Men prøv ad at sæt et par store kabutatorer på din bil (med original indsp.) og kør til syn. Så falder kammeren 90% sikkert AFHÆNGIG af hvem der lige står med stemplet den dag... En turbo der i mod... Det er sku noget at alle sammen kan finde ud af at kasserer men lovmæssigt er der ingen forskel på en skarp knast og en turbo...

Til det skal så lige siges at efter de nye regler kommer kravet om dokumentation på bremser/undervogn og støj oven i hatten på den turbo fordi de ikke vil godtage en forøgelse på under 20%...

Emmisionskravet er det samme og har altså INTET med 20% effektforøgelse at gøre...

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Senest rettet af Havneren 28 feb 2004, 19:30, rettet i alt 2 gange.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Fandt lige udsnittet frem her...

For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer af
motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal emissionsgræn-serne
gældende ved 1. registrering eller ibrugtagning overholdes.
Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbe-stemmelserne
overholdes. Derudover er der for effektforøgelse over 20%
yderligere krav om dokumentation for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt kø-retøjets
egnethed for effektforøgelsen.

Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til din overbevisning Henrik... Jeg kan ikke følge den i hvert fald.

v/h christian

Titel:
Moderator

Hvilken overbevisning?

Er spørgsmålet ikke hvordan du definerer "konstruktive ændringer"?

En ting er sikker:
"konstruktive ændringer" er en gummiparagraf.

Det er turboforholdet absolut ikke. Den er 110% konkret, og ingen som helst kan være i tvivl om at al trykladning kræver emmisionstesten, uanset effektforøgelsen.

Konstruktiv ændring medfører emissionstest.

Turboladning medfører +20% og er altid at betragte som konstruktiv ændring, og medfører også emissionstest.

Jeg fatter ikke helt hvor vi er uenige, men du retter og indsætter klip fra denne:http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit07.pdf og så vidt jeg kan se er vi da enige nok, så jeg fatter ikke helt hvor du vil hen?

Principielt behøver de egentligt ikke pensle noget soim helst ud, blot skrive at man skal overholde de emissionstal som bilen havde da den var ny, så er vi helt ude over den diskussion, da stort set alt vil falde under den forudsætning, incl KN-filtre, turboladere, you name it.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
okay har læst dette emne og tror jeg kom frem til følgende... min egen lille søde bmw 324 D.. der er monteret en "mølle" øhhh skulle det ikke være nok at kunne vise at 324D og 324 TD har nøjagtigt samme tekniske specifikationer??? altså både motormæssigt men også karrosseri mæssigt?

Titel:
Mester Medlem

Det du skriver Henrik...

HenrikGM skrev:
Hvis vi snakker om eftermontering af trykladning, så er det aldeles irrelevant med CO og CO2 osv. da der forlanges en emissionsanalyse, pga 20% overskridelsen.

Og NEJ! Det er forkert... Det er absolut IKKE pga. af de 20% effekt forøgelse at de forlanger den dokumentation! Det er fordi du har foretaget i konstruktiv ændring.

Om konstruktiv ændring er en gummiparagraf... Det vil jeg nu HELLER ikke mene...
Konstruktiv ændring er ALT i forbindelse med din motor der ikke er originalt... Hvad du så har lavet og om de vægler at knalde dig på det er så en anden sag som jo i MEGET høj grad afhænger af den enkelte syningsassistent.

Det du så mener der kommer ind i billedet som gør at du mener er en gummiparagraf er fordi at en anden knast, som er original i en anden motor nøjagtig som din IKKE tæller som en konstruktiv ændring (dette er insider info). Men den motor som du får ud af den lille ombygning stemmer NØJE over ens med en i forvejen testet motor... Så derfor - klart skal der ikke noget test til her!

Godt nok er det en konstruktiv ændinge, men altså originalt stadig væk.

v/h christian

Titel:
Mester Medlem

Havneren skrev:
HenrikGM skrev:
Den emissionsanalyse der er tale om, er ikke blot en simpel måling i udstødningen, men en komplet analyse, hvor bilen belastes i situationer der er nærmere fastlagt. Det svarer altså til at det der forlanges, er samme analyse, som en importør får foretaget, for at den pågældende bilmodel kan indreg. i DK.

Derfor kan SBI ikke godkende en bil på baggrund af deres egne målinger. Men hvis deres egne målinger viser det er noget lort, så kan den afgjort ikke overholde emissionskravet, og derfor kan SBI kassere bilen på egne målinger.

Hvis vi snakker om eftermontering af trykladning, så er det aldeles irrelevant med CO og CO2 osv. da der forlanges en emissionsanalyse, pga 20% overskridelsen. Emissionsanalyser omfatter feks også en volumenmåling af de enkelte gasser, så blot CO,CO2,NOx, etc er intet værd i denne sammenhæng.(medmindre bilen er temmeligt gammel)

Noget helt andet er at emissionsanalysen skal kunne OVERHOLDE det samme emissionsniveau som bilen gjorde da den var ny. Det vil betyde at alle gasudledningsniveauer skal være lig, eller bedre end da bilen kom ab fabrik.

Og, seriøst: Hvor mange kan bygge en +100%hk bil der kan dette uden at dumpe indtil flere steder?

Så een ting er at skrabe pengene sammen til at få analysen lavet, noget _HELT_ andet er at overgå, eller matche kravene.

Jeg er bange for at jeg bliver nød til lige at rette en anelse på dig Henrik...

Det er ABSOLUT IKKE pga 20% overskridelsen af emmisionstesten forlanges. ALT konstruktiv ændring af motoren også selv om ingen effekt forøgelse er opnået KAN udløse dette krav. UNDTAGET på biler fra før 1-4-84.

v/h christian

Se i øvrigt her oppe over Henrik... Dette er det eneste jeg hele tiden har sagt! Det er ikke mere kringlet end det...

Titel:
Moderator

Havneren skrev:

Om konstruktiv ændring er en gummiparagraf... Det vil jeg nu HELLER ikke mene...
Konstruktiv ændring er ALT i forbindelse med din motor der ikke er originalt... Hvad du så har lavet og om de vægler at knalde dig på det er så en anden sag som jo i MEGET høj grad afhænger af den enkelte syningsassistent.

Og så står vi i den situation at T.Hansen, Mekonomen,Bak&Uhrenfeldt, Højer osv. ikke kan sælge en eneste stump til motoren, hvis det ikke er originale dele. Tag bare et uoriginalt luftfilter, eller en uoriginal udstødning. Begge dele er faktisk at betragte som en konstruktiv ændring, hvilket gør det til en god ide IKKE at glemme basserne når man skal til syn....

Læser man reglerne som fanden ville læse biblen, OG var bilinspektør, så kunne man nok ret hurtigt øge "kassationsgraden" til en ~98%, så igen er vi i en situation hvor man helt og aldeles er i inspektørens vold.

Og, Havner, kom så da fordælen ikke igen og brok dig over at jeg ikke giver dig ret!!!
8)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Ja... Altså lov og regler er én ting - Praksis en HELT anden!

Hvis man ser på det store perspektiv... Så er vi jo ude i noget helt andet. Tænk engang hvis uoriginale dele ikke længere var lovlige. Det ville koste sindsyg mange arbejdspladser osv osv...

Et andet sjovt eksempel... Se på alle de importerede biler, eller mange af dem... Dem uden danske type godkendelser. Der kan den enkelte ejer faktisk blive pålagt at dokumenterer at bilen ER født med de bremser som der sidder på den eller for den sags skyld at motoren ER original til bilen. MEN hvor realtistisk er det... Disse biler kan komme på Danske plader fordi de har kørt i et EF land i mindst 3 år... Her har vi altså 2 regler der i bund og grund arbejder mod hinanden! Jeg håber da heller ikke at de vil til at håndhæve dette i praksis!!! :shock:

Titel:
Moderator

Nej, hvem hulen håber det?, ja, ok importøren måske.

Men grænsen er faktisk lagt lidt flydende op.

Rager man uvenner med sin bilinspektør, så kan han egentligt kassere bilen pga den uoriginale udstødning, eller det KN filter man købte, eller bare et alm. Høyer papfilter.

"du har foretaget en konstruktiv ændring på køretøjets udstødningsgassystem, og køretøjet kan derfor ikke godkendes"...hvorefter man bliver slæbt ud bag hallen og får sit velfortjente nakkeskud....

;-)

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Ja... og det væste ved det hele er at han rent faktisk ER i sin gode ret til at gøre det. Han har jo loven i ryggen og kan altså rent faktisk kræve dette!!! Men har altid den mulighed at kontakte færdselsstyrelsen, men de kan jo også kun citerer loven! Så lad vær med at bliv uvenner med de flinke mennesker i synshallerne må konklusionen være!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time