Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 23:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

PASRINGE???

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Jeg har kun hørt om noget der heder potensring men det er vist noget helt andet :lol:

Titel:
Mester Medlem

tror faktisk godt det kan være det samme. i hvert fald hvis det er 2"tommer! MVH. søren

Titel:
Moderator

Pasringe er en ring man sætter i rundt om pindbolten.

Man borer hullet i flangen noget større end pindbolten, og istedet for at flangen passer stramt om pindbolten, så passer den nu stramt om pasringen. Dennne pasring passer så stramt om pindbolten.

Laver man stramme pasninger mellem flange/pindbolt så kan det blive en underholdenbde affære at pille manifolden af om 5-10 år.

Med stramme pasninger skal selvf. ikke forståes "hammerpasninger".

Tricket gør det muligt at få flangen lokaliseret 100% samme sted hver gang, og tillader at man kan pille manifolden af flere år efter uden de store vanskeligheder. Det bliver tit brugt på både volvo og saab kan jeg se, især i forbindelse med at man går et nummer op i pindbolte.

Nogle OEM producenter har brugt at smække en ring ind i et reces i topstykket og flangen, og opnå samme egenskab, men det har jeg dog aldrigt set brugt på udstødningssiden, måske pga fastgroning mellem aluminiummet og ringen.

Potensringe er svjh ofte af en noget større diameter....(håber jeg da!) ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Man kan jo bare få fræst flancerne af efter udglødningen...

Hvad så med varme forskellen ved rør/flance?? Hvor tykke ska rør/flance være??

!!! Ny Msn adresse!!!

Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser

Titel:
Moderator

Mellem rør og flange er varmeforskellen ikke så stor, forudsat man lader røret gå igennem flangen, og skærper flangen fra begge sider, og svejser fra bagsiden OG forsiden. Der vil være masser af gods til at overføre varmen, og flangen har en temmelig stor kontaktflade med det "kolde" topstykke. IMO ikke noget problem.

rør er ofte enten 2 eller 3,25 i gods, og flangerne ville jeg selv lave +8mm færdig godsstykkelse.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Hvad er en potensring??? :oops: . (flov over min uvidenhed...)
Pasringe har vi da brugt på Ford-erne i flere år, men jeg har da aldrig set 2" pind-bolte :wink:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
HenrikGM skriver
Citat:
"at varmeudvidelseskoeff. for rustfrit stål er en anelse mindre end for sort jern. "

Det er vist ikke rigtigt!

(Sort jern= St. 37 B)

Varmeudvidelseskoeff.

St. 37 B = 0.012 mm/m C°
Ansi 316 L = 0.016 mm/m C°

Måske strækkes bolte i flange?

Jeg ville selv vælge det rustfrie materiale.

Hilsen D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Glem min kommentar om bolt strækkes. (rustfri flange/stål)

Ved 500 C° strækkes bolt ca. 0.05 mm.
Så det har ingen betydning!.

Hilsen D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 7160 Aale city
En lille bemærkning omkring rustfri.

For 4 år siden lavede jeg det udstødnings system der sider på min bil i dag, i malkemaskine rør, og den har kørt ca. 60000km. uden nogen problemeri det. Og det går helt oppe fra topstykkerne, har kun en flake/manifold på ca. 10 cm., fra hver cylinder. Den rustfri del af manifolde er ikke begynt at rust, men kun en noget mørkere overflade, ca en god meter fra motore er røret fint blankt
Har ikke haft nogen revner eller større skævheder, den har også masser af plads at stække sig på(har aldig afspændt det kun svejst og monteret det og kørt(dvs. feriture til holland, østig og italien med stort set næsten non stop fuld gas)

Ps, køre uden turbo, men har lavet en turbo manifold i samme rør til den næste motor. (skal lige havde lavet nogle olieslanger så kan den næsten prøvekøres

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time