Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 196 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Næste
Forfatter besked
Ultramegasquirt(UMS) kommer i en betaversion senere "i år", og den skulle inkludere tænding og flere features. Den er baseret på SMD teknik og så er vi vist lidt ude over hvad alm. dødelige kan samle ;-)
Jeg vil tro at der er, ligesom med MS, er en _del_ småting der skal fikses både softwaremæssigt og hardwaremæssigt, så den er måske ikke lige et super godt valg hvis man er nybegynder. Men den skal nok komme ud og køre, ingen tvivl om det.

Hvis man gerne vil have tændingen med så er det ikke værre end at MS også kan tumle det, idet man blot skal have et print mere til tændingsanlægget. Kig under "megaspark". Samme print,samme alting, blot en anden software, og så er tændingen også med.

Noget andet er at der er en ret stor udfordring i at trimme en motor op så det duer vhja MS som den er nu, hvis man intet ved om det.Dette gør UMS til en nok så "hardcore" løsning som nybegyndere vist skal overveje en gang eller to inden de kaster sig ud i. Jeg tror den ender med at blive ca. ligeså avanceret som feks de store MOTEC styringer osv. blot _meget_ mere fleksibel, men der går nok yderligere et års tid inden den førdige løsning er klar.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Hej Henrikqm

Jeg er igang med at lave mig et megasquirt system helt fra bunden af. Printet har fået monteret de fleste komponenter, dog mangler processoren, map-sensoren og diverse andre smådele. Jeg regner med at jeg får tid til at færdiggøre det i efteråret. Planen var at det skal køre uden map sensor på et par spjældhuse til at starte med.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor stabil hardwaren er og om det er let at justere med de windows-programmer der kan downloades?

Mvh BBN

Hardwaren er meget stabil, forudsat du har sidste version printlayout. De lidt tidligere versioner har problemer med rpm signalet, men det kan nemt fikses. Hvilken version print har du bygget?

Uden mapsensoren er at handikappe MS temmeligt voldsomt og egner sig kun hvis du har en meget vild knastaksel så du ikke kan få et fornuftigt vacuum i tomgang.Feks en MC.

Mht justeringen så er det _væsentligt_ at du har firmware i processoren og softwaren i PCen der kan "snakke" fornuftigt sammen, ellers bliver der en masse vrøvl.

Justeringen skulle være lige til at gå til, hvis man følger manualen. Jeg har bygget et print der kan efterligne alle sensorer på motoren lige fra TPS til lambdasonde og har leget en del med det på skrivebordet, og man kan snildt ændre på alle parametre. Der er endda O2 korrektion hvis man øsnker det, og med WB sensor kan man fastsætte et blandingsforhold på feks 13,5 og så kører den efter det.

I løbet af ugen får vi startet en GSI med turbo/IC op på ren MS. Så skal vi nok smide et filmklip ud med hele svinereiet på.

Jeg har to clips, bla en rødglødende saab med MS og en amerikansk civic med MS i en fuglerede på gulvet! så vidt jeg husker et sted....

cool

Er selv ved at hive 2 ( V2.2 )sæt hjem fra US. Altid rart at høre der er nogen som har erfaring med disse sæt i DK.

nogle specielle tips og trick man skal huske, før man går i gang??

Den skal køre på en V8'er med evt resterne af en Holly Carb, hvor kun gasspjældene er tilbage. Jeg mangler stadig at finde ud af det med dyser, indsug, Benzin tilførelse etc etc.

FØLG vejledningen 110%, og er der noget der glipper i tests undervejs så gå IKKE videre. Alle tests undervejs SKAL gå 100% glat igennem ellers er det en satan at fejlfinde på, mildt sagt.

Læs manualen igennem et par gange så du er 100% på hvad der står så går det ikke helt galt.

Det er ikke dit første byggesæt vel?
I så fald vil jeg kraftigt anbefale dig at købe nogle billige fra feks brinck og samle dem først og blive fortrolig med det først.

Kolde lodninger er "no-go". Det virker måske idag, men om 6 måneder er der ikke nogen garanti længere så at sige, så sørg for at være omhyggelig med lodningen.

Alle fejl der har været indtil nu skyldes "fejl-40".....

Hej Henrikqm

Tak for svaret.

Det er det nyeste printlayout der ligger på nettet, jeg er igang med at bygge, så det lyder godt at det er meget stabilt. Jeg er elektroniktekniker, så det er ikke første gang jeg har en loddekolbe i hånden. Jeg bygger selv det hele op fra bunden, incl printfremstillingen.
Jeg har også læst det med vacuumet i tomgang, men er lidt i tvivl om hvor mange grader en knastaksel skel være på, før den er "vild". Mit sysytem kommer til at køre på en komplet bearbejdet 1600 motor med en 296 grader`s knast.

Jeg har også fået lagt print ud til stimulatorprintet, men mangler lidt tid til at lege med det i øjeblikket. Der kommer forhåbentligt et langt efterår og vinter.

Jeg vil meget gerne have billeder og videoclip af de projekter der kører nu eller kommer til at køre i nærmeste fremtid.

Mvh BBN

Elektroniktekniker.....så har du jo fuldt tjek på det. EMC er der jo en _DEL_ af i en bil så en metalkasse er et must, selvom flere har fået held af at køre med det, liggende på passagersædet i en fuglerede....

Jeg har et par clips, men har ikke noget sted at lægge dem op, måske een med en site vil være behjælpelig?

Mht knastaksle så er det ikke utænkeligt at du er nød til at hente tryksignalet fra alle indsugningsrør for at få et fornuftigt signal, men det vil du jo finde ud af som det skrider frem.

Hej Henrikqm

Jeg har en ekstruderet alu-kasse med slidser i begge sider der passer i printtykkelse, så det var planen at det skulle derind i når jeg kommer så langt. Når printet kører bliver det også lakeret med en tyk UL-godkendt siliconelak, for at beskytte det mod korrosion. De høje og tunge komponenter får også lige en klat silikone, så de ikke rasler af p.g.a vibrationer.
Har du haft uheldige oplevelser med komponenter der bliver varme, fordi der bliver afsat for meget effekt i dem? Jeg synes de nævner det mange gange på hjemmesiden. Er der mon en grund til det?

Du må gerne maile de videoclip og billeder du har, hvis du har mulighed for det.

Mvh BBN

oki, tak for tippet.

Jeg er nok det man kalder "rusten". Det er et stykke tid siden jeg sidst har loddet, men jeg har da nogle simple elektronik byggesæt bag mig til lysstyring. Smidt chips i nogle PS1'er og div stik og kontakter til computere.

Men dette er helt klart en større mundfuld. Men jeg giver det et forsøg og ser hvad som sker.

Lad endeligt høre når du får printet og delene fra digikey er monteret....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 196 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time