Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 jun 2003, 19:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Det er en 940 classic lavtrykturbo. Det kræver større turbo efter 220 hk feks en fra t5r. over 260 hk kræver større dysser/ekstra dysse og bearbejdede brændkamre i toppen


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2003, 20:27 
Hvad er max hk og NM jeg kan hente ud af en 940 turbo motor?! Slevfølgelig indenfor rimlighedens grænser:-P


Top
  
 
Indlæg: 01 jun 2003, 22:26 
Snak med feks UNITEK i sverige.

De kan fikse det hele inden for volvo maskiner især de "røde" motorer.

Max hk på ovennævnte blok er vist 955hk og 480Nm, set i en methanoldrevet turboladet 544 med gas.

Det er ikke usædvanligt at svenskerne tøffer rundt nede ved købmanden med 300hk på ovennævnte motor uden at det kompromitterer holdbarheden til hverdag.Ej helle økonomien.

Med 260hk vil du nok ønske at begrænse momentet til ~340Nm hvis du skal finde en gearkasse der skal blive gammel. I en Amazon er det også alt rigeligt!

Der er SVJH hentet 390HK på samme blok som sugemotor......Kom ikke og sig at de ikke kan bygge motorer....:-)

mht større turbo, så er valget meget afhængigt af hvilket udgangspunkt der vælges, da 940 er monteret med minimum 4 forskellige turboer afhængig af årgang/model.
På mindst een årgang er feks 135 og 165hk motoren fuldstændigt identiske pånær wastegatens aktuator. Det vil i praksis sige at der kan hentes de første 30hk for blot 550sek.

Snak med gutterne på turbo performance club.


Top
  
 
Indlæg: 02 jun 2003, 07:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Supra 5 trins turbo gearkasse med adapter er svaret på moment problemet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2003, 19:14 
Yep. I USA smækker man rask væk supra 6trins på disse halvhårdt pumpede Volvo240ere, med original gearstang på. Rygtet vil vide at de fleste lige lurer en ekstra gang når bilen bliver taget ud af 5. og lagt i 6. gear.

Problemet er at prisen på disse gearkasser er ganske anseelig!


Top
  
 
Indlæg: 02 jun 2003, 21:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg har set 5 trins r154 for 2500 der ikke grund til 6 gear


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2003, 21:45 
Det kommer lidt an på hvilket bagtøj man vælger.

De 2500kroners gearkasser......har den kørt 350kkm+ eller hvad?


Top
  
 
Indlæg: 04 jun 2003, 22:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Det har været fra 2 skadede turbo biler. En meget stærk og billig gearkasse Vejer faktisk 10 kg mere end en t5 fra en cosworth hvis man kan lave en adapterplade selv ellers koster det. 6 trins skal importeres så det er uinteressant og med 0.75 5 gear og nogenlunde det samme 6 gear i en 6 speed betyder det ikke så meget. Det er kun lavere 1 gear og lidt mindre spring mellem de første gear der er forskellen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2003, 17:22 
Det lyder til at der er mugligheder nok. jeg kommer lige fra DHB hvor jeg så en gamel Kadett C stc med 6 cyl, kompressor og ca 600hk (Den er fra tyskland). Det har givet mig lidt blod på tanden. Der er altså noget over gamle biler som er ekstrem hurtige.
Henrikgm du skriver at UNITEK kan fikse det hele, er de bedre end KG-trimning i Sverige til turbo motore?! KG-trimning arbejder jo mest med sugemotore. :


Top
  
 
Indlæg: 08 jun 2003, 20:05 
Han sælger ihvertfald tuningsdele til amerikanske volvoer som een af de eneste i sverige så mon ikke at han ved hvad han roder med.
Derudover har han været fast skribent på "turbobricks" i snart mange år, så jo, han ved hvad han snakker om. Du kan feks bestille en knastaksel ligesom du vil have den hos ham, eks en knastaksel til en 240 med T5R mål.
Ja, jeg tror på at han er bedre end KG. Han har før bygget 300hk på en 4cyl rød blok der stadigt holder emmisonskrav,der går længere på literen end std, trækker til 8000rpm og har bedre bund end den oprindelige motor og bedre levetid.
Ved at feks Westspeed har bygget et par volvomotorer for godt over 50kkr i omkostninger og for de samme penge får du ~40% højere ydelse hos UNITEK imo.

Skrønen om at racerknaster æder bunden i motoren har han også flere gange manet til jorden idet han formår at give en langt højere topeffekt og bedre bund samtidigt.

Mener et stageII topstykke alt incl kan gøres for godt 5kkr og så rækker det til ~300hk inden topstykket begynder at give restriktioner.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team