Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 03 mar 2003, 23:32 
Det der er det relevante er at vand har en meget høj varmekapacitet, så for at få vand til at fordampe skal det tilføres rimelig store mængder energi. spaltningen af vandet til to brintmolekyler og et ilt molekyle er for så vidt irrelevant - køleeffekten er det interessante. Jeg har tænkt mig at montere en dysse - evt fra et NOS anlæg for at justere vandmængden. det er jo klart at man kværker motoren hvis man skyder 1.5 liter ind under et race. Men man må jo eksperimentere sig frem. jeg skal sørge for at snakke med lasse om mine resultater så det eventuelt kan komme på siden, evt. med lidt kemisk og fysisk teori...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 03 mar 2003, 23:35 
denaturering betyder blot at molekylets struktur er blevet ødelagt.. forklaringen er rimelig kompliceret, og involverer en del med formler og tør teori... så det burde ikke have nogen betydning andet end det som en anden nævnte med hensyn til gummi...


Top
  
 
Indlæg: 04 mar 2003, 21:57 
Hmm, jeg syntes bare at du skrev noget om 2000 grader (Henrik), men ok lad det ligge. Du har dog ret i, at vandet, når det fordamper, må optage plads, og derfor forringe fyldningsgraden - det har jeg faktisk ikke tænkt på før...)

Mvh CF:-)


Top
  
 
Indlæg: 04 mar 2003, 22:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mange har hørt om spaltningen af vand til ilt og brint, og det er rigtigt nok at den foregår. Forbrændingstemperaturen er også oppe omkring spaltningstemperaturen i nogle ultra korte øjeblikke, men andelen er så lille at det er en narresut, og ulemperne æder den mikroskopiske fordel adskillige gange. Det skulle ikke læses som en anbefaling...:-)

KUNNE man nå en 15% spaltning og få fordampningen til at foregå fuldstændigt under kompressionen ville der være en god sekundær effekt i vandet, med at opnå dette er en rimelig heftig udfordring. Blandet andet kræver det nogle ekstreme temperaturer, som er totalt uhørte i længere tid, så ideen er dødfødt medmindre man ikke kan finde det mindste plads til en IC.

Jeg har endnu ikke set en seriøs tuning hvor man rent faktisk har kunnet bruge vandet til noget. Kun Traktortræk kan bruge det, men hvem roder med ladelufttemperaturer på 350grader celsius/12bar og udstødningsgastemperaturer så højt som 1100 grader i gadebiler?

Hvis vandet fordamper inden forbrændingkammeret optager det plads, ellers ikke. Men hvordam vil man forhindre en stor del af vandet i at fordampe før indsugningsventilen lukker....ikke nemt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 mar 2003, 21:41 
Nej nej jeg ved godt, at det ikke skulle læses som en anbefaling, men jeg havde nu stadig ikke tænkt på det før...:o)

Nu har jeg ikke de store erfaringer med vandindsprøjtning, men jeg ville da forestille mig, at det meste af vandet fordampede inden gnisten...


Top
  
 
Indlæg: 05 mar 2003, 23:30 
At bruge vand kan hurtigt gå over i videnskab. men at det har en kraftigt kølende effekt er et faktum. jeg mener at fordampningsenergien for vand er ca. 4200 j/mol. Men vandet skal kun bruges i det omfang der er brug for det. jeg skal have en microswitch(fra et NOS anlæg) på gasspjældet så der kun åbnes for vandet ved fuld gas. evt. monterer jeg en pressostat som åbner ved 0,4 bar.
Mængden er et andet emne, som skal overvejes grundigt. jeg har som sagt en pumpe som kan levere hæderlige mængder, og jeg skal eksperimentere med dysningen her inden så længe. Jeg skal have en temperaturmåler i min indsugning, og så har jeg tænkt mig at regne mig frem til dysningen med mine rustne fysik/matematik evner, med nærmere perspektiv i indsugningstemperatur kontra vandets køleevne.
Forstøvningen burde ikke være noget problem da jeg sprøjter ind FØR turboen som pisker vandet grundigt til skum.


Top
  
 
Indlæg: 06 mar 2003, 16:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nå du nu piver over at din turbolader ikke bliver så gammel så husk at du hælder vand ind på et hjul der løber ~100.000rpm.....:-)
Saab havde ikke så van(d)vittigt gode erfaringer med systemet, men det gav et øget reservedelssalg.

Mht effekten så vil jeg bestemt gerne se hvordan effektkurven skaber sig når vandet kommer. Jeg mener seriøst at dit "styresystem" er alt alt for groft, men det kan jo være du kan slippe af sted med at justere det til eet tryk,eet omdrejningstal,een temperatur og een spjældvinkel. Alle andre situationer lever du så nødvendigvist med at der enten er for lidt vand eller for meget. Imo ikke så optimalt.

Fordampningsvarmen for vand ved 100 grader er 2260Kj/kg.

Hvordan vil du forhindre at 90% af vandet kondenserer i din IC, og fylder den op til luftstrømmen river dråber med ind i indsugningen?
Forestil dig at du ligger og kører ræs ud af lige vej og har ~1,5liter vand stående i fyldende form i din IC. Hvad tror du der sker når du tager et heftigt sving til modsatte side som IC afgangen er i? Bare så du har overvejet at din motor pludseligt kan blive til en vandmotor hvis du ikke har taget højde for dette.

Nu hælder du vandet ind med henblik på at køle indsugningsluften.Dvs du forventer at vandet går på dampform. 1ml vand bliver til ~1680ml damp ved atmosfæretryk. Damp indeholder som bekendt ikke noget frit ilt af betydning, så husk at du vil få mindre plads til luft i cylinderen, når vandet kommer ind på dampform.

Jeg er ikke ude på at sable din ide, Jeg har selv haft en lign ide, og begyndte så på at regne lidt på hvad der egentligt skulle til af forudsætninger for at få systemet til at fungere så det kunne konkurrere med en billig IC, og så droppede jeg ideen.

Lad os høre hvad status er når du får prøvet det.Spændende projekt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 mar 2003, 18:28 
Hmm det begynder desværre at lyde mere og mere fornuftigt det Henrik siger, hvis vandindsprøjtningen skal virke, må der være nogle parametre vi ikke har taget højde for i vores "teori-brandert". :-):-):-)


Top
  
 
Indlæg: 06 mar 2003, 19:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
:-)
Det er altid godt at tænke tingene igennem mere end een gang når man forsøger at genopfinde et hjul andre har kasseret. :-))

Men projektet er meget lærerigt, så jeg vil ikke kalde det spildt, blot skal i nok ikke forvente 50% højere ydelse bare sådan lige uden videre. Og pas på ikke at få et havari der ligner en krydsning mellem en sprunget tandrem og løbsk ladetryk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 mar 2003, 09:22 
Tja - jeg ved bare at lasse kunne hæve sit ladetryk 0,2 bar uden problemer med sit system. jeg satser på at få 0,1 bar mere. men dysningen vil blive nøje overvejet. Desuden vil vandet ikke ophobe sig på den måde du omtaler i IC'en når der trykkes med 0,7 bar. vandet er jo på vandform, så det kan ikke rigtig kondensere. men lad os se hvad der sker. dysningen bliver i hvert NØJE overvejet. jeg har lige noget fysik jeg skal friske op kan jeg mærke.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team