Det er ilt x brændstof x effektivitet der giver dig motorydelse.
Du kan ikke fede den op, for hvis du ikke har ilt nok kan du ikke brænde det af.
Det giver dig to muligheder.
Luft som i flow igennem motoren(det hele, altså fra indsug til udstødning) og effektiviteten.
Alt hvad der genererer trykfald er et problem hvis det ikke bliver genvundet.
Turboladeren er IKKE en prop hvis den er valgt rigtigt. Det er en genbrugsmaskine der laver den udstødningsgas du ellers ville smide ud til pipfuglene om til komprimeret luft som motoren så kan spise og af den vej brænde mere brændstof af. heraf en højere ydelse.
Tankegangen her er ikke "ladetryk" der skal tænkes i.
Du skal tænke på luftens densitet. Hvor meget ilt er der i det volumen du kan stoppe i motoren. Luft der er trykket sammen fra starten indeholder flere iltmolekyler pr slagvolumen. Luft der er kold indeholder flere iltmolekyler.
Brændstoffer der er iltbærende får kunstigt iltindholdet op.
Glem lige alt om ladetryk et øjeblik så er det nemmere at forstå.
Du skal have moset så meget ilt ind som muligt. Meget længere er den faktisk ikke.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!