Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 apr 2025, 15:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

tror nu sagtens den kan lave tryk med benzin men den holder nok ikke 1000 timer. som henrik skriver at han montere lejer og tætnings ring for lejer tror jeg nok den holder. den skal jo kun lave 3 bar. Synes ofte man ser meget slidte pumper. hvor de stadig kan levere deres litter men måske kun op til 50 bar. så når vi max snakker 6 bar tror jeg ikke det vil blive et problem

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
m power skrev:
En lille alu hyd-pumpe er jo designet til at pumpe HV22 eller HV32.
Mon ikke tolerancerne er for store i sådan en pumpe til at de kan lave tryk med benzin

Jo, måske.

Omvendt, så er en 100grader varm 22´er olie ikke ret tyk. Måske det kan gå alligevel, men rent smøringsmæssigt, der skal der gøres eet eller andet.
Methanol smører nok ikke overvældende godt.

Kunne være et sjovt eksperiment.

Hyd-olie i en lille lift pumpe eller lign skulle nu ikke gerne nærme sig 100grader.
Olien må ikke blive mere end max 50-60 grader før det begynder at nedbrydes.
Det er faktisk tydeligt at mærke forskeld hvis olien er for tynd i sådan en pumpe, det nedsætter hurtigt ydelsen
Men ja det kunne da være et sjovt eksperiment.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Kunne være et sjovt eksperiment.

En begrundelse for at nærmest alle køber en dyr gennemtestet pumpe, når vi kommer op i de her størrelser, er vel at de normalt sidder på motorer hvor en brændstofpumpe der svigter på det forkerte tidspunkt, kan bliver en MEGET dyr og kedelig oplevelse.

Det er sikkert også meget få der synes at lige netop benzinpumpen er et interessant sted at bruge en masse tid til forsøg med noget "hjemmebyg". I hvert fald når man for en overskuelig pris kan købe en 100% skudsikker pumpe bygget til opgaven og så i stedet bruge ens "skruetid" på ting der giver mere holdbarhed eller power. Men har man tiden og energien er det altid sjovt/spændende/interessant selv at forsøge at "opfinde" tingene. Har selv flere "hjemme opfindelser" på bilen da markedet ikke tilbød løsninger som var helt efter mine ønsker. :)

Titel:
Medlem

Jeg har teste tandhjulspumper med 46 hydraulikolie hvor det er langt over 100 grader. Her er viskositeten under 8 cSt, pumper fint 42l/min ved 210bar.
Dieselolie har en viskositet på ca.3,3 cSt(38 grader) og benzin ca. 0,6 cSt til sammenligning har vand 1 cSt, så der er en del forskel endnu :shock:
De tandhjulspumper jeg roder med til daglig har ingen problemer med at pumpe dieselolie.

Titel:
Moderator

Kuno skrev:
Jeg har teste tandhjulspumper med 46 hydraulikolie hvor det er langt over 100 grader. Her er viskositeten under 8 cSt, pumper fint 42l/min ved 210bar.
Dieselolie har en viskositet på ca.3,3 cSt(38 grader) og benzin ca. 0,6 cSt til sammenligning har vand 1 cSt, så der er en del forskel endnu :shock:
De tandhjulspumper jeg roder med til daglig har ingen problemer med at pumpe dieselolie.

Hej.

Har du tjekket hvordan den volumetriske virkningsgrad går ned sammen med viskositeten? Kunne være sjovt at fremskrive den til 0,6Cst for at se ca. hvor det ender henne.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Må lige se i notaterne når jeg kommer på pinden i morgen.

Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Hej.

Leder efter en bensin/methanol pumpe der kan give 32.000ccm/minut v. omkring 5,5bar. De 32.000ccm/minut er dyseflowet

~14.000Hk ? (jeg antager lige det er en dieselkværn :))

Titel:
Mester Medlem

ikke diesel. pt benzin, på sigt metanol.
MVH søren

Moderator

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:
Hej.

Leder efter en bensin/methanol pumpe der kan give 32.000ccm/minut v. omkring 5,5bar. De 32.000ccm/minut er dyseflowet

Nu er virkningsgraden på fartøjet nok ikke lige verdens bedste, men det kunne da iøvrigt være skægt at få MS til at regne en BSFC, og logge den realtime. Der er jo ingen tvivl om at vi er langt nede på virningsgraden, og små forbedringer der, bliver også til hk i den anden ende.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senior Medlem

HenrikGM skrev:
TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:
Hej.

Nu er virkningsgraden på fartøjet nok ikke lige verdens bedste, men det kunne da iøvrigt være skægt at få MS til at regne en BSFC, og logge den realtime. Der er jo ingen tvivl om at vi er langt nede på virningsgraden, og små forbedringer der, bliver også til hk i den anden ende.

Så er vi under 10.000Hk ?

Hvilke pumper bruger man til f.eks. katamaranfærger med stort forbrug?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time