Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 19:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 16:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er et kildent emne, nogen mener reglerne e,r at blot der har været uk. (eller de.) plader på, så er der frit lejde ind på dk plader.
andre mener at køretøjet skal være lovligt at få på uk (eller de.)plader, for at få dk pladerne lovligt. det sidste virker mest logisk på mig.
de fleste er enige om, at det samme ikke gør sig gældende ved svenske plader!
MVH søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 16:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
lqs skrev:
det er et kildent emne, nogen mener reglerne e,r at blot der har været uk. (eller de.) plader på, så er der frit lejde ind på dk plader.
andre mener at køretøjet skal være lovligt at få på uk (eller de.)plader, for at få dk pladerne lovligt. det sidste virker mest logisk på mig.
de fleste er enige om, at det samme ikke gør sig gældende ved svenske plader!
MVH søren


Hvad er et kildent emne? Det undslipper mig lige lidt her :).
Det med e-godkendelsen, fravær af samme, eller bur osv.?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 17:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
lovlige biler med lovlige bur/ semilovlige biler med semilovlige bur!
hvad trådens emne er?
det kan vel både være overskriten.
spørgsmålet.
eller det tråden ender med at handle om.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 17:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
lqs skrev:
lovlige biler med lovlige bur/ semilovlige biler med semilovlige bur!
hvad trådens emne er?
det kan vel både være overskriten.
spørgsmålet.
eller det tråden ender med at handle om.
MVH søren


Ja tråden har lige præcis taget lidt en drejning fra overskriften, så når du ikke quoter noget, eller forklarer lidt nærmere, så forstår jeg det altså ikke lige.

Beklager - men jeg er stadig ikke helt med på hvad der er det kildne emne. Typegodkendelser, bure, e-godkendelse eller hva'?
Ja sorry - det er sgu' ikke af ond vilje - men jeg fatter det altså stadig ikke :).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 18:18 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Nu er jeg lige lidt dum igen :)

Hvis synsregler står på Dasu´s hjemmeside er det så ikke synsregler for rallysyn vi er inde og kigge på her ? I så fald er de regler helt anderledes end alm synsregler, og en rally synet bil må du ikke køre i til dagligt på offentlig vej. Eneste grund til en rallybil skal have plader på er fordi bilen skal kunne køre ved egen kraft imellem de forskellige prøver på offentlig vej.

H seler skal være E mærkede hvis de skal benyttes. Grunden til at H seler ikke erstatter de originale er fordi bagsædepassagerer skal kunne være der. Det kan de ikke hvis der er monteret H seler. Derfor skal en bil med bagsæde også stadig have 3 punkts selen, og H selen skal kunne kobles fra bagi.

Har selv fået synet en bil hvor bagsæde var fjernet og der var monteret H seler fra Jamex (E mærket og TüV godkendt) og her var de originale 3 punkts seler også fjernet.

Men det er mundhuggeri det her. Jeg ville bare ikke turde at gøre det uden at være 110% sikker på at jeg ikke ville blive bedt om at fjerne buret fra bilen til syn igen.

Man kunne også skrive en mail til trafikstyrelsen. De er som udgangspunkt mega hjælpsomme. Har lige haft en længere mail dialog med en ingeniør derinde omkring tuning af min Derby.

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 18:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg tror jeg nøjes med at sige heeelt kort: prøv at kigge på mine indlæg igen... og prøv evt. rent faktisk at kigge på hvad der står i erklæringen... den ER fra Trafikstyrelsen (som jeg skrev fra allerførste indlæg ;-)), og den omhandler specifikt bur i gadebiler (baggrunden er klasserne for standardbiler i klubrally)....

Reglerne for rallysyn er helt andre. Og det er i øvrigt ikke kun DASU der kræver bur her. De regler en rallybil synes under er todelte. De er dels specificeret af DASU, men de er bestemt også bestemt af Trafikstyrelsen. En af de regler som Trafikstyrelsen har er faktisk meget præcist (tidligere var det så ret upræcist, men det har åbenbart altid været hensigten, de har bare været dårlige til at forklare det i følge den email jeg har fra dem om emnet) at for overhovedet at kunne få bilen godkendt under regler om konkurrencebiler, så skal den være udstyret med et sikkerhedsbur. Ydermere er der et antal af de dispensationer der gives, som gives kun på betingelse af at der samtidig er monteret et bur i bilen (at det så ikke giver meget mening da "entrebilletten" til konkurrencesyn i første omgang er ovehovedet at have et bur, er en anden snak... Deraf snakken om at det ikke er formuleret skide præcist).
Alt dette er i øvrigt i kapitel 18 (svjh) i Detailforeskrifter for motorkøretøjer (det er det afsnit der handler om biler til konkurrencebrug).

Så Trafikstyrelsen ved masser om bur, både rallybiler og gadebiler ;-)

Hvad angår selerne, så tror jeg faktisk lige at jeg stiller mig på hovedet i Detailforeskrifterne, for jeg tror ikke at du har helt ret, men jeg vil helst gerne lige slå efter :-)

Hvad angår selerne

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 19:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 okt 2010, 17:54
Indlæg: 165
jeg må lige høre synsmanden hvad han siger til det, men har har selv bur i sin amerikaner, så han stiller sig nok ikke på bagbenene.
min bil er ikke type godkendt til det danske marked, da den andrig er ment til at forlade Japan, jeg var dog heldig at få bilen ind og godkendt. men den japanske GT-s 245 hk model er ikke typegodkendt i dk. inden jeg købte bilen var den indreg. i england, og det med at en bil der er kommet til eu og har kørt på vejene, skal lukkes ind i danmark, passer ikke kan jeg så fortælle hehe :) men det hjælper, men de fleste synsmænd og folk på motorkontoret vil se dataerklæring inden de godkender.

så når min mr2'er ikke er type godkendt, og ingen bagsæder har, skulle det ikke give problemer med bur og H-seler?

bilen er en 3sgte 1994 mr2 med fast tag og er at modellen GT-S og er den hurtigste model af mr2'erne der er lavet. der er som sagt ikke meget sikkerhed i bilen, og den forurener mere end den type godkendte model gør. der var lidt info om bilen :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 19:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 okt 2010, 17:54
Indlæg: 165
ps. det gør intet at emnet er ude på i sidespor, der kommer nogle gode informationer frem :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 19:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Nåh... mente nok jeg havde ret ;).
Jeg ved ikke hvad du har fået godkendt, og efter hvilke regler, men nap side 155 i Detailforeskrifter for motorkøretøjer, og her vil du se at det der kan godkendes til Personbil M1 (almindelig bil), er trepunktsseler på forsæderne, og i bestemte tilfælde hoftesele.
Bagtil kan man have trepunktssele eller hoftesele (ikke helt samme forbehold mod hofteselen). Dertil kommer noget snak om at der skal være "retractor" på (som jeg forstår det må de være at den skal kunne rulle tilbage - faste H-seler dutter derfor ikke).

Der er som sådan ingen formuleringer om at bagsædepassagererne skal kunne være der, men det er vel et fortolksningsspørgsmål. Måske står der noget i Vejledning om syn af køretøjer om det - men ellers tror jeg at det er noget synsmanden har drømt op.

Det er lidt i samme kategori som at man typisk ikke har problemer med at få godkendt H-seler hvis bare 3-punktsselen sidder der.
Der er dog nogle regler om at føreren skal kunne betjene diverse ting i bilen uden at være hindret af selen. Lidt afhængigt af bilens indretning kan en H-sele vel blive et problem her. Men det er nok ekstremtilfældende.

I øvrigt kan man ved samme festlige lejlighed konsultere bilag 5 i dokumentet, for en liste over dele som skal være E-godkendte, såfremt bilen er godkendt efter en EF-typegodkendelse. Listen er meget præcist specificeret, men kort fortalt så er det bremsebelægninger, diverse lygter, horn, tyverialarmer og startspærrer, samt seler, dæk og et par andre småting. Diverse bærende- og styretøjsdele som bærearme og -kugler er f.eks. ikke på listen. Så den der med at ALT skal være e-godkendt (selv hvis vi kun snakker for EF-godkendte biler), den holder ikke helt.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 19:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
MKuhre skrev:
min bil er ikke type godkendt til det danske marked, da den andrig er ment til at forlade Japan, jeg var dog heldig at få bilen ind og godkendt. men den japanske GT-s 245 hk model er ikke typegodkendt i dk. inden jeg købte bilen var den indreg. i england, og det med at en bil der er kommet til eu og har kørt på vejene, skal lukkes ind i danmark, passer ikke kan jeg så fortælle hehe :) men det hjælper, men de fleste synsmænd og folk på motorkontoret vil se dataerklæring inden de godkender.


Det er jo et eller andet med at biler eller udstyr der er godkendt efter et andet EF-direktiv i et andet EU-land, ikke kan nægtes godkendelse i DK fordi det overtræde DK-regler.
Så hvis den ikke er godkendt i England efter et EF-direktiv, men derimod efter et nationalt (specifikt for landet) direktiv (f.eks. deres kitcar-direktiver og Sverige's "Fordonbygge" (eller hvad det hedder) regler, ja så er det bare ærgeligt-ærgeligt at den har været indregget i andet EU-land.
Så mon ikke det er fordi den har kørt i England under nogle af deres riiimeligt lempelige hjemmekrøller-regler?

Citat:
så når min mr2'er ikke er type godkendt, og ingen bagsæder har, skulle det ikke give problemer med bur og H-seler?


Ang. bagsæderne, så se mit indlæg - jeg kan ikke se nogen steder at det skulle være et problem, så det kan afhænge af synsmandens humør. Men i og med at der ikke ER et bagsæde, så er det jo svært at trække det argument op af hatten i første omgang.
Men du SKAL have 3-punktsselerne i uanset hvad.

Citat:
bilen er en 3sgte 1994 mr2 med fast tag og er at modellen GT-S og er den hurtigste model af mr2'erne der er lavet. der er som sagt ikke meget sikkerhed i bilen, og den forurener mere end den type godkendte model gør. der var lidt info om bilen :)


At den forurener mere end den typegodkendte er jo sådan set lige meget - bare den ikke forurener mere end foreskrevet af de regler en bil af den årgang, motorstørrelse osv. nu skal overholde ;).

Ellers spændende skøjte tænker jeg - var det ikke den du var ved at bygge vildere endnu? Lyder som en seriøs mundfuld med centermotor.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team