Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 15:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

sart=realist?
hvor kommer den omtalte literpris fra?
hvem kan købe til den pris?
hvem kan fremstille til den pris?
MVH søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Den kommer fra den ene af de hjemmesider jeg linker til i mit første indlæg, dog omregnet til metriske måleenheder.
Den anden side siger dog $1,2 pr. gallon for 90% ethanol. Det svarer til ca. 6,6/3,8 = 1,75 kr. literen + 0,15*11,5 = 3,5 kr/literen.
Da benzin egner sig bedst sammen med helt ren alkohol, så korrigerer jeg for de manglende 10% = 3,9 kr/literen, og så bør man vel påregne, at en bil, hvor kompressionen ikke hæves, kører ca. 20% kortere på literen, = 4,9 kr/literen, når det skal sammenlignes med konventionel benzin.
Så hvis man ser på de direkte omkostninger i forbindelse med produktionen, så ser det jo ikke helt skidt ud.
Jeg kender dog ikke forudsætningerne for de $1,2 pr. gallon, så jeg kan ikke sige, om de holder i min kontekst.
Ovenstående regnestykke tager selvfølgelig slet ikke højde for en evt. afgift af brændstoffet, og hvis man også medregner den tabte arbejdsløn, så er det ikke en overskudsforretning. Men det var også mere for eksperimentets skyld :)

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Nu kan det nok ikke helt sammenlignes, også dog.
Min fætter og hans kammerater, byggede et større raps presser anlæg og lavede enlig mange liter olie, og det var der som sådan ikke noget ulovligt i. Men efter et forsøg de havede lavet hvor pressen havde deltaget, havede de fået en motor til at køre på 80% raps olie havede de skatte far på kost og logie fra dd.
Det hele endte med at det ikke var besværet værd, samt at min fætter nu har et større anlæg stående, der bare står og fylder.

Hvad ville sådan et ethanol anlæg rende op i ?

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Jylland
Hvis man vil snyde fx. skatte-far (ligegyldigt om det er brændstof, jyske dollars andre "lyssky sager"), så skal man sgu da ikke fortælle det til nogen - og da slet ikke til avisen :stop: :stop: :stop: :roll:

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
-Pedersen- skrev:
Nu kan det nok ikke helt sammenlignes, også dog.
Min fætter og hans kammerater, byggede et større raps presser anlæg og lavede enlig mange liter olie, og det var der som sådan ikke noget ulovligt i. Men efter et forsøg de havede lavet hvor pressen havde deltaget, havede de fået en motor til at køre på 80% raps olie havede de skatte far på kost og logie fra dd.
Det hele endte med at det ikke var besværet værd, samt at min fætter nu har et større anlæg stående, der bare står og fylder.

Hvad ville sådan et ethanol anlæg rende op i ?

Det Charles 803 distillationsapperat skulle kunne laves for $600, men hvad det koster at skaffe stumperne i Danmark har jeg ikke undersøgt. Dertil kommer vel diverse stumper, såsom palletanke til opbevaring etc.

Jeg har gået og tænkt over, hvordan man billigst fik fat i inputtet til processen. Hvis man aftager min. 5 ton melasse fra Danisco, koster det 1340 kr./t + moms og levering, lad os bare sige 10.000,-. alt inkl. Melasse består af ca. 60% sukker, og er meget brugt på spritfabrikker til produktion af alkohol. Som jeg har forstået det, så går der ca. 1,25 kg sukker til 1 liter ren alkohol, så 1 liter ren alkohol ville i den ideelle verden, under disse forudsætninger, koste 2,5 kr. literen i input + udgifter til gær og opvarmning af processen. Jeg har så læst, at man kan bruge gips til at trække det sidste vand ud af alkoholen:
http://www.scienceinafrica.co.za/2006/april/reflux.htm
Men andre kilder siger, at en forbrændingsmotor faktisk kører bedre, med lidt vand i spritten, dog ikke hvis motoren skal skifte mellem benzin og alkohol, og helst ikke mindre end 192 proof, eller hvad der svarer til 86% alkohol.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Pressen kom uanmeldt, og mistolkede min fætter og hans kammeraters intentioner.

Men på bundlinjen syntes jeg at dit projekt lyder spændene :)

Titel:
Mester Medlem

http://www.fyens.dk/article/1782532:Bil ... bioaetanol

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Jylland
Lidt, måske brugbart, info om / test af brændstoffer til otto-moterer
http://ozgarage.blip.tv/file/4077256/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time