Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2009, 20:13 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Det jeg anfægter her har som sådan ikke noget med dit problem om manglende ladetryk, men alene faren ved at køre uden slange.
Det er værd at nævne.
Problemstillingen er (kan være) følgende:

1) Din OEM styring er mappet til 1.2 bar og du oplyser at der ingen fuel/ignition cut er ved ladetryk derover (jeg har min tvivl).
2) Du monterer eftermarkeds turbo (GT2871R)
3) Du piller slangen af actuatoren til din GT-lader. Dvs. WG-klappen er låst fast og holdt af det fjedertryk der er gældende i din std. actuator. Den åbner nu først HVIS du har et modtryk der overgår fjedertrykket.
4) Du kører en tur og giver gas og kører reelt nu russiskrollette med din motor.

Du har ingen anelse af hvor dit ladetryk ender. Det kan ende på +2 bar eller 0.8 bar. Du aner det ikke. Din ecu er mappet til 1.2 bar, indtil da er du safe. Men derover er du uden for map og hvis der ikke i motorstyringen er lagt en sikkerhed ind så blæser du ladetryk ind i din motor uden tilhørende blanding. Det giver detonation og dræber din motor over tid. Den tid kan være fra sekunder til timer afhængig af mange ting. Uanset hvad så er detonation faren ved al trykladning.

Med mindre du har en overtryksventil monteret på trykrørene/manifold (usandsynligt) eller en sikkerhed mappet i styringen (mere sandsynligt), så må man sige det er meget bemærkelsesværdigt du lige netop landede på max 1.2 bar og din ecu er mappet til max 1.2 bar. Jeg er næsten sikker på du har haft en form for sikkerhed (højst sandsynlig fuel cut aktiveret) ellers havde du hørt det. Motoren ville virklig klage og brokke sig. Hvis dette ikke er tilfældet, er dit max ladetryk på 1.2 bar et udtryk for at du oparbejder et modtryk der overgår trykket i fjederen og åbner WG. Det fortæller også at du aldrig med din envejs-actuator vil kunne komme over 1.2 bar med dit nuværende setup. Derfor jeg spurgte til din manifold.

Kort sagt: Hvis man ikke har en elektronisk eller mekanisk "sikkerhed", så vil jeg ikke pillen slangen af. Skyder man den af uden slange, så er der stor risiko for at kommer udover map og dermed få detonation. En anden ting er at det max ladetryk man her ser vil, alt andet lige, være lig dit startende og her oparbejdende modtryk. Det er vel at mærke kun ved intern WG med envejs actuator, eller extern wg med anvendelse af kun vakuum/tryk udtag over membranen.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2009, 21:00 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2005, 10:01
Indlæg: 21
Hey

Jamen om det har noget med mit problem at gøre, kan jeg godt overleve. Jeg har da lige lært en del, som jeg ikke vidste før.

Så mon ikke jeg skulle få en som bare har lidt mere erfaring med fejlsøgning en jeg selv til at hjælpe mig med mit problem. Det er trods alt begrænset hvor meget jeg kan læse mig til for så at oversætte det til en egentlig handling. Men du/i skal da ihvertfald ha tak for den hjælp jeg allerede har modtaget.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2009, 21:38 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Du kan sagtens selv fejlsøge på det her. Og nu har du jo "max-testet" for ladetryk så actuatoren som udgangspunkt bør virke.

Det er bare at gå i gang og så sparer du penge og bygger selvtillid til det der kræver langt mere :)

Tjek:
Trykrør samlinger
Utæt vakuumslange til actuator
Defekt bleed ventil
Utæt indsugningsmanifold ved pakninger, samlinger mv.
Defekt actuator (kan tjekkes med fod-cykelpumpe eller trykluft)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 sep 2009, 07:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Indlæg: 211
Geografisk sted: Nordjylland
mht til den omtalta sikkerhed jakob, så er der jo bankesensore på sådan et dyr, de hjælper vel lidt

_________________
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team