lqs skrev:
nu er det det (lige netop)med den mere rolige og stabile tomgang jeg stiller mig tvivlende over for. hvis vi begynder at tale holdbarhed er det noget helt andet. så er der pludselig en grund til at tingene er afbalanceret. nogen skrivet om at foretage hele afbalanceringen ved at bore (fjerne vægt) kun på svinghjulet.... hvordan bliver krumtap mm så i balance? statisk og dynamisk?
plejlstængerne blev vejet i begge ender hver for sig?
hvordan gør man det? kan vi andre evt se opstillingen til dette?
MVH søren
Hvis det er nedenstående her du referer til, kan jeg godt at det er skrevet, så det kan misforståes.
Men tomgangen og den jævne motorgang tilskriver jeg ikke KUN afbalanceringen/afvejningen, men MANGE ting, der hænger godt sammen, bla. ens flow, kompression osv.(hvis man har leget med topstykke)
Spirillen skrev:
Men når du har en perfekt afvejet/afbalanceret motor, går den som en symaskine.
Havde engang en gl. Mazda 323, hvor du kunne stille en 10'er på højkant på topdækslet, i tomgang, og give gas, uden den væltede.
Jeg ved ikke(aner det ikke) om det betyder så meget at plejlerne er vejet af endevis, hvis man kan sige det sådan, men de skal helt sikkert veje det samme allesammen(ligesom stemplerne) men det er du vel heller ikke uenig i?
Om det kan give lidt effekt er jo en anden sag, da den jo rent faktisk også bruger energi på vibrationerne, jeg tvivler nu lidt på, at det er alverden.