Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 26 feb 2007, 19:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Sikke mange forvirrende inputs nu!
Men hvis man så droppede vacuum-delen af tændingen, og så nøjes med centrifugalregulering (Hvis den da har det, og det ikke er fuldelektronisk), og man så samtidig stilte tændingen en tand senere?

En god benzintryksregulator, en fcd, intercooler, og 0,4 bar maks. Så er det ikke helt umuligt at hive ihvertfald 150 hk ud af sådan et bæst... Ca?

Det er forresten 124hk's fra corolla twincam.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 feb 2007, 19:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Citat:
What is an FCD?
The FCD (acronym for Fuel Cut Defencer) is any device that prevents the stock ECU from cutting fuel to the rear rotor when the boost exceeds a preset boost level. This maximum safe boost level and behavior is coded into the firm ware in the engine management unit and can not be changed without reprogramming the ECU. The maximum allowed boost pressure is about 8.6 psi. The way an FCD defeats the fuel cut is by lying to the ECU about what the boost pressure is. The FCD is placed between the boost sensor and the ECU where it modifies the boost pressure signal by some amount so that as the boost pressure rises above the preset "safe limit", the ECU continues to see a signal that is below the limit.

There are a couple of immediate consequences to this fooling around. As the boost rises, the ECU must increase the amount of fuel being delivered to the engine in order to maintain safe and efficient operation. As the FCD starts lying to the ECU, the ECU will begin to under-compensate for the rise in pressure leading to a gradual leaning of the air-fuel mixture. The amount of error increases as the boost rises. For relatively small errors, the only penalty is efficiency. As the error gets larger, however, detonation becomes likely, exacerbated by the high boost pressures and accompanying high intake charge temperatures. Detonation under these conditions will quickly kill an engine. So, before we go any further, be forewarned that using an FCD and increasing boost pressure without also compensating for the ECU error with fuel enrichment (and preferably more efficient intercooling) can cause serious damage to your engine!


udsnittet er taget fra : http://www.teamfc3s.org/info/articles/fcd/diy_fcd.htm som johan o r linkede til foroven og som understøtter min skeptis til at du kan sætte en FCD på en standard 4age med map sensor og så tro at den kan køre med tryk. dette ville kun kunne lade sig gøre hvis det fra start af var en styreboks der kom fra en motor der var trykladet fra fabrikken, så hvis den skal bruges på en 4age motor kræver det at man bruger styringen fra en 4agze'er og da Runesm ønsker at køre med et tryk der ikke overstiger hvad den orginale 4agze styring har af "safe preset level " ville en FCD på en 4agze styring være nyttesløst

Jeg er villig til at medgive at en orginal NA 4age styring med map sensor (til atmosfærisk tryk) kan klare at se lidt tryk MEN vi taler om nogle få milibar (1/1000 del bar) for at kunne kompensere for ændringer i lufttrykket.

Og at sætte en FCD på en orginal NA styring ville, af hvad jeg kan se, være nytteløst da styreboksen ikke har nogen failsafe man kan snyde til ikke at lukker for benzinen i tilfælde af at den får et "lufttryk" (ladetryk) der pludseligt skulle overstige de få millibar overtryk den har mulighed for at levere brændstof til, ydermere har mapsensoren et range den kan "se" i og det skulle undre mig meget hvis en orginal mapsensor fra en NA 4age kunne se meget mere end max 0,2 bar's overtryk da det højeste rapporteret lufttryk (hvilket jo ikke er oppe i bjergene men ved havniveau) er :

Citat:
The highest recorded atmospheric pressure, 108.6 kPa (1086 mbar or 32.06 inches of mercury), occurred at Tosontsengel, Mongolia, 19 December 2001
nu er dettet taget fra en wikipedia så troværdigheden er der efter her er linket : http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_pressure
1086mbar er 1,086 bar hvilket jo er under 1,1 bar

Med hensyn til benzinpumpen så kan en AE86'er pumpe godt levere til lige over 200 Hk så den burde være i orden til 160 Hk hvilket jeg også ville mene at de orginale LowreZ peak-hold Dyser kan levere til (hvis det er en early spec 3 ribbed 124 hk mapsensor bluetop 4age med tvis)

jeg ville stadigt sætte mine penge (ca 2K) på at prøve megasquirt, det er billigere end MF2, og til den effekt/tryk (ca 0,3 bar som i opgiver foroven) han ønsker behøver han hverken større dyser en benzintryks regulator eller andet (udover en turbo (eller kompressor) og en intercoolerselfølig :wink: , jeg tror ovnikøbet han kan undvære en bov (blow off valve) da trykket er så småt men for en sikkerheds skyld så ville jeg montere en af de billige bosch plastik versioner, de har en skod lyd men med et tryk på kun 0,3 bar er der alligevæld ikke meget luft til at puste i fløjten)

så regnestykket ville være ca. 2K for MS ca 500 for en IC og ca 50kr for en bosch bov + lidt rørføring og en turbo ?kr (est. 500kr) ialt. ca 3500 kr eksl. arbejdsløn hvilket ville give de ønskedet 160hk (men IKKE mere :stop: )
dette giver dog også en effektforøgelse på 36 hk eller 29% for ca 3500 kr (+ arbejdsløn) eller ca 100kr/hk hvilket må siges at være pænt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 feb 2007, 20:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En FCD er en spændings begrænser, i bund og grund.
Ecu'en sender en 5 volts spænding ud til en variabel modstand (map sensoren)
Lad os bare antage at på den pågældene motor og sensor ligger.
Spændingen imellem 0,5v og 4,5 volt.
Ved maks vacum og maks atmosfæretryk.
Hvis ecu'en feks måler 0,3 eller 4,8 volt, så er den programmeret til at sætte en fejl, og enten gå i nødprogram (na) eller cutte benzinen (trykladning).
Da der er noget galt med sensoren, eller makstrykket.
Så en fdc er lige så viktig hvis man øger trykket både na eller på en turbo.
At vi derefter render ind i problemer med tænding eller benzin kan vel ikke undre nogen.
Da ecuen tror at den kører med x bar, men i vikeligheden kører den med x bar+0,3 bar.
Benzinen er relativ enkel sæt en progessiv regulator på, problemet er bare skal det være en 1-3, 1-2 eller noget helt andet
Men hvis man vælger denne løsning så sæt den efter den originale regulator, for at være sikker på at du har et linært tryk op til 1 bar.
Næste problem er tændingen, det kræver så en boks der kan se tryk, og forsinke pulsen fra original ecuen til tændings forstærkeren.

En piggybag der kan snyde mapsensoren, dyse tider, og tændingsforstilling ser meget attraktiv ud, rent prismæssigt.
Hvis man ikke kan eller har lyst til at bruge tid på en Programmerbar styring.
Men først og fremmest send en mail til manden der sælger denne tingest.
Og stil de spørgsmål der er dukket op her i tråden.
Og bliv meget klogere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 feb 2007, 20:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 207
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
klyfax skrev:
Damborg og johan svar dog på det manden spørg om.

0.3-0.4 bar, mere snakker vi altså ikke. Ny benzinpumpe? Hvorfor det? Den levere sku da nok til 200 hk mindst.

Rene, turbomotor.dk ved altså hvad han snakker om. Manden har lavet flere tunings projekter på toyotaer end i nogen sinde kommer til i 3 liv.
Finn er tit med, og har set hvad Rene gør, og er faktisk bare venlig over for Rene ved at oplyse dette, da han nok at lave til hele dette år.

Runem, gør bare som Finn siger. Det virker, jeg ved det for har selv testet topfarten i et af hans projekter lavet på samme måde. Og selv Rene siger at det kan de altså ikke holde til. Hvilken også ses tit...


ØH....??
Det var jo også lige det vi gjorde..??
Min del var så lige at udpege at man IKKE kan nøjes med en FCD og en Større benzintryksregulator er ikke lige er den fedeste måde..

Men anyway.. ender han med at vælge denne løsning bliver det dyrt i sidste ende når der skal nye stempler i og måske anden blok..!! :?

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24723


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 feb 2007, 21:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Morten VJ skrev:
En FCD er en spændings begrænser, i bund og grund.
Ecu'en sender en 5 volts spænding ud til en variabel modstand (map sensoren)
Lad os bare antage at på den pågældene motor og sensor ligger.
Spændingen imellem 0,5v og 4,5 volt.
Ved maks vacum og maks atmosfæretryk.
Hvis ecu'en feks måler 0,3 eller 4,8 volt, så er den programmeret til at sætte en fejl, og enten gå i nødprogram (na) eller cutte benzinen (trykladning).
Da der er noget galt med sensoren, eller makstrykket.
Så en fdc er lige så viktig hvis man øger trykket både na eller på en turbo.
At vi derefter render ind i problemer med tænding eller benzin kan vel ikke undre nogen.
Da ecuen tror at den kører med x bar, men i vikeligheden kører den med x bar+0,3 bar.
Benzinen er relativ enkel sæt en progessiv regulator på, problemet er bare skal det være en 1-3, 1-2 eller noget helt andet
Men hvis man vælger denne løsning så sæt den efter den originale regulator, for at være sikker på at du har et linært tryk op til 1 bar.
Næste problem er tændingen, det kræver så en boks der kan se tryk, og forsinke pulsen fra original ecuen til tændings forstærkeren.

En piggybag der kan snyde mapsensoren, dyse tider, og tændingsforstilling ser meget attraktiv ud, rent prismæssigt.
Hvis man ikke kan eller har lyst til at bruge tid på en Programmerbar styring.
Men først og fremmest send en mail til manden der sælger denne tingest.
Og stil de spørgsmål der er dukket op her i tråden.
Og bliv meget klogere.

MVH

Morten


ok lad os antage at denne 20 år+ styreboks er "intelligent" nok til at kunne køre fejlkoder på mapsensoren (den har rigtig nok nogle blink koder for div. fejl men om map-sensor-out-of-range er deriblandt aner jeg ikke, det er dog sansyneligt og 4age styreboksen var en ret advanceret styreboks den gang den kom frem)

dvs . at du nu benytter en FCD (Fuel Cut Defender), som er beregnet til at undgå at boksen lukker for benzinen når man "kommer til" at lade for meget (hvilket er en feature en NA 4age boks ikke har) til at snyde en NA boks til ikke at komme med en fejlkode for at mapsensoren er out of range. Ok smart nok, men har en 20år+ styreboks fra en 4age Limphome mode eller anden feature den går i når den finder denne "fejl", og er det et fejlmode vi er interesseret i at undgå eller gemmer den bare en fejlkode som man kan læse ud via en blinkende diode ? isåtilfældet ville jeg ikke bryde min hjerne med at forsøge at snyde boksen bare for at undgå en blinkende diode (som kun blinker når man har luset et stik i motorrummet)

og som du selv er inde på med den progressive benzintryks regulator så er det en løsning der, når den er uden hjælp fra en justerbar boks til at finindstille benzinmængden, kan få en karburator til at ligne noget über-hightech benzinregulator geil, man kan tilnøds sige at en prograsiv benzinstryksregulator kan benyttes sammen med en orginal styring der køre closed loop lambda regulering og helst en der er selvlærerende, men selv sådanne et system, hvis der findes et der er så medgøreligt, vil såvidt jeg ved ikke køre closedloop i toppen, (ved fuld pedal)

@ Runesm
Citat:
Men hvis man så droppede vacuum-delen af tændingen, og så nøjes med centrifugalregulering (Hvis den da har det, og det ikke er fuldelektronisk), og man så samtidig stilte tændingen en tand senere?

Der er ingen centrifugalregulering den har fuldt elektronisk tænding, der sidder hallgiver i strømfordeleren der sørger for at fortælle styreboksen hvor motoren er henne & vacuum signalet sørger mapsensoren for. (gælder for de "almindelige" 4ag-motore)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2007, 01:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Svar nu på det manden spørger om, han spurgte ikke om det var den bedste måde, eller hvad i nu finder på.
Han spurgte om det kunne lade sig gøre..
Damborg som skrevet i tidligere indlæg kørte den twin cam med 345 hk på denne måde, og kørte mange løb, twin engine gjorde det også..
Så hold nu med alle jeres skræmme billeder, faktisk kørte egon's AE86 på den måde det første år han deltog, da den var grå...
Og jo, giver jeg ret i det ikke er den bedste løsning...
Damborg er der nogen i denne tråd der har påstået den kan køre kun med FCD???, fcd forhindre jo kun i fuelcut, og giver ikke mere benzin, går jeg ud fra folk er klar over dem der monter FCD.
En ting mere, det med de store dyser, der er jo nogen der har fundet ud af hvordan man styre dem på den orginale box...
4agze med FCD, ja du glemmer og fortælle om det var en konverteret box, hvis ja, så må i havde klumret i det, da der kører MANGE rundt med samme opsæt, eller havde i puttet stor skive på, og glemt benzin regulator???
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2007, 08:30 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 207
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Der skal ikke mere til.
Men du skal ikke lade mere end 0,3-0,4 bar, da 4age N/A er ret højkomprimeret...
MVH Finn


Det var hvad dit første udkast lød..
Lad os sige at tråden sluttede her.. Hvad havde manden så stået med..??
Du går så ud fra at folk er kloge nok til at vide at det ikke er det man kan nøjes med.. men det ved folk ikke..!!
Det er nu ikke alle folk der sidder hver dag og læser PP..

Den løsning Min Kammi kom med var da den HAVDE brækket sig..
Han havde købt en motor fra en kendt ophugger..(ingen navne)
Og fået at vide at han ikke ville give garanti på motoren med mindre han Kontaktede en anden person (uden at nævne navne)
Og resultatet blev en FCD..
Her endte han så med en bil der knap kunne stå i tomgang.. osede sort i bunden.. og mager på toppen..!
Han kom således først og spurgte om hvad der kunne være galt da den var død.!
Mere kan jeg ikke sige..
Finn Husk.. Når man bygger en motor med tryk
Der er fandens til forskel om man skal lave 0-100 tider på en lige strækning..
Eller man skal hugge den af med 170-190kmt på motorvejen..!!
En FCD og prograssiv vil sagtens kunne klare det i lidt lyskryds ræs i byen hvor man trækker 1-2-3gear.. da man kommer så hurtigt gennem de forskellige gear at der bare ligger en stor benzinsky i manifoldet og giver lækker fed blanding..
Men dette billede ser fandens anderledes ud når man skal ud på motorvejen og lege med sine venner.. 4-5-evt.6 ger er bilen noget længere om at komme i gennem.. og her opstår problemet..!
Og så er det lige meget om det er Smedetstempler. underskyllede stempler.. Platintændrør.. man har ofret extra penge på og sparet på styringen..!!

Sjovt nok.. høre man om alle biler der kører med 200-400hk og alt virer fint.!..
Men der er langt mellem mislykkede historier..!!

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24723


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2007, 16:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Damborg skrev:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Der skal ikke mere til.
Men du skal ikke lade mere end 0,3-0,4 bar, da 4age N/A er ret højkomprimeret...
MVH Finn


Det var hvad dit første udkast lød..
Lad os sige at tråden sluttede her.. Hvad havde manden så stået med..??
Du går så ud fra at folk er kloge nok til at vide at det ikke er det man kan nøjes med.. men det ved folk ikke..!!
Det er nu ikke alle folk der sidder hver dag og læser PP..

Den løsning Min Kammi kom med var da den HAVDE brækket sig..
Han havde købt en motor fra en kendt ophugger..(ingen navne)
Og fået at vide at han ikke ville give garanti på motoren med mindre han Kontaktede en anden person (uden at nævne navne)
Og resultatet blev en FCD..
Her endte han så med en bil der knap kunne stå i tomgang.. osede sort i bunden.. og mager på toppen..!
Han kom således først og spurgte om hvad der kunne være galt da den var død.!
Mere kan jeg ikke sige..
Finn Husk.. Når man bygger en motor med tryk
Der er fandens til forskel om man skal lave 0-100 tider på en lige strækning..
Eller man skal hugge den af med 170-190kmt på motorvejen..!!
En FCD og prograssiv vil sagtens kunne klare det i lidt lyskryds ræs i byen hvor man trækker 1-2-3gear.. da man kommer så hurtigt gennem de forskellige gear at der bare ligger en stor benzinsky i manifoldet og giver lækker fed blanding..
Men dette billede ser fandens anderledes ud når man skal ud på motorvejen og lege med sine venner.. 4-5-evt.6 ger er bilen noget længere om at komme i gennem.. og her opstår problemet..!
Og så er det lige meget om det er Smedetstempler. underskyllede stempler.. Platintændrør.. man har ofret extra penge på og sparet på styringen..!!

Sjovt nok.. høre man om alle biler der kører med 200-400hk og alt virer fint.!..
Men der er langt mellem mislykkede historier..!!


Nu skriver han jo selv at de skal være billigt projekt, så tror ikke han vil teste topfart, men har have et billigt turbo projekt, fordi hvis han vil test hvor stærkt den kan løbe i 5 gear, er det ikke en ret god løsning.
Som sagt tidligere er vi slet ikke uenig om det ikke er bedste løsning..

Off topic: Nu skal der jo også mere end en FCD til at styre en agze, med en 4age/4afe ECU.Hvis han ikke har gjort andet, kan jeg godt forstå den brækkede sig.Der kan dog være flere andre ting der gør den ikke holdte til det..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2007, 19:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Altså gi' mig lige lidt credit, jeg er da godt med at på at det slet ikke er en optimal løsning, men da det skal være et billigt prøveprojekt på en ekstramotor, og den skal bruges til dørtræk og ikke topfartsrace, så vil jeg nok mene at det er en brugbar løsning. Jeg har trodsalt selv konverteret min egen motor til turbo.

Citat:
så regnestykket ville være ca. 2K for MS ca 500 for en IC og ca 50kr for en bosch bov + lidt rørføring og en turbo ?kr (est. 500kr) ialt. ca 3500 kr eksl. arbejdsløn


2k for MS er til at forstå, men 1500 kr for turbo, ic, rør og en bosch-bov?

Det her begyndte at køre af sporet, da nogen klart misforstod det med lavbudget.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2007, 20:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Runesm skrev:

2k for MS er til at forstå, men 1500 kr for turbo, ic, rør og en bosch-bov?

Det her begyndte at køre af sporet, da nogen klart misforstod det med lavbudget.


syntes du 1500kr for en Ic lidt rør og en turbo er dyrt ? :?

den turbolader jeg lige har monteret på mit projekt er en 10k+ lader eksl. wastegateaktuator, så det kommer vel an på hvad du sammenligner med, men hvis du syntes at 1500kr er dyrt bør du nok holde dig til et luftfilter fra T hanxxx.

jeg ville ikke skrive at du kan finde en turbo til 300, en ic til 300 og en bov til 50 kr + lidt slange til bov + lidt spændbånd e.t.c, for så var jeg da sikker på at du ville brokke dig når du ikke lige kunne finde dem til den pris jeg havde oplyst.

De priser jeg have oplyst var et forsøg på at oplyse nogle priser som jeg selv syntes var realistiske og som du muligvis kunne finde til en 100-200 kr billigere (eller billigere)

Men jeg skal da holde op med at komme med "gode" råd nu

jeg har dog et sidste spørgsmål:
Hvad er dit budget ??


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 61 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team