Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 11:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
teori og praksis er sjældent helt ens... det ved enhver.

Praksis : jeg har i år bænket 297 hk/403 nm med 437 ml dysser, og det tal er jeg meget sikker på er påvirket til den negative side af et alt for dårligt og restriktivt udstødningsmanifold.

Teori : ifølge de regnemaskiner burde jeg ikke lave den effekt, men har ikke haft nogen problemer overhovedet.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
ja FY lasse iflg den hj side så smelter du dine stempler hver dag da du skal have 584.72ml dysser.. :hrmpf:

Titel: ...
Junior Medlem

Geografisk sted: Midt på sjælland
Bare lige for at være nysgerrig, hvad sker der hvis man kører med for store dyser??

Daniel

Titel:
Moderator

Ting der er sjove:

Hvordan har de målt effekten? Hvad er der korrigeret med?
Hvor kommer bensinen til at lave effekten fra?
Hvad er motorens effektivitet? (BSFC)

Ting der er faktum:
Bensin vejer 730g/liter
Bensin udvikler 43500Kj/kg under forbrænding.
Mange biler kører med store dyser på lille effekt!
Mange tunede biler kører på meget små dyser, med horrible effekter, så det er nærliggende at undres over hvor den effekt kommer fra... :reading:

Volvo V70R, 465ml, 250hk.
Samme dyser, men i en anden motor; 465ml/ ca200hk v. samme DC....

465ml, 80%DC= 372ml/minut
372ml = 271gram/minut, eller 4,5gram/sekund, eller 0,004526kg/sekund, eller 196,9Kj/sekund, eller 196881Joule/sekund, eller 708771Kj/time.

Det er den energi 1 dyse hælder ind i en V70R på en time.

Motoren yder 250hk på 5cylindre, eller 250hk på 5 dyser, dvs 50hk/dyse. For at gøre det til at regne med uden faktorer, så omregner vi 50hk....det er 36,8KW.

HVIS virkningsgraden var 1(eller 100% om man vil) så svarer den indsprøjtede mængde til intet mindre end 197KW pr time pr dyse.

I en ideel verden understøtter denne ene dyse altså 197KW, eller næsten 270hk!!

Tilbage i den virkelige verden, hvor tingene ikke er helt ideelle:
V70R leverer altså 36,8kw ud af tilførte 197(stadigt pr cylinder naturligvis). Det er en virkningsgrad på 18,6%. De resterende 81,3% ryger ud til pipfuglene som udstødningsvarme, via kølevand, udstråling og lidt via uforbrændte bestanddele i bensinen(som katten fiser af til sidst)

På en moderne motor ændres virkningsgraden ikke ret meget, dog er 1,8Teren nok en af de absolut bedste hvad dette angår, og DERFOR slipper den afsted med relativt små dyser.

Virkningsgraden kan vel sniges op omkring de 22-23% uden at blandingen bliver farligt mager. Mere hvis farligt er ok.

Det betyder i praksis en hel del for dysestørrelsen:
Hvis vi går ud fra 20% virkningsgrad, så betyder det at der skal næsten 9,44ml/minut til for at lave 1Kw, eller 6,94ml/minut for at lave 1hk.

V. V70Rs 18,6% skal der 7,44ml/minut til pr ønsket hk.

Bemærk at dysen kun er brugt ca. 80%. Der er således 20% urealiseret mereffekt gemt i dyserne i eksemplet.

Havneren og undertegnede regnede det specifikt ud for hans bil en nat på Messenger, og så vidt jeg husker kom vi frem til næsten 20% rent på hans bil.

Yugos uno er så på en effektivitet omkring 23,5%(eller 5,9ml/hk), temmeligt højt hvis hans brændstoftryk faktisk modsvarer dysernes opgivelse? Lasse, hvad er trykket?

Kender man intet til motoren, så er bedste fremgangsmåde at se på hvad andre gør, og ellers gå ud fra at mange biler på nettet har noget for små dyser til den opgivne effekt :?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel: Re: ...
Mester Medlem

møffe skrev:
Havneren skrev:
møffe skrev:
Aarosin skrev:
Nu har jeg kigget lidt på den regnemaskine igen :?

Forced induction går jeg ud fra er trykladning??
Så BSFC er sat til 0,6

Engine HP er sat til 250

4 stk dyser

injector duty cycle sat til 0,8

Det gir 492,19

DVS 500ml dyser er ikke helt i skoven??

Daniel

jeg skulle da mene at 500cc dysser er RIGELIGT store til 250hk. var ved at tjekke min egen. den har std 191cc dysser og de kan klare ca 140hk.. men ifg den regne maskine så skulle jeg have 196cc dysser for at klare 120hk?? det ville jeg dog mene var et problem. derfor ændrede jeg bsfc til 0,4 i stedet og det gjorde så at jeg ikke har problemer med mine std dysser? jeg har også prøvet en std 1,8 T motor fra vw. den har (ret mig hvis jeg tager fejl) 150hk og 230cc dysser. regnemaskinen mener så at med bsfc sat til 0,6 at jeg skal bruge 295cc dysser. altså så smelter alle std 1,8 T motore stempler? eller er det fordi at den bruger hp på hjulene? kan bare ikke se hvordan man kan regne sådan noget ud så det kan bruges til dysseberegninger?

Hvad er den reele BSFC på din motor?

Hvad er den reelt BSFC på sådan en 2,0 16V motor?

V/h Chr

ved jeg ikke. men det gør du jo nok så?

hvad er bsfc?

men kan du så forklare hvorfor mine dysser er for små i forhold til den regnemaskine? min motor bliver jo helt nervøs? den smelter måske et stempel inden de 400000km

Nope... Det gør jeg jo lige netop ikke. Og det er det der er kærnen i det med valg af dyse størrelse - Hvis du kendte bsfc faktoren ville du været RIGTIG godt på vej til at finde præcis den størrelse dyser du har brug for.

BSFC faktoren har jeg og andre forklaret i nogle ikke ret gamle tråde - Det nemmeste var næsten hvis du lige søgte på det. Kort sagt handler det om, hvor godt din motor bruger benzinene og blandingsforhold osv.

Måske fordi du bruger regnemaskinen forkert - Måske fordi de ER for små - Måske fordi din motor kører efter lidt usikre værdier - Måske fordi der er forhold omkring dit benzintryk eller dystestørrelse der ikke kendes i detaljer - Måske fordi målte værdier ikke er korrekte - Måske laver din motor ikke den effekt som du tror - Måske er din motor af en mere heldig konstruktion ------------
Du kan godt se at jeg på ingen måde ville kunne udrede for dig, hvorfor dine dyser er for små i forhold til, hvad regnemaskinen siger...

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel: Re: ..
Mester Medlem

Aarosin skrev:
Jeg ved min kammerat der kørte i Avensis med trykladet blacktop der lavede knap 300hk kørte med 600 ml dyser... - men den tager også en del flere omdr.

Daniel

Omdrejningerne har kun en meget lille betydning i forhold til dysestørrelsen - Og den lille betydning er noget man normalt ser bort fra. Det kan du også sagtens gøre.

Hvis det er en motor lige som din kan det være du kan brugs hans erfaringer til noget.

V/h Chr

Titel:
Mester Medlem

Yugo Turbo skrev:
teori og praksis er sjældent helt ens... det ved enhver.

Praksis : jeg har i år bænket 297 hk/403 nm med 437 ml dysser, og det tal er jeg meget sikker på er påvirket til den negative side af et alt for dårligt og restriktivt udstødningsmanifold.

Teori : ifølge de regnemaskiner burde jeg ikke lave den effekt, men har ikke haft nogen problemer overhovedet.

Så vidt jeg husker har du hævet benintrykket... Så de 437ml er jo nok i underkanten eller husker jeg forkert?

V/h Chr

Junior Medlem

Det er det bestemt ikke...

Hans var en Toyota 1600 20v, 4 cyl række (Blacktop) (170hk fra fabrik)

Min er en Opel 1600 16v, 4 cyl række (x16xel) (100hk fra fabrik)

Jeg studsede bare lige over det, specielt da han sagde det var std dyserne... - men det kan jo være han husker forkert??

Daniel

Junior Medlem

Bortset fra det...

Vil 440ml dyser være helt skævt til min så??

Hvad sker der hvis de bliver for store??

Daniel

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
mit tryk sniger sig vist lidt over 3,5 bar dog. så jeg burde ha rigeligt med benzin. dog har jeg alligevel købt 580 ml til næste sæson...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Næste

Alle tider er UTC + 1 time