Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 05:06

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Tror også man kan øndre røgen's farve(altså mere eller mindre sort)ved samme afr forhold,ved at ændre tænding.Det er ikke noget jeg ved,men en teori.
Er der nogen der kan be eller afkræfte det(altså har prøvet )
MVH Finn

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Tror også man kan øndre røgen's farve(altså mere eller mindre sort)ved samme afr forhold,ved at ændre tænding.Det er ikke noget jeg ved,men en teori.
Er der nogen der kan be eller afkræfte det(altså har prøvet )
MVH Finn

Jeg har prøvet det, men uden at kunne få den ønskede effekt frem. Jeg tror der skal temmeligt ekstreme forhold til før vinklen ændrer meget på røgtonen. Især hvis det er en trykladet motor. Eller en ekstrem vinkel.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

OK havde bare en forstilling om at hvis man gjorde tænding lidt mere konservativ,at den ikke ville tænde ordenligt igennem,og deraf lidt mere sort røg.
MVH Finn

Titel:
Moderator

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
OK havde bare en forstilling om at hvis man gjorde tænding lidt mere konservativ,at den ikke ville tænde ordenligt igennem,og deraf lidt mere sort røg.
MVH Finn

Nja, den holder ikke helt hellerikke i teorien.

Lad os antage at du tænder en blanding på feks AFR12,5 som typsikt er maxeffekt AFR. Lad os side du tænder den 22grader før top, og motoren brænder godt her, og har sin max effekt her. Al H2 vil være brændt allerede under flammefrontens udbredelse, så der er kun kulstoffet tilbage. Vi mangler overgangen fra CO til CO2, og den foregår altid til sidst. Da du gerne skulle være færdig med din forbrænding ret lang tid før udstødningsventilen åbnes, så er det nærmere forbrændingskammeret der bestemmer hvor langt du er.

Lad os så rykke tændingen til blot 8grader før top(stadigt v. WOT). Nu er forbrændingen meget sen, dvs stemplet får ikke sit største skub hvor krumptappen har den bedste vinkel på plejltangen, og effekten er langt nede. Forbræningen vil selvf. være noget hø, men jeg vil påstå at langt størsteparten stadigt når at brænde af inde i motoren, eller evt. i turboen. Luften er jo stadigt til AFR12,5, og da der er masser af varme til at holde gang i processen, så forrykker du bare forbrændingen, i ekstreme tilfælde, ud i turboen.

Røgen bliver ikke væsentligt sortere.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Ok, så meget for den teori,hehe.
MVH Finn

Titel:
Medlem

Geografisk sted: østjylland
Ja men det var da en fin lille debat eller hvad man kan kalde det der kom gang i her.

Jeg kan så personligt konkludere at uanset hvad der er af meninger om afr 11,3 så er det en meget fed blanding, vidste godt at den var fed men ikke helt hvor fed, og her vil jeg så sige at til en motor som min med 0,65 bar i tryk, der er den alt for fed. Har i hvert tilfælde ikke tænkt mig at stille den helt så fed når jeg selv skal til at lege med det. for mit vedkommende bliver den nok noget med at den kommer til at hedde så vidt muligt 14,7 afr ved undertryk (under 100 kpa) når jeg går over i overtryk kunne den godt komme til at hedde 12,5 afr op til 0,2 og herfra begynde at fede lidt op, ned i nærheden af 12,0- 12,2 stykker.

Det er nu meget fedt at få tingene belyst fra forskellige sider.

kan huske at jeg engang læste (kan ikke huske om det var herinde eller hvor) at en for fed blanding ville kunne have den efekt at den ville vaske sylindervægene ren for smøring og det er jo heller ikke sagen vel. kan ikke sige med sikkerhed at det sker men det lyder da ikke usansynligt.

jo federe blandingen er jo lavere vil forbrændings temperaturen jo også være og det er jo nok derfor at det har stillet den så fed dengang den blev chippet har jeg en eller anden ide om.

Titel:
Mester Medlem

Ja alt for fed blanding er der fare for at skylle vægge,men olieforbrug og det der er være til følge,men så skal der kørers MEGET fed, over længere tid.
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Øget slid på cylindere grundet for fed blanding er vel egentlig det mindste problem.
Det største er at olien bliver forurenet af benzinen.
Med følgende motorskader, da olien ikke har samme egenskaber som den havde da den var frisk.
Så skift olie oftere hvis den har et håbløst AFR forhold.
Dine lejer vil blive glade.

Sort røg :shock:
er det dårligt justerede diesel motore, eller en tuningschip til samme motor vi taler om :?:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

sort røg på DIESEL er lig med max power. så er vi helt nede på 16-18 til 1 i AFR! mange motorsportsgrene forbyder sort røg fra diesel, derfor ser man blot ikke så tit.... mener af og til at have set det i traktortræk.... af og til! MVH. søren

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Desværre nej iqs.... sort røg og diesel er ikke optimalt, før man er meget langt oppe i effekt.
det er sådan at enhver kan give mere diesel men hvis der er styr på det får man hældt tilsvarende mere luft ind... jo en diesel motor bliver ved med at smide heste retur for den diesel den får ret langt op i røgfarve, nu ved jeg godt der nok er forskel på hvad benzin folk og diesel folk regner for sort.
jeg har en del at gøre med en lille 4,6 liters std.traktor som er født med 76hk og maks 2500rpm ifølge bogen, den har fået den store tur og er sat op til 4bar og 2700rpm. da den lå med 2,5og 1/3mindre diesel røg den godt og gav 240hk på tappen, det er sidst den er bænket men jeg vil godt påstå at den ligger tættere på 350 end 300.
Det begrunder jeg på måden den accellerer med slæden.. -tiltrods for at den går 1gear højere end med 240hk....altså et gear op og hurtigere op i rpm. jeg vil ikke hænges op på gearingen men jeg husker forskellen til at være fra 22-23km til 30-31km.

Ja når du ser de helt specialbyggede ryger de sort.. men det er ligeså meget for køling som effekt..-og så er det umugligt at smide luft nok ind. Så sålænge det ikke koster effekt skal der bare mere ind... om ikke andet så for at give flere gasser til turboen.

hvis du forvilder dig ud til et stævne for std traktorer -ja det er det vi kalder dem der ikke er øget til mere end 500%....
ja så vil du kunne se at det ikke altid er den der ryger mest der kan mest, men selvfølgelig hvis nu ham der har den bedste turbo,den bedste top,den bedste knast og bedste ic samtidig ryger mest...-ja så kan han nok få arbejde af den....

Det er bedst det passer sammen men der er bare lidt større tollerancer i afr end der er ved benzin..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time