Finn Tolstrup Pedersen skrev:
OK havde bare en forstilling om at hvis man gjorde tænding lidt mere konservativ,at den ikke ville tænde ordenligt igennem,og deraf lidt mere sort røg.
MVH Finn
Nja, den holder ikke helt hellerikke i teorien.
Lad os antage at du tænder en blanding på feks AFR12,5 som typsikt er maxeffekt AFR. Lad os side du tænder den 22grader før top, og motoren brænder godt her, og har sin max effekt her. Al H2 vil være brændt allerede under flammefrontens udbredelse, så der er kun kulstoffet tilbage. Vi mangler overgangen fra CO til CO2, og den foregår altid til sidst. Da du gerne skulle være færdig med din forbrænding ret lang tid før udstødningsventilen åbnes, så er det nærmere forbrændingskammeret der bestemmer hvor langt du er.
Lad os så rykke tændingen til blot 8grader før top(stadigt v. WOT). Nu er forbrændingen meget sen, dvs stemplet får ikke sit største skub hvor krumptappen har den bedste vinkel på plejltangen, og effekten er langt nede. Forbræningen vil selvf. være noget hø, men jeg vil påstå at langt størsteparten stadigt når at brænde af inde i motoren, eller evt. i turboen. Luften er jo stadigt til AFR12,5, og da der er masser af varme til at holde gang i processen, så forrykker du bare forbrændingen, i ekstreme tilfælde, ud i turboen.
Røgen bliver ikke væsentligt sortere.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!