Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Anonymous skrev:
Har tænkt over om der kan være overegangen fra det org system ca 2" til det 2.5" der kunne lave noget balade/ vivler, det er sådan et http://80.63.17.25/DAT/pic/s/46926.JPG jeg købte.

Kan det virkelig gøre noget så langt ude på systemet det sidder lige efter hvor katten plejer at sidde ?

Nej det er ikke overgangen, men kombination af dele der ikke passer sammen.
1. du har monteret en stor udstødning på en standart motor.
Og den mister trækkraft.
Det er ikke underligt.
2. du forsøger at udbedre skaden med en tuningschip til en standartmotor, og undres over at det ikke hjælper.
Mig undre det ikke.
Enten køber man et komplet kit, eller samler div dele fra forskellige fabrikanter, og tuner motorstyringen således at man opnår det optimale af den givne opsætning.
Og det kræver et rullefeldt og en specialchip til netop din opsætning.

Udstødnings debatten om hvorvidt den ene er bedre end den anden.
Er i mine øjne totalt nonsens, da begge biler helt klart ikke var optimerede til den givne kombination.
Selvom der er papire på det, og man ved 100%.
Danny vær glad for at din kombination af dele virkede, men din konklusion om at 1-2 er bedre end Simmonds holder ikke vand ikke en meter.
Hertil kræves en test på samme bil, med en optimering af mororstyringen til hvert sit udstødnings system.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Morten VJ skrev:
Danny vær glad for at din kombination af dele virkede, men din konklusion om at 1-2 er bedre end Simmonds holder ikke vand ikke en meter.
Hertil kræves en test på samme bil, med en optimering af mororstyringen til hvert sit udstødnings system.

... og det ville stadig kun være på lige den model (med god vilje). Hvem siger at billedet var det samme på et andet mærke og model.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Det kunne jo tænkes, at der var andre faktorer der spiller ind på differencen mellem de 2 "ens" bilers effekt....

Fx ville jeg omgående kontrollere tandremmen/kæden... jeg kender til flere tilfælde, hvor end ikke et autoriseret værksted kan finde ud af at gøre det rigtigt... har endda selv prøvet.

Kender bl.a. til et eksempel, hvor man hentede 15hk ved korrekt indstilling af tandrem på en Mondeo... standard vogn og med standard ydelse efter korrektion af tandrem.

Titel:
Morten VJ
1. Som du kan se i mine første 2 indlæg var den udstødning for lille til den motor fra starten, den var lavet til 136hk(Ecotek) og under 2" hvor den nye motor er født med 150hk (målt til 157hk med lidt ændringer) og en udstødning på min 2" Org så vil mene den nye udstødning passer bedre sammen med den motor end den første !

2. ja den får en chip men som skrevet i indlæg nr2 ikke til en standart motor men til en motor lavet med 100% samme opsæt som min.

Så vil da mene det er et komplet kit som det står nu, og som du også selv anbefaler.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

En 2" udstødning er rigelig stor til de effekter. du taler om her, men det er en helt anden sag.
Køret pt med en 2.25"-2,5" udstødning på min gl Volvo, og den var god for 200+ hk. da motoren var hel.
Det at du mister efekt viser jo bare at udstødningen ikke passer til den givne kombination.
2 nej det vil jeg ikke kalde optimeret til netop din bil.
Da der kan være ting der er anderledes på den bil der lagde grund til chippen.
Enten køber man hele pakken fra et firma, betaler, og er rimelig sikker på en effektforøgelse.
Eller man stykker det sammen af forskellige komponenter, håber på det bedste, og når det slår fejl, så begynder man på at tune-optimere.
En 10% i effektforøgelse, er ikke bare noget der bliver gjort med en udstødning+filter+chip.
Medmindre at fabrikkens udviklings afdeling er totalt håbløse.
Eller at motoren skal passe til en bestemt effekt.

MVH

Morten

Titel:
Morten VJ
Det forstår jeg ikke helt, hvorfor skulle man kunne lave en bedre Chip til en bil fra eks et tunings firma i tyskland end til en tilsvarne bil lavet af en erfaren tuner i danmark, hvis de begger er sat op på samme måde ?
(PS.du kan ikke købe et færdig Chip/kit til kuppel og 2.5" ved noget tunings firmaer)

Du skriver en 2" er rigelig ! , det forstår jeg heller ikke hvis du kender lidt til den motortype vi snakker om, for som du ved er der næsten ingen nyere biler der køre med gennemgangs potter og så ved du jo også godt at de potter snævre ind til noget der er minder og vender en masse gange, og den Ecotek potte minder mere om 1/2 tomme inden i :shock: og hvor den org potte til den 150hk(Org 156hk uden kat) motor er en gennemgang potte, den er jo også lavet til 20hk mere.
Så i mine øjne kan det nemt være en nyere 3" der er lavet til 100hk og en gammel 2" til 250hk.
Eller er hvad er så dit råd til mig, skal jeg igen montere den 1/2" der er lavet til 20hk mindre ? lyder ikke rigtigt vel

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

At tune en motor er lidt som at lave god mad.
Man kombinere jo ikke oksesteg med ris og is, og så en tomatsovs. i samme ret,
Hver for sig fejler komponenterne ikke noget, men sammen virker det ikke. Dine smagsløg vil sige bvadr.
Det er lidt det samme med motore, hvis du ikke får optimeret din kombination på et rulle feldt, så kan du søge den perfekte universal chip i meget lang tid.

Nu snakker jeg ikke om standart udstødnings systemer, men komplette systemer med gennnemstrømnings potter.
Og her er et 2,5" system nok noget stort til netop din motor, med den effekt dur har pt..

MVH

Morten

Titel:
Morten VJ skrev:
Enten køber man et komplet kit,

Som du selv skrev køb et komplet kit, og vil jeg også mene at jeg har gjort. udstødning og Chip lavet til den udstødning ,som taget fra hylden ved en forhandler..
Kan godt se hvad du mener men så længe den er så standart er de jo 99% ens de motore. men klart ven andre ændringer portning knaster osv skal styringen endres til netop den motor.
PS. var det dig der var oppe ved nat-mekanikeren og vise motorstyringer frem på en volvo motor ?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Er nogen af bilerne blevet rullet før og efter modefikationen.
Eller er før tallet taget fra fabriksoplysningerne.
Er målingen foretaget på samme felt, og af samme person?
Alle disse usikkerheds momenter kan sagtens give de manglende HK.

Nej det var det ikke.
Det var meningen jeg ville have været der, men en plejlstang besluttede sig for at den ville have mere frisk luft. :twisted:

MVH

Morten

Titel:
Ja mine målinger er taget med en G-Tech både før og efter, sjovt at have sådan en til før og efter målinger for har endnu ikke målt et produkt der kunne holde hvad de lovede af effekt :? k&n filtre / Lexmaul banan / lexmaul indsugning / Indsugnings kuppel / det eneste jeg har målt der gik over det jeg hade regnet med var en lille kadett 1.6i (75hk) den smed sku 150hk med turbo og har holdt længe nu 8)
Kender du det program/navn han bruger til at programere sine styringer
så meget blæret ud.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time