Captain Slow skrev:
jeg er nu ikke enig med dig i hvornår 20% reglen træder i kraft.
der står tydeligt at trykladning med wastegate (forenklet) anses altid som over 20%
Jeg er lidt i tvivl om det er en kommentar til mit tidligere indlæg?
I så fald, så opererer skat kun med 20% reglen v. motorskift.
Trykladning anses altid som over 20% effektforøgelse af Trafikstyrelsen, men kun når det eftermonteres. Hvis man monterer en std. turbomotor, ex. 1.8t m. 150 hk, så anses den angivne effekt som dette, og effektforøgelsen er derfor 150/125 =1,2 på en 1,8 20v (125 hk). Men hvis man eftermonterer trykladning på en 1,8 20v, så gør det.
Nu er jeg ikke så stærk i Volvo, men forudsat at man kan holde sig under 20% effektforøgelse med en original turbomotor, så må man gerne bygge en 244 GL om til 244 turbo, uden at skulle betale ny afgift. Men hvis man samtidig (så vidt der er forskel på komponenterne) bygger instrumentering, undervogn, gearkasse, bremser osv. over fra turbo-modellen, så kan man fra Skats side vurdere, at ombygningen har karakter af identitetsskifte, og derfor skal man svare ny afgift af ombygningen.
I tilfældet med Golf´en, så burde det kunne lade sig gøre, at undgå fornyet afgift, hvis ejeren udelukkende har fået 1.8t-motoren monteret. Men hvis han samtidig har fået gearkasse, bremser og andet fra en GTI bygget over, så kan ombygningen tage karakter af et identitetsskifte, men i sidste ende er det kontormanden hos Skat som vurdere den enkelte sag. Men eftersom bilen er synet og godkendt med en 1.8t motor, så vil det da også fremgå af den nye registreringsattest, som han har scannet ind.
I øvrigt er Skat og Trafikstyrelsen jo 2 forskellige instanser, så det er ikke anderledes, end du kan få synet og godkendt en ombygning, som der skal betales afgift af, men det er dit eget ansvar at søge om dette, omvendt kan man også betale afgift af en ombygning, som ikke kan synes, så det ene forudsætter ikke det andet