Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 09:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Captain Slow skrev:
jeg er nu ikke enig med dig i hvornår 20% reglen træder i kraft.

der står tydeligt at trykladning med wastegate (forenklet) anses altid som over 20%

Jeg er lidt i tvivl om det er en kommentar til mit tidligere indlæg?
I så fald, så opererer skat kun med 20% reglen v. motorskift.

Trykladning anses altid som over 20% effektforøgelse af Trafikstyrelsen, men kun når det eftermonteres. Hvis man monterer en std. turbomotor, ex. 1.8t m. 150 hk, så anses den angivne effekt som dette, og effektforøgelsen er derfor 150/125 =1,2 på en 1,8 20v (125 hk). Men hvis man eftermonterer trykladning på en 1,8 20v, så gør det.

Nu er jeg ikke så stærk i Volvo, men forudsat at man kan holde sig under 20% effektforøgelse med en original turbomotor, så må man gerne bygge en 244 GL om til 244 turbo, uden at skulle betale ny afgift. Men hvis man samtidig (så vidt der er forskel på komponenterne) bygger instrumentering, undervogn, gearkasse, bremser osv. over fra turbo-modellen, så kan man fra Skats side vurdere, at ombygningen har karakter af identitetsskifte, og derfor skal man svare ny afgift af ombygningen.
I tilfældet med Golf´en, så burde det kunne lade sig gøre, at undgå fornyet afgift, hvis ejeren udelukkende har fået 1.8t-motoren monteret. Men hvis han samtidig har fået gearkasse, bremser og andet fra en GTI bygget over, så kan ombygningen tage karakter af et identitetsskifte, men i sidste ende er det kontormanden hos Skat som vurdere den enkelte sag. Men eftersom bilen er synet og godkendt med en 1.8t motor, så vil det da også fremgå af den nye registreringsattest, som han har scannet ind.
I øvrigt er Skat og Trafikstyrelsen jo 2 forskellige instanser, så det er ikke anderledes, end du kan få synet og godkendt en ombygning, som der skal betales afgift af, men det er dit eget ansvar at søge om dette, omvendt kan man også betale afgift af en ombygning, som ikke kan synes, så det ene forudsætter ikke det andet :)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

For volvoens vedkommende er det langt over 20%, men der findes et dokument fra SKAT der accepterer godt 40% effektforøgelse som tuning på eksisterende motor, uden at udløse identitetsskifte "uanset effektforøgelsesens størrelse", forudsadt brug af Volvos eget eftermonteringskit.

Det er idag inderligt obsolete, idet du for 4-7kkr kan indreg. bilen som en ægte turbo, og dermed tage udgangspunkt i bilens 155hk, og den må du tune til 220hk med fabrikkens velsignelse(max moment er svær at holde!)

I tilfældet med denne golf, så er problemet som jeg ser det, at bilen har fået nyt navn på reg.attesten, så selv navnet reflekterer en langt dyrere model. Det vil være mit gæt at SKAT vil vægte dette nye betegnelse som identitetsskifte, uanset det kun er motoren der er opgraderet, tilsvarende som skiftet fra 244GL til 244Turbo(betegnelse på reg.att), hvor sidstnævnte udløser afgift.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
Den skulle vel hedde GTI på reg.attesten for at navn alene indikerer identitets-skifte??

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
VRT.

det er undsøgt til hudløshed ang. mr2, og svaret er helt klart,,det kræver fornyet afgift. efter monteret eller hel motor, forskellen er kun stempler,,og selve trykladnings delen, og selvfølgelig styring.

det skal lige nævnes at mr2 ikke er typegodkendt med kompressor i europa.

det skal derfor gøres på en bil uden afgift, gør man det er der under 1000 kr i forskel på afgiften der skal betales fra en n/a til en kompressor model

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Hvis jeg skal have teksten ændret fra 244GL til 244Turbo i reg. attesten på en af de gamle biler jeg har stående, så koster det afgiften på 244Turbo sidst jeg spurgte.

Det er tilgengæld få penge, og ikke svært at få bilen "opgraderet".

1,8T er vel tilsvarende betegnelse for VW?
Jonas, det ved du da??

JONAS...? er han ikke død??

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Captain Slow skrev:
VRT.

det er undsøgt til hudløshed ang. mr2, og svaret er helt klart,,det kræver fornyet afgift. efter monteret eller hel motor, forskellen er kun stempler,,og selve trykladnings delen, og selvfølgelig styring.

det skal lige nævnes at mr2 ikke er typegodkendt med kompressor i europa.

det skal derfor gøres på en bil uden afgift, gør man det er der under 1000 kr i forskel på afgiften der skal betales fra en n/a til en kompressor model

Jeg forespurgte selv Skat sidste efterår, og fik i første omgang besked på, at jeg skulle betale ny afgift af ombygningen. Jeg kom så af omveje i kontakt med en advokat, som har arbejdet meget indenfor dette område, og hun udbad sig et bindende svar fra Skat. Efter lidt skriven frem og tilbage fik jeg et bindende svar, hvori der står, at der ikke skal betales ny afgift af min ombygning. Skat har jo selv en tidligere afgørelse på deres hjemmeside, hvor de skriver følgende:
Citat:
Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:

* Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
* Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
* Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
* Garrat Volvo Turbo monteres.
* Intercooler monteres.
* Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.

Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.

Citat:
Uddrag af punktafgiftsvejledningen afsnit E.1.3.2:
Motortuning: Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen

Så jeg kan ikke se, hvordan de kan komme frem til, at eftermontering af trykladning på den originale motor, skulle udløse ny afgift, med mindre ombygning tager karakter er en decideret ombygning m. undervogn, bremser etc.

Skat skriver bl.a. i mit bindende svar:

Citat:
Når en sådan motortuning foretages på den originale motor, og der ikke foretages nogen væsentlige indgreb i selve motoren, som f. eks. udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, kan det ske uden afgiftsmæssige konsekvenser.
[/quote]

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

wukshady skrev:
Den skulle vel hedde GTI på reg.attesten for at navn alene indikerer identitets-skifte??

Det er også min opfattelse. 1.8T henviser vel blot til, hvilken motor der ligger i bilen, og det bør vel stå på registreringsattesten, ellers så har man jo balladen, hver gang man skal til syn, eller bliver stoppet af ordensmagten.

Titel:
Mester Medlem

Kompressor motor kan eftermonteres i en toyota uden ny afgift, også selv om den er på danske plader
Der er en motor med under 20% effektforøgelse

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
K-FINN skrev:
Kompressor motor kan eftermonteres i en toyota uden ny afgift, også selv om den er på danske plader

tjae det afhænger vist af hvem man spørger,,,

f-styr, skat og div. synshaller siger nej. Finn siger ja :gnaek:

men hvorom alting er, så ser det umiddelbart ud til at skat og f.styr svarer både i øst og vest, sådan efter forgodt befindende.

faktisk tror jeg ikke de har en kæft styr på det

Titel:
Mester Medlem

Captain Slow skrev:
K-FINN skrev:

tjae det afhænger vist af hvem man spørger,,,

f-styr, skat og div. synshaller siger nej. Finn siger ja :gnaek:

men hvorom alting er, så ser det umiddelbart ud til at skat og f.styr svarer både i øst og vest, sådan efter forgodt befindende.

faktisk tror jeg ikke de har en kæft styr på det

Well, både fstyr og synshal siger ja, nok derfor synsmand ingen problemmer har med og skrive konstruktiv ændringer i regristreringsattest :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time