Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 23:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Og får det dynamiske tryk ved starter omdrejninger, dvs det tryk starteren kan generere med en mere eller mindre slidt motor.
Tilsæt en vildere knast aksel, og trykket vil blive reduceret.
DVS det er ikke et tryk andre kan forholde sig til, uden specialviden om netop denne motor.
Det statiske kompressions forhold er lidt nemmere at relatere til.
Da der ikke er nogen variable med inde i billedet.

Men alt det og meget andet står på PP. hovedside.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Syd Fyn
Jeg har læst det indlæg som du lage ind, link til og syntes jeg blev meget mere forviret. nok fordi vi ikke bruger samme måle skema og udstyr. vi måler surhedens i forbraningen og ikke Co. vi måler om motoren har det godt i forhold til ved vi ved den kan tåle. samt vi bruger udstyr der er beregnet til at måle motor op til 21000 omd. som så gør det er svært at få samme tal. vi bruger samme udstyr som til bliver brugt til Super biks. Voldtunet MC.
Vi stiller balandt andet ventiler efter flowmeter i kviksølv da det efter vores mening giver et beder og mere nøjagtigt flow pr. cylinder

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
cooper mini skrev:
Jeg har læst det indlæg som du lage ind, link til og syntes jeg blev meget mere forviret. nok fordi vi ikke bruger samme måle skema og udstyr. vi måler surhedens i forbraningen og ikke Co. vi måler om motoren har det godt i forhold til ved vi ved den kan tåle. samt vi bruger udstyr der er beregnet til at måle motor op til 21000 omd. som så gør det er svært at få samme tal. vi bruger samme udstyr som til bliver brugt til Super biks. Voldtunet MC.
Vi stiller balandt andet ventiler efter flowmeter i kviksølv da det efter vores mening giver et beder og mere nøjagtigt flow pr. cylinder

Surheden i gasserne har jeg stadig aldrig hørt om. lambda tal afr. og co% er det jeg er stødt på.
Lige pt kan jeg ikke relatere surhedsgraden, til nogen gasart der kommer ud af udstødningen.
Det kræver lidt søgning, eller lidt mere specefikke oplysninger, om hvad det er der måles.
Og ja det kan være meget forvirrende.
Men dine tal er måske på den lidt fede side.
Ventilspillerum justeret på grundlag af flow.
Se det lyder interssant.
Foregår det på motoren eller i en flow bænk?
Og har i en minimum tolerance for at undgå brændte ventiler..
Hvis det ventilspillerummet bliver optimeret met topstukket afmonteret, hvordan kompencere i så for en skæv blok-top, eller et dårligt gevind på topboltene ?

Med fare for at gentage mig selv udstødningsiden på din turbo ser alt for lille ud, og det kan være en af årsagerne til dine problemer.
Da du tidligere selv har brrokket dig over manglende udybning af de svar du har fået.
Så vil jeg gerne udbede mig om nogle links til, eller en mere uddybende forklaring om hvordan man tuner højt ydende MC motore.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
cooper mini skrev:

Man plejer da at bruge flowmeteret når man stiller karburiderne...
Har ikke hørt om nogen der stiller ventiler efter det...

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Junior Medlem

vi måler surhedens i forbraningen og ikke Co. vi måler om motoren har det godt i forhold til ved vi ved den kan tåle.

Ja, det vil sige sig at stemplerne kan tåle en PH på eks. 16 må verdien ikke være over 16,2 og ikke under 15,8 da det kan give hul i stemplerne og evnt. ødelægge stempelringene / cylinder vægene / ventiler m.m. hvis ens tæning står korekt og den mængde benzin der kommer i kammeret bliver forbrandt og kun udvikler den varme stempler og stempelringene / cylinder vægene / ventiler kan holde til. har du den rigtige PH. men der er en forskaring der er 12 A4 ark lang.

Vi stiller balandt andet ventiler efter flowmeter i kviksølv men grund stiller kun med søgerblade men fin juster efter flow meter. det kan dog kun gøres hvis man har et indsugnings hul i kaburator / insprøjtning. man kan dog juster på to måder efter tryg pr cylinder. under tomgang og ved 3000 omd og ved 6000 omd. eller som de fleste gør ved hjælp af det der kaldes sugerør i manifolden så tæt på indsugnings ventilen som muligt. som giver en måling for hver gang en af cylinderne træker vejret.
da det efter vores mening giver et beder og mere nøjagtigt flow pr. cylinder

Surheden i gasserne er blevet brugt på MC´er i gennem de sidste 10 år på grund af den store belastning på 7,0 til 20,0 til 1

Ventilspillerum justeret på grundlag af flow. kan give på en MC med 116 HK ved finjustering efter flow meter 153 HK på den samme motor uden at skifte noget.
det hele kan Foregår både på rulle og ved stille stående. giver samme resultat.

Og har i en minimum tolerance for at undgå brændte ventiler..

ja, på lige omkring 0,8 % men bruger ikke størere tolerance end 0,2 %

håber du kan bruge det til noget

Titel:
Junior Medlem

hYe skrev:
cooper mini skrev:

Man plejer da at bruge flowmeteret når man stiller karburiderne...
Har ikke hørt om nogen der stiller ventiler efter det...

Ja, hvis man har flere kabs på kan ikke måle på samme måde men kun med sugerør i sylinderne og så skal man tryk prøve cylinderne for at finde ud af hvor meget de er uutæte for at få en beregning der kan bruges til noget. og det skal gøres pr. 5 grader på krumptapen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Kan godt være jeg er 'blåøjet' - Men fra 116 til 153 hk, bare ved at stille ventiler, er for langt ude..

Hvad er det for en pH værdi i måler i udstødningen? AFR fortæller vel hvad man skal vide om en motor.

Titel:
i sverige måler de også syre i udstødningen. er det ikke derfor der skal rustfri udstødning på?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Anonymous skrev:
i sverige måler de også syre i udstødningen. er det ikke derfor der skal rustfri udstødning på?

A hva?
Mener du noget af udstødningsrøret blæser med ud, når motoren går?

Titel:
Junior Medlem

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Kan godt være jeg er 'blåøjet' - Men fra 116 til 153 hk, bare ved at stille ventiler, er for langt ude..

Hvad er det for en pH værdi i måler i udstødningen? AFR fortæller vel hvad man skal vide om en motor.

ikke bare ved at stille ventiler men også flow på kaberne der er jo 4 på MC og jo der kan hentes meget ved det og tæningen

altså ventiler, kaburatorne alle 4 og stille tæningen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time