0-100 skrev:
HenrikGM kan måske fortælle noget mere om hvad der er godt eller skidt, da jeg ikke kan se hvilke dele af bogens påstande du mener er forældet.
Du plejer da også at fortælle det på en sober og informativ måde uden at hænge folks indlæg ud.
Hilsen D
Ok, hvis vi virkeligt snakker highend sugemotor, så vil man placere dysen midtfor tragten, således at spraymønsteret i tomgang lige akkurat ikke rammer væggen på tragten. Det vil ofte sige noget i retningen af 1x rørdiameteren over tragten.
Tragten er så indrettet med 3 "finner" der bærer dysen.
Denne metode skulle give det absolut bedste maxpower, men indebærer selvsagt en vis brandrisiko.
Så snart vi har dyserne rykket ned i manifolden ville jeg ikke gå for tæt på ventilerne, medmindre jeg havde ægte sekventielt motorstyring(meget sjældent brugt).
Jeg ville ikke gå så langt ned som 20grader. De 20 grader er en arv fra indsprøjtningens barndom hvor dyser ikke forstøvede særligt godt. Dengang var man afhængig af at dyserne havde en retning så de ikke "skød tværs over flowet" og ramte modsatte rørvæg, med katastrofal dårlig forstøvning til følge.
Det er så godt som umuligt at komme bare i nærheden af 20 grader uden at ødelægge flowmulighederne i røret.
Læg dyserne så langt ned som du synes det er praktiskt muligt, så kan du ikke gøre mere. Det eksempel der er vist et billede af skal nok virke, men IMO ikke særligt smart. mere vinkel, og mere afstand til ventilerne.
I det hele taget er den manifold ikke særligt snedigt konstrueret, men der er nok et par kompromisser med i billedet skal du se.
4 lige lange rør, der ender i en fulradietragt, der er monteret i et plenumkammet, således at tragtens største diameter er hævet over "gulv" i plenummet med ~½ rørdiameter, og godt bredde på plenummet(ofte dikteret af pladsen, så man kan tit sige: jo større jo bedre) så tragtens kanter er frie hele vejen rundt. Fuldradietragter suger langt størstedelen at luftmassen ind rundt langs kanten, og ikke ligefremfor midten.
Men den manifold gemmer også på _mange_ flere timer end den på billedet. En flot bygget manifold i alu i nævnte design kan man næppe bygge på mindre end 40timer, selvom man har grejet til det.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!