Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:17

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2004, 21:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
jens skrev:
Husk der er både dynamisk og statisk afbalansering kan ikke lige huske hvad der er hvad men en der er en kæmpe pris og kvalitets forskel. Det med at afveje selv det kan godt være farligt da plejestængerne skal veje lige meget i begge ender ellers ødelægger man mere end det gavner. 4 cylindret skal bare have balanseret krumtappen med svinghjul og remhjul. En v motor skal afbalansered som en enhed. Malmø motorrenovering er professionelle men hvis man bor i jylland og har tid til at vente så har westspeed udemærkede maskiner til opgaven.

At plejlstængerne skal veje lige meget i begge ender, er der mange meninger om specielt med hensyn til om det er en v motor eller en række.
DYNAMISK ALTID DYNAMISK afbalancering, statisk er ikke en skid værd.
Man afbalancerer jo hjul dynamisk idag, statisk afbalancering på roterende del er et levn fra fortiden.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2004, 22:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hold da bøtte.....
Har man nogensinde kun afbalanceret hjul statisk???? :shock:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 apr 2004, 23:04 
Jeg bor på sjælland og vil have det lavet så det spiller MAKS..
Hvem kan klare det på sjælland eller skal man over til det mørke???


Top
  
 
Indlæg: 12 apr 2004, 23:12 
, at jeg når den er afbalanceret kan kører den meget længere op i omdr, nu slå begrænseren til ved 6500 (den har forresten knastkæde, ved ikke om det betyder noget??), men hvor langt kan jeg så gå op UDEN at smadre den
??


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2004, 12:45 
jens skrev:
Husk der er både dynamisk og statisk afbalansering kan ikke lige huske hvad der er hvad men en der er en kæmpe pris og kvalitets forskel. Det med at afveje selv det kan godt være farligt da plejestængerne skal veje lige meget i begge ender ellers ødelægger man mere end det gavner. 4 cylindret skal bare have balanseret krumtappen med svinghjul og remhjul. En v motor skal afbalansered som en enhed. Malmø motorrenovering er professionelle men hvis man bor i jylland og har tid til at vente så har westspeed udemærkede maskiner til opgaven.


BOY CUT Westspeed bo er en fin fyr men hans kone er mega nedtur hun tror at hun har forstand på det hele men hun ved ikke en skid. Jeg har prøvet at komme hjem med det forkerte og kørte rundt med det på min bil så den knap kunne køre. Jeg nægter at handle hos dem, før han har fyret hans udulige medhjælper...


Top
  
 
Indlæg: 13 apr 2004, 16:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Sommer skrev:
, at jeg når den er afbalanceret kan kører den meget længere op i omdr, nu slå begrænseren til ved 6500 (den har forresten knastkæde, ved ikke om det betyder noget??), men hvor langt kan jeg så gå op UDEN at smadre den
??


en balancering af motoren giver ikke direkte adgang til højere omdrejninger.
Det første der siger stop er svømmende ventiler.
Og når man så har lettet ventilerne(TITANIUM=MEGET DYRT),og monteret stærkere fjedre. er det plejlstængerne/bolte der giver op. LØsningen på dette er specielle lette stempler, og plejstænger.
Når man har fået alt til at holde til 10.000 omd./min, er der kun spørgsmålet om livslængden på motoren.
Prø at stille spørgsmålet lidt mere specifikt mht motor type, og søg på nettet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2004, 18:46 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 aug 2003, 21:05
Indlæg: 23
Geografisk sted: København Ø
Det er rigtigt som du siger Morten, afbalancering giver ikke adgang til flere omdrejninger. Men en mindre belastning af lejerne.

Jeg er PT. ved at lave en DYNAMISK afb. af min motor. Dvs. krumtap, remhjul, og svinghjul. jeg kan desvære ikke få koblingen med.
Jeg har fået fingre i et af Brüel & Kjærs gamle apperater lavet til formålet, det brugte min gode far da han for 10 år siden afbalancerede sin Alfetta 2.0 motor!
Når jeg skriver PT. er der fordi det driller en del der er er for mange problemer med den gamle kontrol/måle boks (ses neders på billedet) men jeg håber snart den gamle har fået noget software så vi kan foretage målingerne på en PC i stedet for.

En statiske afbalancering er vel bare afvejning af stempler og plejlstænger. Har på en engelsk side set det omtalt som ½ og fuld balancering. hvor ½ kun var afvejning. og fuld indeholdt roterende afb.

Jeg har snakket med www.toptrim.dk de kan lave afbalanceringen for sølle 700 kr. og de bor på Amar.
Taget i betragtning at jeg har fået fræst en flange og lavet speciele bolt for at kunne montere krumtapen sammen med al den tid det har taget kan det jo slet ikke svare sig. Men nu er det efter hånden blevet en principsag, den SKAL virke.

Svenden snurrer med 750 eller 1500 omdr. krumtapen som ses er til en Ford 1.6 XR2 motor.

Billede

_________________
HP = NM
@ 7120 rpm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2004, 19:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Der er en megget fin opstilling du har der, men jeg kan ikke se vægtkompensationen for plejlstængerne, mener at standarten er halvdelen af vægten på plejlstængerne, da disse også bliver regnet med i den roterende masse.
Mht. formindsket leje belastning det er jeg noget tvivlsom overfor. Men da det er dynamiske kræfter der er tale om, Burde det vel kunne måles ved en effektforøgelse, eller en bedre benzin økonomi.
Så ville jeg hellere anbefale en flugtboring af hovedlejerne, krumtappen drejer med to fingres kraft med et minimalt lejespillerum.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2004, 19:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hvis ikke en motorblok har fået hovedlejepasningerne fremstillet ved flugtboring, hvordan så???
Men en blok sætter sig måske efter tid og kilometer, så der på en "brugt" blok er noget at hente ved en nyboring???
Har du nogen ide om, hvor meget det betyder og på hvilke blokke???

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 apr 2004, 20:14 
Jeg får altså "bare" en mere "rolig" motor og ikke noget ekstra effekt/omdr?? det sidste er nu også sekundært for mig....
er der andre på sjælland der kan lave en afbalancering?


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team