Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 06:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 20:58 
Hmm jeg har fået lavet det ude i byen, hos en der har lavet en del.
Det er godtnok første gang han har lavet et til en 205 men principet er vel det samme lige meget hvilket svinghjul det er.
Jeg vil skyde på at der er ca. 1cm materiale tilbge der hvor der er taget mest


Jeg har spurgt mig lidt frem på nogen engelse sites i løbet af dagen og her er nogen billeder fra samme model der bliver brugt til baneracere.
De er lavet efter samme princip som mit.
Billede
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 21:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg vil gerne erkende at jeg ingen erfaring har inden for den type motor, men kun hvad jeg har læst mig til på mange andre.
Da det ikke er mine fødder kan jeg ikke sige om det er rigtigt eller forkert.
Men det var ikke en vej jeg ville gå.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 22:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Indlæg: 165
Geografisk sted: Skive
K-Tec Racing som er et yderst seriøst firma med speciale i renault drejer af når de letter svinghjul.

her er et link til et svinghjul et en R5 GTT

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=115

mvh Morten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 23:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det der sprænger et svinghjul er at svinghjulet er lettet alt for meget i centeret i forhold til yderperiferien. Centripetalkræfterne "trækker" det simpelthen i stykker.

Fidusen ved svinghjulsletning er mindre enerti. Eftersom at radius^2 af svinghjulet indgår i enertiens størrelse så giver det sig selv at det ikke giver en bønne bedre respons af fjerne vægt v. centrum.

Vægt skal tages langt periferien, og rigtigt gjort kan svinghjulet faktisk blive stærkere af det, da centripetalkræfterne ikke bliver så store, forudsat samme omdrejningstal.

Afbalancering er altid et must.

Husk at svinghjulet er udsat for temmeligt store trykkræfter alene pga koblingen, så det vil være en god ide at holde sig uden for det område hvor koblingen er monteret, hvis man ikke helt har tjek på hvad man laver. Som sagt, så gør vægt fjernet v. centrum svinghjulet svagere, mens man kan opnå status quo, eller bedre ved at tage det langt periferien.

Flere racerkører har udviklet en svær halten på grund af for svagt svinghjul!

Et sprunget svinghjul er ikke for sjovt. Det kan sagtens lande på skødet af chaufføren hvis uheldet er ude.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 23:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Ryger fusserne hvis det springer? Ja så skal jeg sku aldrig have lettet noget svinghjul, damn...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 mar 2004, 00:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Danny Salling skrev:
Ryger fusserne hvis det springer? Ja så skal jeg sku aldrig have lettet noget svinghjul, damn...


Hvis Jason Watt kan køre under at bruge sine fusser, så kan andre vel osse. Sagt med al RESPEKT for ham!!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 mar 2004, 01:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Rick

I have also had a clutch "blow apart" and really make a mess out of the car. I also felt extremely lucky I was not hurt. The engine block, cast iron bell housing, all the clutch parts, flywheel, transmission case, drive shaft and rear end knuckle (yoke) were turned into "scrap iron" in an instant.

Citat fra en US site. Burde indgyde en vis respekt.



Se også her: http://www.mymazdarotary.com/various_vi ... videos.htm

Der er et videoclip af et svinghjul der eksploderer. Så er det med at trække lemmerne til sig! Bemærk at publikum står og peger op i luften ret længe efter at skidtet stod af. Spektakulært nok til at man skal tænke sig om en gang eller to før man river flere kg af et svinghjul!

Flere historier:
http://bassriver.ednet.ns.ca/dominionch ... n_1954.htm

http://www.rustyiron.com/engines/flywheel/

http://www.nbc11.com/news/2475001/detail.html

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 mar 2004, 02:50 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 67
Geografisk sted: Fyn
Prøv at kigge på: http://www.eds-motorsport.de/ under Horror Kabinett..............Og det svinghjul er ikke engang lettet.... :shock:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 mar 2004, 07:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
hvis det spriner og man er uheldig, ja så "gnaver" det sig vej ind til dig og det ser dine fusser først... kender en hvor det kun nåede ind gennem 1/3 af torpedopladen så han slap med skrækken... ha ha

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 mar 2004, 13:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Et hurtigt spørgsmål om afbalcering:

Jeg har også fået lettet et sving hjul(materialet er fjernet i yder kanten, på midden er den kun "rettet" for at fjerne ujævnheder)

Er det nøvendig at balancere krumtappen med, eller er det ikke så nødvendig??? Det er nemlig det sidste man kommer ind til når man skiller motoren ad (det er en bokser motor) ved godt at det er det bedste, men det sku en god gang arbejde inden det hele er skilt ad. Og jeg vil først begynde at skille en af mine motore ad når jeg har fundet den rigtige knast (på ca. 288-294c.)

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team