Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 23:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fyn
bmwmanden skrev:
Kender også en gut der har fået lagt en 325 i 24v motor over i en 325i 12v cabriolet og den gik også gennem syn, så der sku ik være noget der. Det med kat og turbo ved jeg ik lige så meget om...

Var den også så ny at den var født med Kat ???
For hvis det passer bliver min kammi da blive noget muggen, for han hade købt motor og det hele. hvor blev den synet by og sted for så ringer vi lige og spør der inden vi går tilbage til den gamle motor igen.
Han bliver en meget glad man hvis de vil syne den.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Altså... Nu begynder det hele jo at blive lidt bagvendt her syntes jeg! Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det er at du har planer om der syntes jeg.

Men altså, du må ikke tune på en motor som der IKKE er betalt afgift af... Og hvis du ligger en 24V top på uden at betale afgift så er det jo så ulovligt da netop er det 24V topstykket der gør at den 12V motor, som du betaler afgift af, mister sin identitet. Så hvis regler følges til punkt og prikke bliver det noget rod.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener jo, men hvis du tror at du må gå yderligere en motorstørelse om efter du har betalt afgift af en lidt svagere motor som jo ellers er over 20% af den originale. Så tager du fejl.

Tænk også på at hvis man overskrider 20% effektforøgelse regnet fra bilens originale motor SKAL man dokumenterer støj og bilens sikkerhed (bremser og hjulophæng som det vigtigste). Hvis de da er klar over det i syningshallen.

Det med katten... Hvis bilen er FØR 10/90 gælder reglen. Og bilen SKAL være FØDT med kat for at det gælder. Det er altså IKKE nok bare at eftermonterer den. Sådan er reglerne... Jeg kender også en der har synet sin ved at eftermonterer en kat, men jeg tror ikke ham fik lov til det i dag.

En anden ting i skal tænke på er jo at selv om bilen er synet med det (læs "været gennem syn") betyder det langt fra at det er godkendt! Man er forpligtiget til at oplyse syningshallen om det hele og det SKAL så skrives ind i bilen papirer. før er bilen ikke lovlig.

Kunne jeg overtale dig til at omformulerer hvad det helt præcis er at du har planer om lynhurtig... Jeg er blevet godt forvirret efterhånden syntes jeg.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Ok skal prøve.

Jeg vil gerne lave en E30 med 325 24v motor med turbo.

Men hvis det ikke går vil jeg lave den med en 320 24v motor med turbo.

Grunden til det er at ikke tænder på de gamle motore og at en 325 24v motor rimeligt nemt skulle kunne yde 350+hk, og en 320 24v motor kan jo nemt ombygges til 2.5

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hey

Med så mange hk, bliver det hverken lovligt med 320 eller 325 motoren, det kan jeg sige med næsten 100% sikkerhed...

Titel:
HAVNEREN glemte at motoren skal være på under 2 liter for at disse regler er aktuelle (tuning uden dok. for emi.) MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Anonymous skrev:
HAVNEREN glemte at motoren skal være på under 2 liter for at disse regler er aktuelle (tuning uden dok. for emi.) MVH. søren

Ja... Du har ret Søren. Det fik jeg ikke skrevet... Utroligt jeg kunne glemme at få det med! Og de regler han snakker om er altså den undtagelse med kattan.

Titel:
Mester Medlem

lyhning skrev:
Ok skal prøve.

Jeg vil gerne lave en E30 med 325 24v motor med turbo.

Men hvis det ikke går vil jeg lave den med en 320 24v motor med turbo.

Grunden til det er at ikke tænder på de gamle motore og at en 325 24v motor rimeligt nemt skulle kunne yde 350+hk, og en 320 24v motor kan jo nemt ombygges til 2.5

Ok... Nu ved jeg jo at sådan en E30 ikke findes med 24V top, ikke? Det betyder så at hvis du vil tune på en motor med en 24V top så skal du betale afgift af motoren med den top på. Hvis det skal være efter bogen må du faktisk ikke tune på den før der er gået 9 måneder efter du betalte afgift, så vidt jeg husker.

Hvis du så efterfølgende vil gør ccm til en 2,5L så skal der IGEN betales afgift...

Du må jeg skifte ud af topstykker og ccm til max 20% effektforøgelse og der efter skal der betales afgift. Men hvis du skifter ud så du ikke overskrider de 20% og derfor IKKE skal betale afgift, så må du ikke tune på den før du af lige vel har betalt afgift...

Det vil sige at du altså ikke må tune på en motor der ikke er betalt afgift af... 20% eller ej. Mærkelige regler!

v/h christian

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hvorfor er det du lige præcis vil tune en 24v motor når du alligevel ikke skal have mere en de 350 hk. Det kan du jo snildt få i en 12v motor, desuden er stumperne til en 24v motor hundedyre! 350 hk i en 12v motor vil koste ca 70.000 kr i stumper...det er da værd at satse på....

Titel:
Mester Medlem

bmwmanden skrev:
Hvorfor er det du lige præcis vil tune en 24v motor når du alligevel ikke skal have mere en de 350 hk. Det kan du jo snildt få i en 12v motor, desuden er stumperne til en 24v motor hundedyre! 350 hk i en 12v motor vil koste ca 70.000 kr i stumper...det er da værd at satse på....

For de det snart ikke er til at finde stumper til de gamle, eks en 325 top kan der godt gå lidt tid med og priserne er der efter og de 325 24v motoren er ikke så dyre mere(kammi købte 325 24v vanos under 10k) og bliver jo billigere i takt med e36 bliver kasserede de ruster jo som bare faen. og et maskin rum med en 24v ser noget bedre ud :twisted: og skal ikke køres varm 1 time før man må kikke på pedalen.

Titel:
Mester Medlem

bmwmanden skrev:
Kender også en gut der har fået lagt en 325 i 24v motor over i en 325i 12v cabriolet og den gik også gennem syn, så der sku ik være noget der. Det med kat og turbo ved jeg ik lige så meget om...

bmwmanden Håber på svar til min kammis bil:

Var den også så ny at den var født med Kat ???
For hvis det passer bliver min kammi da blive noget muggen, for han hade købt motor og det hele. hvor blev den synet by og sted for så ringer vi lige og spør der inden vi går tilbage til den gamle motor igen.
Han bliver en meget glad man hvis de vil syne den.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time