Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Citat:
For begge tilfælde gælder også reglen om Co2 udslip

Kan nogen forklare mig nærmere om det her???
Er der nogen som ved, hvor meget kultveilte der er i menneskers udåndingsluft???

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Jeg er bange for at manden i et eller andet omfang ikke aner hvad han snakker om TransFar... Lad vær med at hæng dig i det!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Åhh jo, manden er nemlig meget vidende!!
Derfor "lytter" mange - heriblandt jeg - interesseret, når han er på banen.
Derfor er det irriterende med fodfejl!!!

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Thisted
...Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland)...

Hvorfor er det at man skal det? Burde det ikke være nok med synshallens co måling, og så en DB test???

Titel:
Mester Medlem

Det bmwmanden siger med CO2... For det første er det CO ham mener og for det andet er det stadig ikke hele sandheden. ALLE biler skal ALTID overholde CO kravet. Når vi kommer rigtig langt ned i årgangene ved jeg godt at det ikke længere er tilfældet, men det er meget få biler der kører på vejene hvor det er sådan.

Det der skal overholdes ved konstruktive ændringer er altså ikke bare coén (som jo altså ALTID skal dokumenteres overholde. Det gør SBI for dig), men altså at EMMISIONSKRAVET er overholdt!!! Og emmision er altså ALLE gasser i udstødningen... Her i blandt også NOx´erne osv osv osv...

v/h christian

Titel:
Moderator

Den emissionsanalyse der er tale om, er ikke blot en simpel måling i udstødningen, men en komplet analyse, hvor bilen belastes i situationer der er nærmere fastlagt. Det svarer altså til at det der forlanges, er samme analyse, som en importør får foretaget, for at den pågældende bilmodel kan indreg. i DK.

Derfor kan SBI ikke godkende en bil på baggrund af deres egne målinger. Men hvis deres egne målinger viser det er noget lort, så kan den afgjort ikke overholde emissionskravet, og derfor kan SBI kassere bilen på egne målinger.

Hvis vi snakker om eftermontering af trykladning, så er det aldeles irrelevant med CO og CO2 osv. da der forlanges en emissionsanalyse, pga 20% overskridelsen. Emissionsanalyser omfatter feks også en volumenmåling af de enkelte gasser, så blot CO,CO2,NOx, etc er intet værd i denne sammenhæng.(medmindre bilen er temmeligt gammel)

Noget helt andet er at emissionsanalysen skal kunne OVERHOLDE det samme emissionsniveau som bilen gjorde da den var ny. Det vil betyde at alle gasudledningsniveauer skal være lig, eller bedre end da bilen kom ab fabrik.

Og, seriøst: Hvor mange kan bygge en +100%hk bil der kan dette uden at dumpe indtil flere steder?

Så een ting er at skrabe pengene sammen til at få analysen lavet, noget _HELT_ andet er at overgå, eller matche kravene.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Citat:
Hvor mange kan bygge en +100%hk bil der kan dette uden at dumpe indtil flere steder?

Det er der jo nok ikke mange, som kan....
Men hvis man nu sænkede kravene en smule, til fx. +75% i stedet for +100%, mon så ikke et par stykker eller flere kunne være med, også i DK???
Bilfabrikkerne bygger jo ikke bare motorerne ud fra emissionskrav, men skal også tage hensyn til holdbarhed, kørbarhed, økonomi, handelsstrategi og sikkert flere andre ting (jeg er ikke cand.merc.)!!
Hvis man VIL noget, arbejder man jo ud fra andre parametre....
Rent teknisk tror jeg ikke, at det er så svært, som du får det til at lyde til.
Det sværeste i sådan et projekt er nok at vinde i lotto.
Ikke for at bygge bilen, men for at få den godkendt.

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Den emissionsanalyse der er tale om, er ikke blot en simpel måling i udstødningen, men en komplet analyse, hvor bilen belastes i situationer der er nærmere fastlagt. Det svarer altså til at det der forlanges, er samme analyse, som en importør får foretaget, for at den pågældende bilmodel kan indreg. i DK.

Derfor kan SBI ikke godkende en bil på baggrund af deres egne målinger. Men hvis deres egne målinger viser det er noget lort, så kan den afgjort ikke overholde emissionskravet, og derfor kan SBI kassere bilen på egne målinger.

Hvis vi snakker om eftermontering af trykladning, så er det aldeles irrelevant med CO og CO2 osv. da der forlanges en emissionsanalyse, pga 20% overskridelsen. Emissionsanalyser omfatter feks også en volumenmåling af de enkelte gasser, så blot CO,CO2,NOx, etc er intet værd i denne sammenhæng.(medmindre bilen er temmeligt gammel)

Noget helt andet er at emissionsanalysen skal kunne OVERHOLDE det samme emissionsniveau som bilen gjorde da den var ny. Det vil betyde at alle gasudledningsniveauer skal være lig, eller bedre end da bilen kom ab fabrik.

Og, seriøst: Hvor mange kan bygge en +100%hk bil der kan dette uden at dumpe indtil flere steder?

Så een ting er at skrabe pengene sammen til at få analysen lavet, noget _HELT_ andet er at overgå, eller matche kravene.

Jeg er bange for at jeg bliver nød til lige at rette en anelse på dig Henrik...

Det er faktisk fabrikkerne der får foretaget disse tests... Jeg så i TV en dag på tysk at de havde chekket HELT nye biler som IKKE kunne komme igennem. Jeg er 99% sikker på at importøren IKKE skal lave denne test igen!

Det er ABSOLUT IKKE pga 20% overskridelsen af emmisionstesten forlanges. ALT konstruktiv ændring af motoren også selv om ingen effekt forøgelse er opnået KAN udløse dette krav. UNDTAGET på biler fra før 1-4-84.

Den test de laver måler de ikke gasserne i udstødningen men der i mod i luften i test rummet... Og partiklerne...

v/h christian

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
Citat:
Hvor mange kan bygge en +100%hk bil der kan dette uden at dumpe indtil flere steder?

Det er der jo nok ikke mange, som kan....
Men hvis man nu sænkede kravene en smule, til fx. +75% i stedet for +100%, mon så ikke et par stykker eller flere kunne være med, også i DK???
Bilfabrikkerne bygger jo ikke bare motorerne ud fra emissionskrav, men skal også tage hensyn til holdbarhed, kørbarhed, økonomi, handelsstrategi og sikkert flere andre ting (jeg er ikke cand.merc.)!!
Hvis man VIL noget, arbejder man jo ud fra andre parametre....
Rent teknisk tror jeg ikke, at det er så svært, som du får det til at lyde til.
Det sværeste i sådan et projekt er nok at vinde i lotto.
Ikke for at bygge bilen, men for at få den godkendt.

Ja... Hvis fabrikkerne IKKE skulle tage hensyn til emmisionskravet havde vi i dag biler med nok 20% højre ydelse og 20% bedre km økonomi.

Tænk f.eks på EGR... Sikke dog et lorte system. Det er ikke specielt godt for hverken motorgang eller økonomi. Men for NOx´erne er det jo en perle.

v/h christian

Titel:
Moderator

Havneren skrev:
Jeg er bange for at jeg bliver nød til lige at rette en anelse på dig Henrik...

Det er faktisk fabrikkerne der får foretaget disse tests... Jeg så i TV en dag på tysk at de havde chekket HELT nye biler som IKKE kunne komme igennem. Jeg er 99% sikker på at importøren IKKE skal lave denne test igen!

Det er ABSOLUT IKKE pga 20% overskridelsen af emmisionstesten forlanges. ALT konstruktiv ændring af motoren også selv om ingen effekt forøgelse er opnået KAN udløse dette krav. UNDTAGET på biler fra før 1-4-84.

Den test de laver måler de ikke gasserne i udstødningen men der i mod i luften i test rummet... Og partiklerne...

v/h christian

Ok, hvad enten kravet om emissionstesten ligger hos importøren, eller hos fabrikken er i bund og grund ligegyldigt i vores sammenhæng.(medmindre nogen vil bliver importør, eller for den sags skyld bilproducent)

Og hvad kommer så først: Hønen, eller ægget?
Ja, reglerne siger at en ombygning af motoren KAN udløse krav om emissionstest, men som jeg læser det så udløser trykladning den MED SIKKERHED.

Så, jo, en overskridelse af 20% VIL udløse kravet. En ombygning KAN udløse det. Så hvorvidt man kan skrive :"Det er ABSOLUT IKKE pga 20% overskridelsen af emmisionstesten forlanges" mener jeg faktisk ikke er rigtigt. Det er jo helt klart en af de "kritiske faktorer" i det her spil. Du VED at hvis der er trykladning, så anses effektforøgelsen for over 20%, og så er kravet der.

Det de måler er bilens miljøbelastning, og det er selvf. ikke blot en "sniffer" i halerøret.

Att:Transistfar, Det er jo en grund til at vi feks ikke ser biler på gaden idag med et ret lavt kompressionsforhold(=>stort ladetryk=> høj litereffekt på "gammeldags" maner) og det er at forbrændingens kvalitet(miljømæssigt) bliver alvorligt forringet v. lave kompfh.

Så det mest brugte trick med indtil flere toppakninger har i store træk diskvalificeret bilen totalt, da den ikke vil forbrænde effektivt nok=> større miljøbelastning=> garanti for den ikke går igennen. Så er 4/5 af DK´s trykladede biler lige klippet væk.

Bilfabrikkerne vil meget meget gerne have mere effekt, men mere effekt OG miljøkravene er modsatrettede faktorer, så det er absolut ikke ligetil at bygge, ellers havde de så afgjort gjort det.

Den absolut eneste måde man kan få "brians biler";-) godkendt på er ved at slække kravene, og der ligger skisme nok en udfordring, rent miljøpolitisk i at "give lov til" at unge knægte kan få lov at forurene xx% mere end den almindelige bilejer, måske mod en højere ejerafgift.
Jeg ville ikke afvise at man nok skulle ha argumenterne temmeligt meget iorden for at få miljøministeriet til at tillade et HØJERE forureningsniveau. Det vil ihvertfald udløse et massivt krav fra andre grupper i DK, bla decentrale gasmotordrevne kraftvarmeværker ville finde en sådan ordning særdeles "spændende" at grave lidt i, og som miljøpolitikker ville man nok stryge i pressen, som et får bliver kastet for ulve ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time