Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2004, 20:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
I USA laver de skam både kits så man kan skrue en Supra turbo 6 trins gearkasse på volvo "red" blok motorer.

En skam den er så dyr!

att: Hellraizher, Volvos absolut bedste motor (af de røde) er B230R blokken, der endnu kan købes som ny. Det er en banesports blok, støbt efter nogle rigtigt gode tolerancer, og tillader op til 3,1liter slagvol.
Blokken koster(rå) sidst jeg så en pris 98.000sek

Næstebedste(og mere relevant) er -95-98 B230FK/FT motoren, som skulle være den til dato bedste motor de har bygget oem.

Den er ligeså stærk som 81-84 B2xET´eren, men med et meget bedre topstykke.

Topstykker til de gamle har en tendens til at forbrændingskammeret synker op i toppen (kan tjekkes ved at se om knastakslen løber frit uden løftere monteret!) Derfor: Se efter 405 toppen fra 83 og frem, da den har de små kølevandspassager. Toppen er relativt sjælden, men magen til volvos grpA top i coren.

Derefter er der 530toppen til "små" slagvol, og 531 til store slagvol.

530 giver typisk bedst overall performance indtil effekten skal over 280-350hk, hvorefter 531eren tager over(der er her tale om potentiale)

16V toppen kan først være med nå vi når over 400hk.

Toppene er vurderet efter hvad der skal kostes på dem i forhold til opnået ydelse.

Helt std er 531 toppen bedst, 405,530, og resten gider vi dårligt nok snakke om. 16Veren er i OEM format helt i bund.

Hvor kommer du fra (Hellraizher)?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2004, 21:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
HellRaizher skrev:
Argh... Jeg læste det som B23 ikke B21... never mind så :oops:

Men så kom der da lidt om en B23 :D (Hvis nogen var interreseret)


Joo...der er nok et par stykker der finder traktorerne spændende ;-)

B21ET og B23ET deler mange stumper. Blokken er stort set den eneste forskel. Plejlstænger og krumptap er sænksmedet på alle før-84, ETerne har alle "M-staker" og alle ETere er født med smedede alustempler ab fabrik. Stor diameter på sølerne og bredden på lejerne er også "overkill" Rigtig stærk motor fra starten.

Specielt sølerne blev mindre da volvo skulle hente effekt ved at fjerne indre tab. Det blev til en del de fandt, men motoren blev så skrøbelig at den ikke kunne tumle 270hk i stiv arm....:-(

Det blev heldigvist lavet om igen ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2004, 21:10 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Indlæg: 54
Geografisk sted: Sjælland.
Der er rigtig mange som bruger 531 toppen...
Hvilken motor sidder den egentligt på STD?

Jeg kommer fra Vestsjælland... :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2004, 21:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nogle få 230FK og de fleste FT, alle fra 940turbo. Svære at finde i DK til under 5k. Visse af de sidste 240stc. har dem siger rygtet. Volvo smækkede dem vist på den allersidste aftapning af 240eren(det er et rygte, ved ikke om det holder)

Overvejer at tage en shopping tur til "det forjættede land" og snuse stumper op endag, når jeg bliver færdig med at læse.....Måske vi kunne lave et lille volvo træf??

Siger Vallåkra nogen noget?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2004, 21:26 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Indlæg: 54
Geografisk sted: Sjælland.
Det kunne være meget sjovt at se hvad andre her i landet laver ved deres gamle biler. Så jeg er da med på et Volvo træf :lol:

Overvejer selv at tage en lille tur til KG Trimning i Dalby.
Det ligger ret tæt på Malmø, så der er ikke på langt.

http://www.kgtrimning.com/

De har en masse godter til Volvo :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2004, 21:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Mener at 531 har siddet på b230 e motorene
405 kan findes på B23 e
og 530 toppen har jeg på en b230 motor
98.000 kr for en blok den må værer sin vægt værd i guld
til den pris foretrækker jeg en b23 a blok gratis.
Mener at M plejlstængerne sad i alle b23, og kun på b21 et/t

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2004, 21:28 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Indlæg: 54
Geografisk sted: Sjælland.
Att: Henrik

Hvad har I fået ud af den 760 TIC på boost-it hjemmesiden?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2004, 21:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
HellRaizher skrev:
Att: Henrik

Hvad har I fået ud af den 760 TIC på boost-it hjemmesiden?


Bilen er langt fra færdig. Den fik en _seriøs_ tur i grøften først på vinteren, så front,forskærm,Astolpe,fordør,bagdør,bagskærm og cstolpen skal vist skiftes, og så får bilen den store tur derefter, m. en ombygning til 940. og sidst MS. Grunden til at den kom på nu er at han ikke kunne dy sig for at få MS til at køre NU, og derfor også den lidt tvivlsomme installation. Det tog ham ca. 3 kvarter at montere det på bilen, og den kan faktisk køre med et out-of-the-box, men som ledningerne svagt antyder(!) er det lidt af et mockup, og det skal selvf. lave rigtigt når bilen kommer på landevejen igen til sommer. Men der er lige lidt blik først.

Så der går rimeligt lang tid før der kommer en rulletest på den. Før MS havde den omkring de 200hk, så godt som std.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2004, 03:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
sad lige og kiggede jeres VOLVO tråd igennem, sådan en gearkasse fra en SUPRA m.4 er en getragkasse det er den BMVkasse og visse af VOLVOkasserne også. sidder også i nogle ROVER V8+store OPLER. den i TOYOTAEN er blot 6 gears det er de også i de nyere M BMVer! T56 er ikke nær så stærk, skifter heller ikke så godt. det er en US BORG-WAGNER. den kan også fås med lavere (højere) udveksling i sexte, det er kun i CAMARO og VIPER den har 0,50 på den store skive! T5 er heller ikke så stærk, det er egentlig det samme som T56, blot med et gear mindre. tror faktisk ikke en 16v top blot er en 16v top. mener der er forskel på om den kommer fra en 2,5l marinemotor eller en 2,0l turbomotor. TROR! ret mig hvis det er forkert! MVH. søren PS. har jo skrevet til dig HENRIk at vi ku tage HAVNEREN i hånden og kigge på seriøs VOPEL her på FYN. tilbudet gælder stadig!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2004, 06:29 
getragkasse... Hvad vil det sige? Forklaring... :shock:


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team