Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2004, 18:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ved nærmere opslag, så viser det sig faktisk at varmeudvidelseskoeff. for rustfrit stål er en anelse _mindre_ end for sort jern.

Den store forskel mellem rustfrit stål og sort jern, ligger i varmeledningsevnen. Her er rustfrit markant dårligere til at lede varme, hvilket kun er en fordel på manifolds til turbomotorer, da man er interesseret i at holde energiniveauet så højt som muligt indtil turboladeren har taget sin del.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2004, 18:32 
ok hvis jeg så laver den i rust fri hvilken tykkelse skal jeg så lave den i , for rust fri plejer da ikke at være særlig tyk matriale

Allan


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2004, 20:20 
flancerne i ca. 10-12 mm og rørene i 4-5 mm tror jeg er godt !!!

att. GM Så kunne de lære det!!! :wink:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2004, 20:22 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2003, 20:51
Indlæg: 44
Geografisk sted: vestjylland
UPS glemte at logge ind !!!!!!! :oops:


Hmm HASH er en grim ting :oops:

_________________
wastegate er for kyllinger!!!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2004, 20:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Gængse godstykkelser man kan få bøjninger til er 2,0mm og 3,25mm.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2004, 20:50 
ok tak for svarene

Allan


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2004, 22:54 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Indlæg: 54
Geografisk sted: Sjælland.
Jeg ved ikke hvor du har læst det opslag, men rustfri udvider sig en del mere end sort jern gør. Så det opslag du snakker om er forkert!

Plus de fleste rustfrie manifolde jeg har set flækker nogle gange det første stykke tid, selvom de har været nok så godt svejst.

En i sort kan næsten være lavet af den værste klamphugger og stadigt holde.

Men der er vist så delte meninger, at det må være en smags sag...


Top
 Profil  
 
 Titel: Manifold
Indlæg: 22 feb 2004, 09:30 
Jeg bruger helst en gammel støbejernsmanifold og bygger vidre på dem har jeg aldrig haft nogen af der revnede eller trak gevind ud af topstykket
men hvis man skal til at bygge en selv kan det være stort set være lige meget om man bruger damprør eller rustfri bare man husker at der skal være 30-40cm rør fra hver cylender inden de bliver samlet så er der et passende stykke hvor den kan trække sig lidt i starten uden at trække gevind eller revne.
manifolden skal tigges om man bruger det ene eller det andet stål for at undgå at der falder en gnist eller glødeskal ned i turboen ved første køretur for så mangler der et hjul når man skiller det af igen :D


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2004, 11:38 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 492
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Er det mig der misforstår det hele???
Hvis man laver manifolden i sort rør, udglødder den så man fjerner spændinger.. Kan der så skalle noget af manifolden , med tiden og ryge ned i Turboen?????

Blir rustfri ikke "skørt" hvis det blir varmet op og kølet ned så tit??

Og er det ikke en god ide at skære manifolden over, når den er færdig? Altså der hvor den spændes på toppen, mellem hver cyl. , sådan at manifolden ikke tækker topstykket i en bue, når de udvider sig forskelligt(Toppen og manifolden)

_________________
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2004, 12:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Både rustfrit og sort er godt over skalningstemperaturen på en turbomotor, men rustfrit stål (316) er kun marginalt over.

En sort manifold vil over mange år blive tynd som følge af at der er en vis afskalning. Det ødelægger ikke turboen her og nu, da vi snakker om meget små partikler.

Udglødning er lidt vanvittigt at gøre, da motoren nok selv skal klare den del af kagen. HVIS man udgløder den, så skal flangerne ihvertfald spændes på toppen(eller noget der er stift!) når man gør det.

Rustfrit bliver ikke skørt af gentagne opvarmninger. Det der ødelægger en rustfri manifold er grotesk nok den fine egenskab det har mht varmeledningen.

Hvis der er et sted hvor feks et rør er svejst på en bøjning, hvor der ikke er 100% gennembrænding i svejsningen så vil der være en relativ stor temperaturforskel mellem bøjning og rør, og dette stresser svejsningen voldsomt på det sted hvor der "mangler gods", og her starter en revne med sikkerhed.

Manifolde i rustfrit stål er afsindigt tidskrævende at lave alene fordi materialet stiller disse høje krav til svejseren. Manifolden skal virkeligt være svejst efter alle kunstens regler for at holde, men gør man det, så holder den stort set evigt. Det indebærer baggas, skærpede kanter, og fuldt gennemløb i sømmen.

En sort manifold kan man bare mokke op og mure sammen. Skulle der være en sprække så murer folk bare endnu en søm på, så går det fint.

Det vil altid være en god ide at have manifolden delt. Pakningen er meget hårdt belastet hvis manifoldflangen er i eet stykke, men en lang flange er langt nemmere at pille af og på. Personligt så mener jeg de skal være seperate flanger, og have pasringe, så man ved porten går trinløst ud i manifolden.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team